View : 567 Download: 0

서평 텍스트를 활용한 사회적 문식력 중심 읽기 교육 연구

Title
서평 텍스트를 활용한 사회적 문식력 중심 읽기 교육 연구
Other Titles
A Study on the Reading Instruction focused on Social Literacy with Book-Reviews
Authors
송시원
Issue Date
2008
Department/Major
교육대학원 국어교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 읽기가 사회적 소통 행위임에 주목하여, 사회적 문식력 중심 읽기 교육을 설정하고, 그 교수․학습 방법을 제안하는 것을 목적으로 한다. 읽기 교육에서 사회적 문식력은 학습자가 서평 텍스트를 생산하는 과정에서 효과적으로 구현될 수 있다. 이에, 사회․문화적 맥락 속에서의 소통 양상이 잘 드러나는 신문 서평에서 읽기의 내용 요소를 추출하여, 사회적 문식력 중심 읽기의 교수․학습 방법을 정립하고자 하였다. 본고에서 말하는 사회적 문식력 중심 읽기는, 텍스트의 소통 맥락을 염두에 두고 사회․문화적 맥락을 구체적으로 조회하여 텍스트의 의미를 구성하는 것과, 개인이 구성한 의미를 '지금 여기'에서 사회적 담론으로 생산하여 담화 공동체에서 소통하는 것의 두 측면을 의미한다. 즉, 사회적 문식력 중심 읽기 교육은, 사회․문화적 관계망 속에서 그 산물로서의 텍스트를 읽고 쓰는 활동을 통하여 '지금 여기'에서 담론 구성의 주체가 되는 것을 목표로 한다. 이에 따라, 사회적 문식력 신장의 매개적 활동으로 서평 텍스트 쓰기를 도입하고, 그 원리를 구안하기 위해 신문 서평에서 읽기의 내용 요소를 추출하였다. 읽기 교육에서 비평적 쓰기는 비판적․반성적 읽기의 매개가 되고 소통의 근거가 된다는 점에서 교육적으로 정당화된다. 또한, 신문 서평은 '지금 여기'의 공중의 지지와 소통의 증대를 결정적 기반으로 삼는 대중매체를 통해 텍스트 읽기에 대한 담론을 구성한다는 점에서, 본 논의에 적절한 연구 대상이다. 서평 텍스트의 내용 구성 양상은, 텍스트 의도 명료화, 텍스트 가치 평가, 의미 구성의 현재적 공론화로 나뉜다. 텍스트 의도 명료화는, 텍스트가 산출된 사회․문화적 맥락을 복원하여 그로부터 텍스트에서 저자가 중핵으로 삼는 문제 의식을 찾고 그에 대한 저자의 대응을 핵심어를 활용해 압축적으로 재구성함으로써, 텍스트 저작 의도를 명료하게 밝히는 것이다. 텍스트 가치 평가는, 텍스트의 수용 맥락 및 상호텍스트의 조회를 통해 고유한 관점을 정립하고, 이에 근거하여 텍스트 가치를 평가하는 것을 말한다. 의미 구성의 현재적 공론화는 공․통시적으로 다른 맥락에서 생산된 텍스트를 '지금 여기'의 현실에 접목해 의미를 구성하고, 담화 공동체에서 자신의 읽기에 대한 공감대를 확장하는 것을 말한다. 본 연구는 이상의 논의를 바탕으로, 사회적 문식력 중심 읽기 교육의 방법적 원리를 모색하였다. 삶과 연계된 읽기 학습, 쓰기를 매개로 한 읽기 학습, 학습자 주도적 읽기 학습이라는 교수․학습의 기본 원리를 바탕으로, 학습 독자가 사회적 문식력 중심 읽기를 매개하는 서평 활동을 수행할 때 필요로 하는 방법을 설계하였다. 맥락화 단계는 기존 서평에서 학습자가 스스로 읽기의 내용 요소를 추출한 다음 그 내용 요소별로 읽고 써 봄으로써, 맥락화 방식을 경험하고 인식하는 단계이다. 객관화 단계는 텍스트에 대해 주관적 견해를 표명한 다음, 그것과 텍스트로부터 도출된 근거를 연결지어 주관에 타당성을 확보함으로써, 주관적 견해를 객관화하는 단계이다. 공론화 단계는 텍스트에 대한 자신의 관점을 강화할 수 있는 내용 요소를 선택하여 서평 텍스트를 실제 산출한 다음, 이를 매개로 담화 공동체와 소통함으로써 개인의 읽기를 사회화하는 단계이다. 이를 통해 기대되는 교육적 효과는, 읽기에 대한 메타인지의 활성화, 비평적 읽기 주체의 형성, 그리고 담화 공동체 내 의미 소통 능력의 신장이다. 즉, 서평 텍스트를 활용한 읽기 교육은, 사회․문화적 맥락 속에서 의미를 구성하고 그 의미 구성을 담화 공동체와 소통할 장을 제공함으로써, 읽기를 통한 사회적 문식력 신장에 기여할 것으로 기대된다.;The purpose of this study is to propose the reading instruction focused on social literacy and to investigate its method. The reading focused on social literacy implies to construct meaning by referring to the social and cultural context, and to produce social discourse to communicate with the discourse community here & now. The social literacy can be improved in the process of producing book-reviews. Hence, this instruction introduces a review writing activity. It is the medium of reflective reading and the basis of communication. For this purpose, this study analyzed the newspaper-review in order to elicit the ways a writer reads the text. A newspaper-review is made up of; the clarification of the aim of the text, the evaluation of text value and the public communication upon the meaning of the text here & now. The clarification of the aim of the text is to clarify the author's intention by reviving the social and cultural context in which the text is produced. The evaluation of text value is to establish one’s own opinion about the text by referring to various intertexts. The public communication upon the meaning of the text here & now is to relate the text produced synchronically and diachronically in different context, to here & now, and to gain public recognition. Based on the results of analysis, the method of the reading instruction focused on social literacy is suggested. The basic principles of teaching-learning are; reading instruction related to life, reading instruction through writing and learner-oriented reading instruction. When student-readers are writing reviews with an aim to develop the social literacy, they need to do the following. First, in the contextualizing stage, the learners should elicit the ways a writer reads the text from the existing reviews by themselves and read the text along with them respectively, and by doing so, the learners can understand how the contextualization is organized. Second, in the objectifying stage, the learners should express their opinions and objectify those by finding the grounds for their opinions in the text. Finally, in the public communicating stage, the learners should select the material that can strongly support their viewpoints, and then write reviews using them. Through this process, the learners can socialize their reading by communicating with the discourse community. The effects of this reading instruction are the activation of meta-cognition in reading, the creation of subject of critical reading and the enhancement of communication competences within the discourse community. In the end, it is anticipated that the reading instruction with book-reviews will develop learners' social literacy through providing the opportunity to construct meaning by referring to the social and cultural context, and to communicate their views on the text with the discourse community here & now.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 국어교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE