View : 523 Download: 0

韓國 中等學校 組織의 風土에 관한 硏究

Title
韓國 中等學校 組織의 風土에 관한 硏究
Other Titles
(A) Study of organizational climate of secondary schools in korea
Authors
金祐叔.
Issue Date
1981
Department/Major
교육대학원 교육학전공교육행정분야
Keywords
의사소통과정교육행정이론결정절차
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
The achievement of goals in a school organization depends on the climate present in the school. In an open-climate, teachers will act volitionally since they are likely to be satisfied with their job. On the contrary, however, in a closed-climate, the study showed teachers achieved a low degree of efficiency due to their failure to achieve work satisfaction. To maximize a school's achievement rating, studies should be conducted in an open-climate. The purpose of the study was to diagnose the organizational system of secondary schools in Korea should be conducted in an open-climate. The study was approached by using bibliographical study as well as the analysis of 31 questionaries which were prepared and adjusted to the secondary school system in Korea on the basis of Likert's "Profile of Organizational Characteristics." This research covered: 1. leadership processes, 2. motivational forces, 3. communication process, 4. interaction - in-fluence process, 5. decision-making process, 6. goal setting or ordering, 7. control process. The Chi-Square test was conducted to compare the perception of public schools' teacher which those of private schools on the above study area. The significance of difference was tested at the 0.05 level. Findings of the study Here as follows : 1. Many of the teachers (73.2%) perceived that their superiors had confidence and trusted in subordinates and they trusted their superiors too. And their superiors displayed supportive behavior in condescending manner and situations only. 2. Many of the teacher E1 felt responsibility for achieving organizational goal. Satisfaction of organization derived from some dissatisfaction to moderately high satisfaction with regard to membership in the organization. 3. Character of communication process, direction of information flow mostly downward. Communication with superiors was not so correct but with sideward was fair to good. 4. Amount of cooperative teamwork presented moderate. 5. Character of decision-making process, most of policy decisions were made by top and more specific decision by lower levels. 6. In school organizations, high goals sought by top and often resisted moderately by subordinates. So, goals were accepted but at time with some covert resistance by subordinates. 7. In control data, managers used for self-guidance and for coordinated problem solving guidance: not used punitively.;A. 硏究目的 敎育에 있어서 組織은 공통目標를 成就하기 위하여 사람들의 努力을 유도하고 여러 가지 상황을 조성하며 주어진 目標를 최대한으로 達成시키는 데에 그 의의가 있다. 그런데 이것은 그 組織內의 분위기가 어떠한가, 즉 組織의 目標만을 추구하여 人間關係를 無視하는가, 組織의 目標보다는 個人的인 욕구에만 重點을 두는가, 組織과 個人을 同時에 極大化시키려는가에 따라 效果가 달라지게 된다. 이에 本 硏究는 學校組織의 風土를 이루고 있는 特性들을 살펴봄으로써 國·公立學校와 私立學校別로 중등교육기관의 風土를 比較하고 그것을 바탕으로 우리나라 중등교육기관의 現 體制를 파악하려는 데에 그 目的이 있다. B. 硏究方法 및 節次 本 硏究는 文獻硏究와 調査硏究法으로 수행되었다. 調査硏究法에 의한 質問紙는 서울市內 20個校에 519명의 現職敎師들을 대상으로 分析하였다. 各 問項에 대한 두집단간의 反應의 차이는 χ^(2)검증을 시행하였다. C. 硏究의 結果 1. 上級者와 敎師間의 相互信賴에 대하여는 73.2%의 敎師들이 실제로 信賴를 보이지만 그것이 完全한 것은 아니라고 생각하고 있다. 上級者가 問題에 부딪혔을 때는 敎師들의 意見을 들으며 그것을 건설적으로 利用하려고 애쓰기는 하지만 上級者가 敎師들을 지원하는 것은 必要한 상황에서만 하고 있다. 2. 學校目標에 대한 敎師들의 行動은 대체로 우호적이며 上級者나 同僚에 대한 態度도 상당히 協力的이다. 또한 上級者가 敎師에게 해주는 강화도 보상, 벌, 관여가 다 使用된다. 學校目標를 達成시키기 위해서 상당수의 敎師가 책임감을 느끼기는 하지만, 敎師들이 學校에 대해서는 높은 滿足感을 얻고 있지는 못하다. 3. 上級者와 敎師들과의 意思疎通은 不正確한 편이며 意思疎通方法도 上意下達이 主流를 이룬다. 따라서 上級者와 敎師間에 서로를 正確히 把握하지 못하고, 心理的으로도 가깝게 느끼지 않고 있다. 反面에 同僚와의 의사소통이나 정보전달은 상당히 좋은 편에 속한다. 4. 學校內에서 同僚敎師간에는 적당한 정도로 協力하고 있으며 敎師자신이 學校의 目標達成에 영향을 미칠 수는 있으나 上級者가 敎師에게 미치는 영향은 구체적인 정도까지 미치지는 못한다. 5. 學校內 大部分의 決定은 上部에서 행해지고 있으며 敎師들은 자신의 업무사항 결정에도 보통 관여되지 못하고 있으므로 그 結果 上部의 決定은 敎師들의 근무의욕을 부분적으로만 고무시킬 뿐이다. 6. 學校의 目標設定도 대개 上部에서 행해지며 그 결과 敎師들은 그런 目標成就를 위해 表面的으로는 그 目標를 수용하지만 內面으로는 때때로 저항한다. 7. 敎師들을 統制하기 위한 手段으로는 자기계도의 方式이 使用되며 敎師에게 실제로 벌을 주려고 하지는 않는다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 교육행정전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE