View : 641 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author車載永.-
dc.creator車載永.-
dc.date.accessioned2016-08-26T10:08:49Z-
dc.date.available2016-08-26T10:08:49Z-
dc.date.issued1981-
dc.identifier.otherOAK-000000035198-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/201496-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000035198-
dc.description.abstract본 연구는 고교평준화가 고등학생의 기회균등 및 증진에 미친 효과를 분석함으로써 1974년이래 실시되어 1979년 12월 그 실시의 확대가 잠정보류된 고교평준화의 성과를 평가하고, 이의 계속 실시여부를 결정하기 위한 정책결정의 기초자료로서 제시하고자 하는 의도에서 시도되었다. 연구대상으로서는 교육제도상의 투입적인 측면에서 학생수·교사·교육시설, 교육비를 다루었으며 연구방법론으로서는 불균등을 계량적으로 측정하기 위한 기법으로서 Lorenz곡선의 분석방법론을 주로 사용하였고, 증가추이의 관찰을 위하여 인구만명당 학생수와 성장지수를 보조적으로 사용하였다. 1. 먼저 기회균등의 개념의 역사적 고찰과 그 의미를 규명해 보고, 교육System측면에서의 투입-전환-산출의 개념을 정리하였으며 고교평준화의 의미와 배경을 고찰하였다. 2. Lorenz곡선 분석기법에 대하여 언급하였다. 3. 학생과 교사 및 교육시설(학교, 교실 및 학급)의 증감추이를 관찰한 결과, 학교의 과대화, 학급의 과밀화 및 교사의 부담가중의 문제점이 노출되었으며, 이러한 현상은 평준화를 전후하여 더욱 심화되었다. 또한 중학생의 고교진학율을 관찰한 결과 중학교 무시험제도의 실시에 따른 학생수의 증가가 고교평준화에 큰 비중을 차지하였음을 알 수 있다. 교육비의 증가는 가계소득의 증가를 상회하고 있으며 가계소득수준에 따라 교육비 지출에 큰 차이가 있음을 알 수 있었다. 4. 학생수 증가현황을 보면 남녀간의 취학수준은 급격히 접근하고 있으나 실제 인원규모면에서 볼 때 남녀사이에는 계속 일정한 수준의 차이가 있다. 고교평준화는 취학수준의 증대에는 큰 기여를 하였으나 남자가 평준화의 실시에 큰 영향을 받은 반면 여자는 그러하지 못하여 평준화가 남녀학생수의 격차를 해소하는데 도움이 되지는 못하였다. 5. 시도간 학생수의 분포의 불균등은 매년 감소하여 1979년에는 상당히 균등한 분포를 이루고 있으며 이를 남녀별로 보면 남자가 1955년이래 여자보다는 비교적 균등한 분포를 보이며 완만히 감소하는 반면, 여자는 1955년의 높은 불균등에서 급격한 해소를 보여 남자와 거의 비슷한 균등분포수준을 나타내고 있다. 고교평준화는 이러한 시도간 학생분포의 불균등 감소에 큰 영향을 미친 것으로 나타났다.6. 도시·농촌별 학생수의 분포를 보면 도시나 농촌 모두 취학자의 수주에 있어 남자가 여자보다 월등하며 그 차이는 점차 줄어들고 있다. 남자의 경우 도시지역의 취학율이 급격히 둔화도고 농촌의 취학율이 급격히 증가한 반면, 여자의 경우는 도시와 농촌을 불문하고 비교적 꾸준한 상승추세를 보이고 있으며 이로서 여학생의 취학수중이 남학생과는 달리 일저한 궤도위에 오르지 못했음을 알 수 있다. 또한 평준화가 일부 지역에 한장되어 실시괸 결고 도시농촌관 취학수준의 격차가 급격히 해소된 지역이 있는 반면 도시집중현상이 오히려 심화되고 있는 지역도 나타나고 있다. 또한 불균등의 크기를 년도별로 비교해 보면 1970년이래 계속적으로 감소하여 왔으나 1979년에는 다시 불균등이 커져 고교평준화가 일부 대도시지역에 한정되어 실시된 결과의 문제점을 제시해 주고 있다. 7. 인구대비 학생수의 수준은 계속 증가하여 교육기회가 남녀 공히 신장되었고 특히 여성의 교육기회증진은 괄목할만한 것이며, 평주화이후 학생수의 증가는 급격하였다. 아울러 남자가 여자보다 평주화의 효과를 더 보았음을 알 수 있었다. 시도간 학생수 분포에 있어서 불균등의 감소는 평준화에 영향을 많이 받은 반면, 도시·농촌간의 경우는 오히려 1979년에는 불균등이 증가하여 평준호의 단계적 실시에 따른 문제점을 노출시키고 있다. 8. 소득수준이 높은 경우 취학수준도 이에 비례하여 높게 나타나고 있으며 내부적으로는 농촌에서의 재학생비율의 소득계층간 격차가 더 커서 장기적인 소득분배구조상에서 농촌에서의 불평등도가 도시보다 더 심화될 간으성을 내포하고 있다. 소득수준이 높은 직업에 종사하는 부모를 가진 자려의 취학율이 그렇지 못한 학생의 취학율보다 높아 소득수준과 부모의 직업이 자녀의 취학율에 상당한 영향을 미치고 있음을 알았다.;In recent year, because of the Government declaration that he will no spread the Equalization Policy in highschool more than present regions. It has become of the keywords in policy debate on educational problems. In this study, I try to analyze the Equalization Policy effect to the equality of educational opportunity and to evaluate its goal. It will also present the basic data which aid to the policy making whether the Equalization Policy should be enforced continually. As the objects of the study, it has dealt with on the sides of students, teachers, educational facilities and finance in the input side. In the method of the study, the methodology of "Lorenz curve analysis" which is one of the econometrics is mainly used for the measure of inequality. "Students per 10 thousand people" and "the rate of growth" are supplementarily used for the observation of the increasing trend. 1. First, it was historically examined to study the concept of opportunity equity and to investigate the meaning and backing of the Equalization Policy. 2. The methodology of Lorenz curve analysis was referred. 3. In the results of mutual comparison of students between teachers and educational facilities in increasing trends, it was proved that the students overpopulated in the classroom and school, and the teacher's business are too busy. Especially, at about the same time of the starting point of Equalization Policy, these problems deepened more extremely. 4. The rates of the middle school students wanting to advance the highschool are highly increasing since the Without Examination Policy in the middle school are in force. The rates of the advancing highschool have highly increased after the point of the Equalization Policy in highschool. It was proved that Equalization Policy in highschool get cleared up the overheated competition in the entrance examination of the graduated middle school students. Viewing seperatedly male and female, in the matter of male the rates of the entrance competition was very relieved but in female it was not decreased. The Equalization Policy in high school exerted a beneficial influence upon the promotion of educational opportunity in male. 5. Viewing the educational finance, the rates of the increase in regular school tuitions as compared with the rates of rise in the national income are more expeditious and the public school expenses by regional groups are large in its gap. Accordingly the loads of the parents are heavy and there are some possibilities that inequity will be enlarged. In the private school expenses the more the individual household income is, the less the share of the private school expenses is. But practical sum of money is larger than the lower income household. This says that inequity get into deepening process. 6. Generally, in increase of students, male and female in school levels rapidly approached each other but in the personnel size the fixed gap exists ceaselessly between male and female. The Equalization Policy contributed to promote the school level in highschool, particularly male more than female but it didn't have influence on the solution of the male and female's gap. 7. In the students distribution between regional groups, inequity have reduced each year. Viewing seperatedly male and female, male generally have had more equalized distribution than female but female's reducing tempo of inequity have been more rapidly than male's. Between regional groups, generally speaking, the female's progressing speed of equalization is more rapidly than tha male is but its practical status doesn't come up to the level of male. My view takes it for granted that the Equalization policy has influences on the progress of the equity in the students distribution between regional groups. 8. Between urban and rural regions, the level of male's school in superior by far to female's in both regions. But their gap has rapidly narrowed, especially in rural regions. Because Equalization Policy was enforced in urban regions partially, the gaps of some regions have rapidly decreased, but on the other hand the city ward tendency of the students appeared in the other regions. 9. The school levels have proportioned to the household incomes. In the longranged setup of income distribution, inequality of rural region involves the possibilities taht the level of inequity will deepen than urban side. The level of income and parent's occupation are closely related to school level of their children. 10. Because the Equalization Policy was enforced in urban regions partially, it didn't have the complete goal in its first purposes. Until the Equalization Policy become fixed, It is required to make effective complements in continuity.-
dc.description.tableofcontents目次 =1 論文槪要 = 1 Ⅰ. 緖論 = 5 A. 硏究의 必要性 = 5 B. 硏究의 目的 = 8 C. 硏究의 限界 = 9 Ⅱ. 理論的 考察 = 11 A. 敎育의 機會均等의 槪念에 對한 歷史的 考察 = 11 B. 韓國에 있어서의 敎育의 機會均等 = 20 C. 平準化와 機會均等의 3가지 側面 = 25 Ⅲ. 硏究의 方法論 = 31 A. 硏究의 接近方法 = 31 B. Lorenz曲線의 分析技法 = 32 Ⅳ. 學校 및 學生數의 增加 = 39 A. 高等學校 就學機會의 增大 = 39 B. 學校數, 敎室數, 敎師數 및 學級數 增減狀況 = 45 C. 中學校 卒業者의 高等學校 進學狀況 = 50 D. 高等學校卒業者의 進學 및 就業狀況 = 53 E. 敎育費의 增加狀況 = 55 Ⅴ. 高等學校敎育에 있어서의 不均等의 測定 = 63 A. 市道間 高等學校 學生의 人口對比 分布狀況 = 63 B. 市道間 高等學生 分布狀況의 Lorenz 曲線分析 = 73 C. 都市·農村別 人口對比 學生數 分布狀況 = 90 D. 所得階層別, 職業別, 從事上의 地位別 分布狀況 = 113 Ⅵ. 結論 = 117 參考文獻 = 122 부록 = 127 ABSTRACT = 159-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent4826269 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subject교육기회-
dc.subject기회불평등-
dc.subject고교평준화-
dc.title高校平準化施策이 高等學校 敎育機會의 不均等해소에 미친 影響-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitleLorenz 曲線分析을 中心으로-
dc.title.translated(The) Analysis of effect to the solution of inequrity of highschool students educational oppurtunity in the equalization policy of quality in highschool in korea-
dc.format.pagev, 163 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 교육행정전공-
dc.date.awarded1981. 8-
Appears in Collections:
교육대학원 > 교육행정전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE