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여자상업고등학교의 실기 교과 교육과정 운영에 관한 연구

Title
여자상업고등학교의 실기 교과 교육과정 운영에 관한 연구
Other Titles
(A) Study on the management of the curriculum on practical education course at girls' commercial high school : With emphasis of teaching english typewriting
Authors
주미향.
Issue Date
1982
Department/Major
교육대학원 교육학전공교육과정분야
Keywords
교육과정실기교과과정타자교육
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
고도의 경제성장을 지속하여 산업의 국제화를 이룬 우리나라는 경제규모 확대로 고용의 기회가 증대되고 있다. 그 결과 산업사회에 유용한 기술인력의 확보문제가 지대한 관심사이다. 이에 따라 실업계 학교를 확충시켜 기술인력을 배양하려는 정부의 의도아래 외형면에서 실업계고등학교는 성장하고 있다. 그러나 실기 교육의 체계화, 능률적인 교육방법의 개발이라는 관점에서 내실면에서는 아직 답보상태라는데 문제가 있다. 국가의 인적자원 개발이라는 점에서 실업기술교육에 대한 교육학적 연구와 이론정립은 시급한 과제이다. 특히 현대와 같은 정보의 시대에 필수불가결한 사무수단인 "타자"를 중심으로 살펴볼 때, 여자 상업고등학교에서의 타자교과는 단순기능으로 처리되고 있으며 그 결과 기능우선의 경쟁적 교육으로 완전 편중되어 있다. 지역사회가 요구하는 전문적 기술인 양성을 위해서는 장기간에 걸친 체계적인 교육과정과 이론적 밑받침이 있는 정확한 훈련이 필수이다. 이런 상황에서 본 연구의 목적은 여자상업고등학교에서의 영문타자 교육의 실제를 대상으로 그 현황을 파악하고, 제기된 문제점을 토대로 타자교육의 정상화를 위한 제안점을 도출하는 것이다. 이러한 목적을 위하여 문헌연구와 질문지법에 의한 조사연구를 병행하며, 질문지작성 전단계로 임의 선정한 여자상업고등학교 교사 및 학생과의 면담을 통한 예비조사로서 기본연구방향을 설정하였다. 그 후 영문타자 교과운영 실태파악을 목적으로 작성된 질문지를 서울시내에 소재한 4개 여자상업고등학교 3학년 480명에게 배부, 회수하였고 응답결과는 4개교 각각의 백분율과 전체적인 백분율을 사용하였다. 그러나 본 연구조사는 서울시만을 대상으로 한점, 실업계고등학교중 여자상업고등학교만을 대상으로 하였다는 점에서 전국에 걸친 포괄성은 지니지 못하고 있다. 또한 선행연구조사를 발견할 수 없어 비교 연구가 어려웠다는 점을 밝힌다. Ⅱ장은 문헌을 통한 연구로서 실업기술교육이란 무엇이며 이의 효과적 운영을 위하여는 어떠한 교육단계를 거쳐야 하는가에 관하여 논하고 있다. Ⅲ장에서는 영문타자기의 고안에서부터 오늘날 초현대화된 타자기를 소개하고 영문타자의 교육목표, 현재 우리나라 여자상업고등학교에서의 영문타자 교육의 저해요인에 관하여 회수된 질문지의 응답결과와 영문타자 교육원리와를 비교 분석하는 형식을 통하여 언급하고 있다. Ⅳ장은 여자상업고등학교에서의 영문타자 교육현황을 파악하고 여기서 발생된 교육내용, 방법, 시설등에 관한 문제점을 제시한다. 본 연구조사에서 도출된 영문타자교과운영상의 문제점은 다음과 같다. 1. 우리나라 여자상업고등학교에서 보유중인 대부분의 타자기는 낡고 구형인 수동식 타자기이며, 전동타자기, 특수타자기에 대한 조작훈련은 거의 실시되지 못하고 있다. 2. 영문타자교육은 지나친 기능제일주의로 되어있어 이론교육이 소홀하다. 그 결과 영문타자과목과 관련된 타과목과의 상호연관성, 외국어 실력의 부족현상을 보이고 있다. 3. 학생들은 기능도달에 대한 강박감으로 인해 정서가 불안정하고 영문타자과목에 대한 호기심을 지니지 못하고 있다. 따라서 창의성, 융통성을 지닌 효과적인 학습의 전이(轉移)가 어렵다. 4. 조사대상학교의 교사중에는 타자교육을 전공한 교사가 한명도 없었으며 "타자"를 가르친다는 것에 교사 스스로 위축되어 있는 듯하다. 또한 학교행정가나 문교당국은 타자를 단순기능으로 경시하는 경향이 있다. 5. 배당된 단위시수가 적은 관계로 59.9%의 학생이 타자 사설강습소를 이용하고 있는 실정이며, 학생들은 연습용 타자실 설치를 원하고 있다. 6. 방학기간외에는 현장실습이 금지되어져 기술과목에 대한 다목적적 기술습득이 어려운 실정이다. 7. 학생들의 적성·능력·필요를 토대로 하고 지역사회의 요구를 충족시키기에 충분한 교육과정 편성이 안된 상태이다. 이러한 문제점을 지닌 타자교육의 정상화를 위하여 다음과 같은 제안을 한다. 1. 상업고등학교는 기능의 전문화를 제대로 수행하도록 교육자체의 질을 높이도록 한다. 2. 기능급수보다도 실력을 위주로 하는 사회체제가 확립되어야 한다. 3. 학교교육만으로도 충분한 타자교육이 될 수 있도록 이수단위수를 확대한다. 4. 현대적 장비를 갖추는 시설투자에 정부의 적극적인 협조가 요청된다. 5. 상업교육, 타자교육을 전공한 우수한 타자교사의 양성을 위한 법제도가 필요하다.;Having established the internationalization of industries by way of a continuation of a high rate of economic growth, Korea has increased the opportunity for imployment as an outcome of the expansion in the economic structure. As a result, the problem concerning an increase in man power has become a matter of great interest. The expansion of vocational high schools, under the direction of the government whose aims are to cultivate the level of man power, has been developing only on the surface. But from an internal point of view, that is on the basis of a systemization of practical education and of the development of an efficient training method, this development is at a standstill. From the stand point of the nation's aim for the development of human resources, the undertaking of a pedagogical study and a theoretical basis for vocational and technical training is an urgent task. Now in this modern age of information, an examination of typing, an indispensible clerical means, in its educational treatment in girls' commercial high schools, as a simple skill, leads to the fact that typing lessons are only emphasized as a competitive education in which skill takes precedence. To train technicians as is the demand of the community, an efficient training system, that is a systemized educational course with theoretical foundations, is compulsory. The purpose of this study is to grasp the present conditions of typing education in its actual state as undertaken at girls' commercial high schools and to bring in certain suggestions based on the argumentative questions raised here, aiming to normalize the undertaking of typing education. with this purpose, this study was carried out by means of the investigation of literature and questionnaires. But before drew up the questionnaire, the basic direction of this study had been established through a preliminary research of interviewing some teachers and students at the girls' commercial high schools. Since then, with an aim to understand the management of English typing curriculum, the questionnaires were distributed to 480 high school seniors in 4 commercial high schools located in Seoul. The result of this questionnaires were treated by using the percentage and total percentage of the four schools. But it would be mentioned that the study only covered the city of Seoul and that out of all the commercial high schools, only those for the girls were subjected to be undertaken in this study. So this study does not contain nation-wide comprehension. And, as there were no other preceding studies on this subject, it was difficult to undertake a comparative study. Chapter Ⅱ discussed what vocational and technical education is, and what steps must be taken to realize an effective management. Chapter Ⅲ dealed with the history of the typewriter from its early stages of conception as a project to the highly modernized typewriters. And by way of a comparative analysis method of the results of the questionnaires and the principles of English typing education, the aims for English typing and the existing reasons for the hindrance in its education in girls' commercial high school were mentioned. Chapter Ⅳ gave an overall view of the present condition of English typing education undertaken in girls' commercial high school. Furthermore the problems concerning its content, method and facilities based on the present state were all mentioned in this section. The problems mentioned in this thesis concerning the management of English typing curriculum are as follows: 1. Most typewriters used in girls' commercial high schools in our country, are old and out of date, And these schools provide almost no training for the handling of electric and special typewriters. 2. In English typing education, skill ahs had so much priority that theoretical education of typing has been neglected. Consequently, the state of deficiency of knowledge of foreign languages and of the subjects which are interrelated with typing has emerged. 3. The students are emotionally unstable under the pressure of acquiring the skill for typing and they have no inquisitiveness on the subject. As a result, it is difficult to transform the now existing conditions of typing into a more efficient, creative and flexible subject. 4. None of the teachers of the schools subjected in this study had majored in typing and they appeared to feel a inferiority complex by the fact that they were teaching the subject. Furthermore, the school board of administration and the ministry of education have the tendency to neglect the subject. 5. 60% of all the students attended the typing schools due to the shortage of time allotment for each student in regular school education. The students desire to install a typing hall to practice in. 6. It is difficult for the students to improve and learn the multipurpose technical skills as practice in industrial organization is prohibited except during the vacation. 7. There is an urgent need for a reorganization of the training system based on aptitude, capability and necessity on the parts of the students to satisfy the demand of the community. Based on these results summarized above, some suggestions as a resolution to normalize the typing education are made as following. 1. Commercial high schools should raise the level of education itself to properly undertake the specialization of the skill. 2. A structure of society, in which capability will be given priority over the grade of technique, must be established. 3. There must be an increase in the time unit for completion to give a complete and efficient instruction within the school curriculum. 4. Positive co-operation from government for investment in equipment of modern fitting is requested. 5. For cultivating the typing teacher of superior able majoring commercial and/or typing education, establishment of suitable law is needed.
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