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초등교사 임용시험 가산점 제도에 대한 초등교사와 교육대학생의 인식

Title
초등교사 임용시험 가산점 제도에 대한 초등교사와 교육대학생의 인식
Authors
부희영
Issue Date
2004
Department/Major
교육대학원 교육행정전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
교사는 교육 활동의 핵심 요소로서 교육의 질을 결정하는 중요한 요인이기 때문에 우수한 교사를 양성하고 선발하는 일은 교육의 질을 좌우하는 중요한 관건이 아닐 수 없다. 현재 실시되고 있는 국·공립학교 초등교사 임용시험은 유능한 교사를 선발하기 위한 공개 전형 방식으로서 필기시험, 면접시험, 실기시험, 대학성적반영, 가산점 등의 각종 시험과 성적 반영에 의해 치러진다. 그러나 이러한 전형 자료들이 교육 현장에서 수업을 잘하고 학생들을 잘 가르칠 수 있는 교사의 소양과 자질 및 능력을 변별해 낼 수 있는 적절하고 합당한 것인지에 대한 논란이 끊임없이 이어지고 있다. 특히, 지필고사의 한계를 보완하기 위해 도입된 가산점이 점수의 비중이 높아 사실상 합격을 좌우하는 변수가 되고 있다는 지적이 많다. 더욱이, 근자에 사범대학 가산점 위헌 결정도 있었으며 이에 따라 교사 임용시험에서 가산점 부여에 관한 집중적인 검토가 필요하다. 이러한 관점에서 본 연구에서는 임용시험 가산점의 각 영역인 지역 가산점, 정보능력·영어능력 자격 가산점, 제대군인 보상 제도, 국가유공자 보상 제도에 대한 초등학교 교사와 교육대학생의 인식을 살펴보고 이와 같은 과정을 통해 유능한 교사를 선발하는데 타당한 교사 임용 제도 운영에 필요한 자료를 확보하는 데 그 목적이 있다. 이러한 목적을 달성하기 위해 중점적으로 다루어진 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 초등교사 임용시험 가산점 제도의 각 영역에 대한 초등교사와 교육 대학생의 인식은 어떠한가? 둘째, 지역 가산점, 자격 가산점, 제대군인과 국가유공자 보상 제도의 필요성에 대해 초등교사와 교육대학생은 어떻게 인식하고 있는가? 셋째, 지역 가산점, 자격 가산점, 제대군인과 국가유공자 보상 제도의 개선방 안에 대해 초등교사와 교육대학생은 어떻게 인식하고 있는가? 본 연구에서는 문헌연구와 질문지법에 의한 조사 연구를 하였으며, 조사 도구는 이론적 배경과 선행연구 자료를 근거로 하여 질문지를 제작한 후 교육행정 전문가들로부터 내용 타당도를 검증 받았다. 설문 조사는 임용시험을 보고 교육현장에 근무한 초등학교 교사와 앞으로 임용시험을 치러야 하는 교육대학교 재학생을 대상으로 실시하였다. 서울, 인천·경기, 강원 지역의 초등학교 교사와 교육대학교 재학생을 대상으로 실시하여 623부 중 600부(회수율 94%)를 유효자료로 사용하였다. 통계 처리는 SPSS for WINDOWS 프로그램을 활용하였고, 성별, 신분별, 지역별, 임용시험 응시 경험별, 임용시험에서 가산점을 받은 경험별 배경 변인에 따라 어떻게 인식하는지를 알아보기 위하여 χ²(Chi-Square) 검정을 실시하였다. 이 연구의 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 교사 및 교대생들은 응시 지역 소재 고교출신자와 한국교원대출신자(응시지역교육감추천입학자)의 지역 가산점이 그다지 중요하지 않다고 인식하고 있었다. 그러나 응시 지역 소재 교대출신자의 지역 가산점은 비교적 중요하다고 인식하고 있었다. 배경 변인별로는 남자, 교대생, 서울 지역, 임용시험 응시 경험이 없는 응답자, 가산점을 받은 경험이 없는 응답자가 응시 지역 소재 교대출신자의 지역 가산점이 더 중요하다고 생각하고 있었다. 둘째, 지역 가산점은 임용시험에서 공정한 경쟁이 이루어지지 못하게 하고 지연과 학연이 임용의 기준이 되게 한다는 의견이 많았다. 그리고 초등교사 양성은 국가적 차원에서 이루어지고 있으므로 임용시험에서도 시·도별로 지역 가산점의 내용과 점수를 통일해서 부여하는 제도가 필요하다고 응답하였다. 셋째, 현행 지역 가산점 성적 반영 점수에 대해 적절하다고 인식했으며 비교적 높은 편이라는 의견도 다수 있었다. 임용시험 응시 경험이 있거나 가산점을 받은 경험이 있는 응답자들은 임용시험에서 아주 적은 점수 차이로 인해 합격의 당락이 결정된다는 것을 알기 때문에 지역 가산점이 다소 높게 부여되고 있다고 인식했다. 넷째, 정보능력과 영어능력 자격 가산점의 필요성에 대해서 비교적 긍정적인 반응을 보였다. 다섯째, 정보능력과 영어능력 자격 가산점에 대해서 자격증만으로 소양 능력을 보장할 수 없고 이중의 시험과 전형을 부과하는 제도라는 의견이 많았다. 자격 가산점을 부여하지 않고 각 분야 자격자에게는 그 분야 시험을 면제하고 만점을 부여하는 제도가 필요하다는 의견이 많았다. 여섯째, 정보능력과 영어능력 자격 가산점의 성적 반영 점수는 적절하다는 의견이 가장 많았고 비교적 높은 편이라는 의견도 많았다. 대도시 지역으로 갈수록 점수가 적절하다고 인식했으며 임용시험 응시 경험이 있는 응답자와 가산점을 받은 경험이 있는 응답자는 이 점수가 높은 편이라고 인식했다. 일곱째, 제대군인과 국가유공자 보상 제도의 필요성에 대해 보통이라는 의견이 가장 많았고 배경 변인별로는 남자, 교사, 임용시험 응시 경험이 있는 응답자와 가산점을 받은 경험이 있는 응답자가 더 필요하다고 생각했다. 특히, 남자의 경우에는 다수가 제대군인이거나 제대군인이 될 가능성이 높기 때문에 사회·경제적 보상이 더 필요하다는 의견이 많았다. 여덟째, 제대군인 보상 제도에 대해 국가봉사 가산점 제도를 도입하여 가산점을 주어야 한다는 의견이 가장 많았고, 국가유공자 보상 제도에 대해서는 학자금 보조 등의 제도를 통해 적절한 보상을 해야 한다는 의견이 가장 많았다. 배경 변인별로는 남자, 교사, 임용시험 응시 경험이 있거나 가산점을 받은 경험이 있는 응답자가 제대군인과 국가유공자 보상 제도에 대해 더 적극적인 보상 정책이 필요하다고 인식하고 있었다. ;Teachers are the key components of educational activities, and the quality of education depends on them. Therefore, it's so crucial to nurture qualified teachers to improve the quality of education. To select capable teachers, public elementary school teachers were appointed through public screening, which included all sorts of tests like written exam, interview and practical test, reflected university grades and introduced the additional point system. However, there are ceaseless disputes about whether those standards could successfully be discriminate the qualifications and eligibility of applicants. Specifically, success or failure actually relies on additional points due to their heavy weight, though the additional point system was introduced to make up for the shortcomings of written exam. The purpose of this study was to examine how teachers and students at university of education perceived the present teacher appointment test's additional point system about geographic regions, information literacy, English skills, discharged soldiers and men of merit. It's ultimately attempted to create a more valid and legal teacher appointment system to produce more capable and qualified teachers. As well recent exam's additional of the university of secondary education was an unconstitutional measure. So we need a problem exam's additional system's careful consideration. The major problems of the study were as follows. First, how teachers and students at university of education perceived the present teacher appointment test's additional point system about geographic regions, information literacy, English skills, discharged soldiers and men of merit. Second, how teachers and students at university of education perceived about requirement the present teacher appointment test's additional point system about geographic regions, information literacy, English skills, discharged soldiers and men of merit. Third, how teachers and students at university of education perceived about reformation the present teacher appointment test's additional point system about geographic regions, information literacy, English skills, discharged soldiers and men of merit. After the relevant literature was reviewed, a survey was conducted with questionnaire. The questionnaire was prepared after delving into related theories and earlier studies, and then its content validity was tested by an expert in educational administration. The subjects in this study were elementary school teachers and students at university of education from Seoul, Incheon, Gyeonggi province and Gangweon province. The responses from 623 people were gathered and out of them, 600 answer sheets(response rate 94%) were analyzed. For data handling, SPSS for Windows was utilized, and x2(Chi-square) test was implemented to find out how they looked at the teacher appointment test according to their gender, position, geographic region, experience of applying for the teacher appointment examination, and experience of receiving additional points at that exam. The major findings of the study were as follows. First, the teachers and students investigated didn't prize additional points provided to applicants who graduated from local high schools located in the same place where they applied for that exam and from Korea National University of Education. But they valued additional points offered to applicants graduating from local universitys of education. These additional points were considered more important by the males than the females, by the students at university of education than the teachers, by the Seoul dwellers, and by those who had no experience of applying for the teacher appointment exam and of benefiting from additional points. Second, lots of them believed that regional additional points interfered with fair competition and had regional and school relations take precedence. As elementary school teachers were nurtured at a national level, they found it necessary for each province and each city to generate a unified regional additional point system. Third, the current weight of regional additional points was regarded as appropriate, but many of them thought it's relatively excessive. The respondents who had experiences of applying for the teacher appointment exam and receiving additional points felt the weight of local additional points was somewhat too high, as they knew success or failure was determined by a narrow margin. Fourth, they took a relatively favorable view of the necessity of additional points about information literacy and English skills. Fifth, a lot of them argued that information literacy and English skills should separately be tested instead of sticking to related certificates. Many of the respondents thought applicants who were certified in a specific field should be given full marks without taking a test in that field. Sixth, the largest group of them considered the reflection of additional points about information literacy and English skills appropriate, but many thought it's relatively excessive. The respondents from the larger urban areas viewed it more favorably, but those who had experiences of applying for the teacher appointment exam and receiving additional points felt it's too high. Seventh, the largest group of them had a moderate opinion about the compensation system for discharged soldiers and men of merit. By background variables, that was considered more necessary by those who were male, teachers and had experiences of applying for the teacher appointment exam and benefiting from additional points. Especially, the male participants put higher value on that because lots of them were discharged soldiers or likely to be discharged soldiers. Eighth, the largest number of them insisted on giving additional points to discharged soldiers in return for their serving the nation, and it's most widely agreed that appropriate compensation be provided to men of merit, such as school expenses aid. By background variables, those who were male, teachers and had experiences of applying for the teacher appointment exam or getting additional points put emphasis on more compensation about discharged soldiers and men of merit.
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