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역사적 사고력 향상을 위한 인물을 통한 감정이입적 역사학습 프로그램 개발

Title
역사적 사고력 향상을 위한 인물을 통한 감정이입적 역사학습 프로그램 개발
Authors
최세훈
Issue Date
2004
Department/Major
교육대학원 초등교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 초등사회과 역사교육의 목표인 역사적 사실의 올바른 이해를 통하여 역사적 사고력을 기르고자 시작하였다. 따라서 본 연구는 역사적 사고력 향상을 위한 인물을 통한 감정이입적 역사학습 프로그램을 개발하여 실시한 후, 프로그램의 타당성을 검증하는 데 목적이 있다. 기존의 역사학습이 주로 역사적 사실의 기억 또는 암기 위주였었던 점을 감안하여 본 연구는 학생들로 하여금 과거인에 대한 감정이입적 이해와 맥락적 관점을 갖고 역사를 보는 안목을 갖게 하는 것에 궁극적 목적을 두고 시작하였다. 본 연구에서 개발하고자 한 역사학습 프로그램은 교육목표의 설정, 학습경험의 선정, 학습경험의 조직, 학습경험의 평가 과정을 거치는 Tyler의 교육과정 개발모형에 기초하였다. 이 역사학습 프로그램의 교육목표는 학습자, 사회, 교과전문가에 대한 요구조사의 결과에 따라 설정하였으며, 프로그램의 목표에 따라 학습경험을 선정하고 조직하였다. 본 프로그램은 선행 연구를 토대로 하여 개발하였다. 역사적 감정이입은 과거에 살았던 사람들의 입장이나 관점에서 과거를 이해하고 사건의 흐름을 파악하는 것을 말하는데, 감정이입은 문제 인지-자료수집 및 처리-고정관념에 의한 감정이입-일반적 감정이입-맥락적 감정이입의 사고 과정을 거쳐 이루어진다. 문제 인지는 동기유발의 단계로 문제 제기가 가능한 자료에서 학생 스스로가 문제점을 인식하고 감정이입의 준비를 하는 단계이고, 자료수집 및 처리는 역사적 사실에 대한 정보를 수집하고 자료를 분류·분석하는 단계이다. 고정관념에 의한 감정이입은 학생이 사전에 알고 있는 지식이나 정보를 바탕으로 역사를 이해하려는 수준의 사고 과정이고, 일반적 감정이입은 과거의 주요한 사건이나 실체에 대하여 현대인의 눈으로 과거를 파악하는 것으로 감정이입이 시도되는 과정이다. 맥락적 감정이입에서는 학생들이 그 당시 사람들의 관점으로 생각할 수 있게 되고 역사적 사실은 물론이고 사건의 인과관계나 상황에 대해 이해하는 안목이 생기게 되는 단계이다. 본 연구에서는 아동들의 사고의 흐름이 중요하기 때문에 블록 수업을 하여 80분을 기본 수업 단위로 활용하였다. 감정이입의 수업 형태로는 크게 상상글 쓰기, 극화학습, 토론학습의 세 범주로 나누었다. 상상글 쓰기는 임진왜란 의병장 곽재우의 비문 쓰기, 임진왜란 당시 피난민 개똥이가 되어 역사일기 쓰기, 프랑스 리델 신부의 역사재판 판결문 쓰기 등의 방법으로 지도하였다. 극화학습은 병자호란 당시 척화파와 주화파의 팽팽한 대결을 그린 역할놀이, 천주교 박해 사건을 다룬 프랑스 리델 신부의 역사재판, 흥선 대원군 역사 청문회 등의 다양한 학습 방법을 활용하였다. 토론학습에서는 실학국의 대통령을 뽑기 위해 실학자들의 연설을 듣고 그들의 주장 중 어떠한 것이 사회적으로 더 시급한 문제점인가를 토론하였고, 민간 신앙이 성행하는 것에 정부측과 민간측의 주장과 근거를 듣고 종합하는 학습을 하였다. 본 프로그램의 타당성을 검증하기 위해서 사전·사후 검사를 통해 역사적 사고력의 향상을 측정하였다. 역사적 사고력을 연대기적 파악력, 역사적 탐구력, 역사적 상상력의 세 항목으로 나누고, 각 항목당 10문항씩 출제하여 사전·사후 검사가 각각 15문항이 되도록 동형검사지를 제작하였다. 사전·사후 검사의 분석은 SPSS/Win 통계 프로그램으로 처리하여, 그 결과를 종속 표본 t-검증으로 분석하였다. 또한 본 프로그램의 평가에 교사의 관찰과 아동의 자기평가를 병행하였다. 본 프로그램을 실시한 결과, 역사적 사고력의 구인 중 연대기적 파악력과 역사적 상상력은 유의확률 .000의 매우 유의미한 차이를 보였으나, 역사적 탐구력은 유의확률 .054로 의미있는 차이를 보이지 않았다. 본 연구자는 위의 결과를 다음과 같이 해석하였다. 감정이입적 역사학습은 학생들로 하여금 그 시대로 돌아가 역사적 상황을 이해하고 재해석하게 한다. 따라서 과거의 상황을 상상적으로 재구성하고 다양한 맥락에서 과거를 이해하는 역사적 상상력과 각 시대의 특성과 차별성을 이해하며 주요 사건의 배경, 원인과 결과를 이해하는 연대기적 파악력에는 영향을 미쳤으나, 역사적 자료를 수집하고 처리하는 등의 역사적 탐구력에는 큰 영향을 주지 못하였다. 교사의 체크리스트 결과 차시가 진행될수록 산만한 행동이 줄고 수업에 참여하는 시간이 늘어났음을 알 수 있었고 면접에서도 대다수 아동의 긍정적인 반응을 볼 수 있었다. 체크리스트는 연구자 외 동료교사 2인이 함께 하여 신뢰도를 높였다. 아동의 자기 평가를 통해 아동의 참여도와 만족도, 흥미도를 알아보았는데 60∼80% 정도의 아동이 긍정적인 대답을 하였다. 개별 활동의 경우 아동의 참여도가 90%가 넘었고 모둠 활동이나 전체 활동일 경우는 60% 정도가 긍정적인 대답을 하였다. 60%가 넘는 아동이 '학습 내용이 잘 이해되었다'는 만족의 반응을 보여 본 프로그램이 효과적이었음을 보여준다. 또한 학습 흥미도는 1차시 60%에서 6차시 70% 이상의 긍정적인 반응으로 보였다. 결론적으로 인물을 통한 감정이입적 역사학습으로 아동들은 과거인의 삶에 대해 좀더 친숙한 접근을 할 수 있었고, 그로 인해 역사적 안목이 넓어졌음을 알 수 있다.;This study began to elevate historic thinking faculty through right comprehension of historic truth that is target of primary school history education. Therefore, purpose of this study is verifying validity of the program after develope and practice the empathic history-learning program through historical person for historic thinking faculty elevation. Existent history learning was memory or memorization putting first of historic truth mainly. But, this study allows and began ultimate purpose that make students have an historical eye with viewpoint which is empathic comprehension about past historical persons. History learning program that wish to develope in this research is based on Tyler's course of study development model that is consisted of set of educational objective, choice of learning experience, formation of learning experience, estimation process of learning experience. Educational objective of history learning program established by the result that investigate request to learner, society and subject experts. Also, choose and formed learning experience according to target of that program. History learning program was developed on the basis of preceding studies that is done before. Historic empathy means that understand past in viewpoint or viewpoint of people who lived in the past and grasp unfolding process of the event. Empathy attains via thinking process of that recognize problem - collect and processes data - empathy in fixed idea - empathy in general - empathy in logical connection. Problem recognize is stage that provoke motive, and that a student recognizes problem from data that raise problem and prepare of empathy. Source collection and processing is stage that collect information about historic truth and sort and analyzes collecting data. Empathy in fixed idea is thinking process of level to understand history with knowledge or information that a student already knows. Empathy in general grasps past with modern person's eye about the past important event or substance and empathy is attempted process. Empathy in logical connection is stage that students can think in view of people at that time, and students have an appreciative historical eye to understand about causality or circumstance of historic truth as well as the historic event. In this study, because steam of thinking of students is important, history class apply block time and dose 80 minutes as basis class unit. The form of empathy class is divided to three main category such as imaginative writing, dramatization studying and debate studying. To verify validity of this program, elevation of historic thinking faculty measured through pre and post. Dividing historical thinking faculty into three part of chronological grasp, historical research ability, historical imagination, and set 10 questions per each part, so that pre and post test become same type examination papers with 15 questions each. The analysis for process has been managed SPSS/Win statistics program, then, the result has been examined with dependent sample t-test. Also, performed teacher's observation and student's own estimation in estimation of this program at the same time. According to result that practice this program, Chronological grasp and historic imagination were shown very meaning difference of significance probability 0.000, but historic research power was not shown relevant difference by significance probability 0.054. I analyzed the result of this research as following. Returning back to the time when the historic event happened, students can understand and reinterpret historic circumstances by empathic history-learning. Therefore, empathic history-learning program influenced historic imagination that reconstruct imagining past circumstance and understands past in various thread of connection. Chronological grasp that understand distinction of each age and background and cause and result of important historical event affected by this program, too. Teacher's checklist result shows that distracted action of students decreases as class is proceeded, and class participation of students increased. Also most students showed positive response at their interview. 2 companion teachers except investigator do checklist together and heightened believability. 60-80% of students did positive answer in their own estimation to know participation and satisfaction, interest degree. In the case of individual activity, participation degree of students exceeded 90%, and got positive answer about 60% of students in the case of group activity or whole class activity. It previews that this program was effective that more than 60% of students show satisfactory response like "I understood all that learn for this time". Also, interest degree for learning that was 60% to 1st class rises more than 70% to 6th class and shows positive response. Conclusively, students could more familiar access about person's life past by empathic history learning through historical person and widened their historical appreciative eyes thereby.
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