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고등학교 8종 음악 교과서의 창작영역 분석 및 협동학습을 적용한 창작 지도방안

Title
고등학교 8종 음악 교과서의 창작영역 분석 및 협동학습을 적용한 창작 지도방안
Authors
김희선
Issue Date
2004
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
The purpose of this study is to analyze the creative music contents and activities of 8 high school music textbooks edited according to the 7th National Music Curriculum and thereupon, explore some creative music guides applying the cooperative learning method. In order to provide for some theoretical foundation for this study, implications of the creative learning and the cooperative learning were reviewed. Then, in order to explore creative music guides applying the cooperative learning method, the creative contents of 8 music textbooks edited according to the 7th National Music Curriculum were analyzed. Namely, the creative contents of the high school music textbooks were analyzed in reference to the guidelines of the 7th National Music Curriculum, while pre- and post-creative activities were examined together with the creation of the traditional music. In addition, the ratios of the creative music learning and its forms were analyzed by group. The results of analyzing the creative contents of 8 high school music textbooks edited under the 7th National Music Curriculum can be summarized as follows; First, it was found that the creative contents were not diversely presented by the textbooks. Second, pre- and post-creative activities were biased towards vocal area or not at all dictated. Third, although the creative contents of the traditional music were frequently presented, their specific descriptions for creation fell short. Fourth, the ratios of the creative learning by group were not much high, and even if the creative learning was dictated, it could not seem to be used actually because of lack of a systematic application. Based on the results of the above analysis, some creative music guides were suggested applying the cooperative learning method. In a nutshell, any creative learning should provide for an opportunity for students to re-create what they think and feel. Accordingly, some creative music guides designed to provide for an active learning environment and encourage students to interact with each other were suggested in this study. The creative music guides applying the cooperative learning method can be described as follows; First, a 'seasonal music creation' guide was presented by applying "student teams-achievement division" (STAD). Second, a 'music drama creative' guide was suggested by applying "group investigation" (GI). Third, a 'melody making guide for folk song scales' given the texts was suggested by applying "learning together" (LT) method. The above guides were designed for diverse activities in reference to the results of analyzing the textbooks and for an easy applicability to the classrooms by including some evaluation list therein. The above guides may be parts of various potential creative music guides, and therefore, they need to be applied and adapted by teachers. Lastly, it is hoped that the creative music guides suggested by this study applying the cooperative learning method will be useful to students' active and creative music learning as well as teachers' systematic guidance of creative music.;본 연구는 제7차 교육과정에 따른 고등학교 8종 음악 교과서의 창작영역 내용 및 활동에 대해 분석하고 이를 바탕으로 협동학습을 적용한 창작 지도방안을 모색하는데 목적이 있다. 본 연구의 이론적 기초를 마련하기 위하여 창작학습의 의의와 협동학습에 대하여 고찰해 보았다. 또한 협동학습을 적용한 창작 지도방안을 모색하기 위하여 제7차 교육과정에 따른 고등학교 8종 음악 교과서의 창작영역을 분석하였다. 본 연구는 제7차 고등학교 음악과 교육과정에 명시된 창작 내용체계에 근거하여 교과서 창작영역의 전반과 창작 이전·이후의 활동, 국악 창작영역을 분석하였으며, 또한 모둠별 창작학습의 제시비율과 제시형태 등에 대하여 분석하였다. 제7차 교육과정에 따른 고등학교 8종 음악 교과서의 창작영역을 분석한 결과는 다음과 같다. 첫째, 창작영역 내용체계의 내용이 각 교과서에 다양하게 제시되어 있지 않았다. 둘째, 창작 이전, 이후의 활동이 가창영역에만 편중되어 있거나, 제시되지 않은 경우가 많았다. 셋째, 국악 창작영역은 제시 빈도수는 적지 않았으나, 창작을 하기 위한 구체적인 설명은 미비하였다. 넷째, 모둠별 창작학습의 제시비율이 높지 않았고, 제시되어 있더라도 체계적인 방안이 나타나 있지 않아 실제로 활용하기에는 무리가 있었다. 이와 같은 분석 결과를 토대로 협동학습을 적용한 창작 지도방안을 제시해 보았다. 창작학습은 자신의 생각과 느낌을 창의적으로 재창조할 수 있는 기회가 되어야 한다. 따라서 능동적인 학습 환경과 학생들 간의 상호작용을 유도하는 협동학습을 창작 지도방안에 적용하여 제시해 보았다. 협동학습을 적용한 창작 지도방안은 다음과 같다. 첫째, 능력별 모둠학습(Student Teams-Achievement Division : STAD)을 적용하여 '계절음악 만들기'의 지도방안을 제시하였다. 둘째, 모둠 탐구법(Group Investigation : GI)을 적용하여 '음악극 만들기'의 지도방안을 제시하였다. 셋째, 함께하는 학습(Learning Together : LT)을 적용하여 '주어진 가사에 민요음계로 된 가락 만들기'의 지도방안을 제시하였다. 지도방안은 교과서 분석에서 지적했던 미흡한 부분들을 보완하여 다양한 활동이 이루어질 수 있게 구성하였고, 평가지 등을 포함시켜 실제 수업에 보다 쉽게 활용할 수 있게 하였다. 이러한 지도방안은 여러 지도 방법 중 하나의 가능성을 제시한 것으로 교사의 창의적인 노력으로 응용하고 재구성하는 것이 뒷받침 되어야 한다. 본 연구에서 제시한 협동학습을 적용한 창작 지도방안이 음악수업 현장에서 학생들의 능동적이고 창의적인 학습에 도움을 주고 교사들의 체계적인 창작학습 진행에 도움을 줄 수 있길 바란다.
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