View : 139 Download: 0

간호학 교수들의 간호전문직에 대한 태도 조사연구

Title
간호학 교수들의 간호전문직에 대한 태도 조사연구
Authors
이남희
Issue Date
1978
Department/Major
교육대학원 간호교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
간호학 교수의 간호 전문직에 관한 본 연구는 1977년 9월 10일부터 9월 30일까지 전국 간호교육 기관에 재직하는 간호학 교수 전원을(전임강사이상, 205명) 대상으로 하여 간호학 교수의 (1) 간호직의 사회적 위치에 대한 반응, (2) 간호원의 근무태도, (3) 간호원의 발전에 영향을 미치는 요인, (4) 간호직의 전망, (5) 간호 교육의 문제, (6) 교직생활의 내적, (7) 외적 만족여부에 대하여 밝히고자 하였다. 본 연구에 사용된 측정도구는 Burke(1976), Munson(1974)의 보고와 한국 간호교육 개선을 위한 일 연구(홍신영 외 1969)에 준거하여 간호학자 사회학자와 상의하여 작성된 질문지를 사용하였다. 또한 수집된 자료는 전자계산 조직을 이용하여 분석하였다. 본 연구에서 얻은 결론은 다음과 같다. 1. 조사 대상자의 연령은 25~29세가 37.0%로 가장 많았으며 또한 기혼자가 대다수(81.0%)로 미혼자(18.0%)보다 높은 분포를 나타냈다. 이들 대부분의 교수는 종교(75.1%)를 갖고 있었다. 조사 대상자 중에는 전임강사가 반수이상으로(63.4%) 가장 많았으며 또한 간호전문학교에 재직하는 교수가 간호대학(28.3%), 간호학교(5.4%)에 비해 많았다. (66.3%) 조사 대상자의 교육수준은 대학원을 졸업한 교수가 46.8%로 가장 많았고 교육경력이 5~9년인 교수(46.8%)와 임상경력 1~4년인(59.5%) 교수가 가장 많았다. 2. 조사 대상자의 7가지 간호 전문직에 대한 태도는 긍정적인 반응을 나타내었다. 3. 조사 대상자 중 간호학교에 재직하는 교수가 간호직의 사회적 위치에 대해 긍정적인데 비해 간호전문학교, 간호대학에 재직하는 교수는 중립적인 반응을 보였다. (p<0.05) 4. 조사 대상자 중 10~19년의 임상경력이 있는 교수가 간호원의 근무태도에 대해 가장 긍정적이었으며 또 재직학교별 차이 없이 부교수가 교수에 비해 긍정적인 반응을 나타내었다. 한편 임상경험이 많은 교수일수록 간호직의 발전에 영향을 미치는 요인에 대해 긍정적인 반응을 나타내었다. (p<0.05) 또한 재직학교별 차이 없이 다수의 교수가 간호직의 전망에 대해 긍정적인 반응을 보였고 특히 젊은 층의 교수일수록 긍정적이었다. (p=0.0288) 5. 조사 대상자 중 간호학교에 재직하는 교수가 간호교육의 문제에 대해 긍정적인 반응을 보인데 반하여 간호전문학교 교수는 중립적인 반응을 보였다. 또한 10~19년의 임상경험이 있는 교수가 임상경험이 없는 교수보다 긍정적이었다. (p<0.05) 6. 조사 대상자의 교직생활에 대한 내적만족 여부에 관해서는 재직학교별 차이 없이 긍정적이었으나 외적만족에 대하여는 부교수가 긍정적인 반응이었고 그 외 교수는 중립적인 반응을 나타내었다. (p<0.05);This study of nurse educator's attitudes which found aspects of professional nursing was carried out from September 10 to 30, 1977. Subjects were 205 respondents from a total population of 314 nurse educators from the level of instructors to professors in all the diploma(post high school 3 year), professional junior college(3 year level) and university(4 year) nursing schools in Korea. Specific objectives were to determine their attitudes about the 1. social position of nursing as a profession, 2. nurses attitudes towards their word, 3. factors influencing the development of nursing, 4. the future of nursing, 5. nursing educational problems, 6. their own educational position's intrinsic job satisfaction and 7. their salary and benefits. The instrument used was a questionnaire developed from consultations with nursing educators and sociologists, and based on earlier works by Burke(1976), Munson(1974) and Hong 1969. Data were analysis by computer using one-way analysis. Statistically significant findings included the following; 1. Responses were positive toward all seven aspects of professional nursing. 2. Compared to diploma nursing school staff whose responses were positive, professional and university school faculty responses toward the social position of nursing were neutral. 3. Faculty with clinical experience of 10to 19 years were most positive in their responses about nurses' attitudes towards their work. In all three types of schools, in comparison to professors, associate professors' responses were more positive about nurses' attitudes toward their work. Faculty with longer clinical experience expressed high agreement with statements about factors which influence th e development of nursing. Without any differences between school, all faculty had positive attitudes towards the future of nursing, the younger the staff member, the more positive were the responses. 4. Faculty in diploma schools and those with 10 to 19 years clinical experience expressed high agreement with statements about nursing educational problems while responses from faculty from professional schools and those without clinical experience were neutral. 5. Responses showed general satisfaction with intrinsic aspects of teaching in all school. Associate professors were positive about satisfaction with salary and other benefits but full professors' responses were neutral.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 간호교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE