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결손가정 중학생의 학교적응유연성과 관련된 학교사회환경적 보호요인

Title
결손가정 중학생의 학교적응유연성과 관련된 학교사회환경적 보호요인
Authors
임병숙
Issue Date
2004
Department/Major
교육대학원 상담심리전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 결손가정 중학생을 대상으로 그들의 특성과 학교적응에 영향을 줄 수 있는 학교사회환경적 보호요인이 무엇인지 알아보고, 이를 통해 결손가정이라는 위험요소의 영향을 완충하고 발달에 긍정적인 적응을 도울 수 있는 학교에서의 실질적인 개입 지침에 대해 논의하였다. 이를 위해 인천 소재 중학교에서 여학교, 남학교, 남녀공학인 학교를 각각 1개교씩 표집하여 각 학교의 2, 3학년에서 네 학급씩 총 528명을 대상으로 학교사회환경적 보호요인(친구의 지지, 교사의 지지, 민주적 학교분위기, 교과수업 외 활동참여)과 종속변인인 학교적응유연성으로 구성된 설문지 검사를 실시했으며 회수된 519부의 설문 중 불성실하게 응답된 설문지 34부를 제외한 총 485부가 분석에 사용되었다. 연구 결과 기능적 결손가정과 구조적 결손가정 학생의 학교적응유연성 점수에는 유의한 차이가 없었으며 결손가정 남학생과 여학생의 학교적응유연성 점수에도 유의한 차이가 없었다. 결손여부와 유형에 따른 집단간 비교에서 학교적응유연성에 영향을 미치는 학교사회환경적 보호요인은 '친구의 지지', '교사의 지지', '민주적 학교분위기'였으며, 이러한 차이는 기능적 결손가정과 정상가정 간의 차이에 기인하는 것으로 나타났다. 이를 통하여 기능적 결손가정이 정상가정 대비 구조적 결손가정 집단보다 '친구의 지지', '교사의 지지', '민주적 학교분위기'에 대한 지각이 낮음을 알 수 있었다. 학교적응유연성에 영향을 미치는 학교사회환경적 보호요인 중 성별에 따른 집단간 비교에서 구조적 결손가정 집단은 전체집단, 정상가정 집단과 유사하게 여학생이 '친구의 지지'와 '교사의 지지'에서 남학생보다 높게 지각하고 있는 것으로 나타났으며, 기능적 결손가정 집단은 모든 학교사회환경적 보호요인에서 남학생과 여학생 사이에 유의한 차이가 없는 것으로 나타났다. 학교사회환경적 보호요인 중 결손가정 학생의 학교적응유연성을 설명하는 변수로 유의하게 나타난 것은 '민주적 학교분위기', '교과수업 외 활동참여'였으며 '친구의 지지', '교사의 지지'의 학교적응유연성 설명력은 미약한 것으로 나타났다.;This study examined the middle school students of a broken family to investigate the school-social-environmental protective factors which can influence their characteristics and school adjustment. To buffer the risk factor, a broken family, and help the adaptive development affirmatively, the substantial intervention was discussed through this data. The data were collected from three schools, a girl's middle school, a boy's middle school, and a coeducational middle school in Incheon. From each school, four classes of the second and third grade were sampled and a total of 528 students participated in the study. The questionnaire was composed of school-social-environmental protective factors(friend's support, teacher's support, democratic atmosphere in school, and activity participation besides school class) and resilience in school adjustment, as a dependent variable. Questionnaires were administrated to the students and 519 were collected. There were 34 questionnaires omitted from the data due to insincerity. Therefore, the number of questionnaires retained in the data was 485. Results showed that there was no significant difference in the student's resilience in school adjustment score between the functional broken family and structural broken family. Also, there was no significant difference in the resilience in school adjustment score between the male student and female student of a broken family. Comparing the general family with the broken family, and the type of the broken family, the results indicated that the school-social-environmental protective factors influencing the resilience in school adjustment were 'friend's support', 'teacher's support', and 'democratic atmosphere in school'. This difference was found to be caused by the difference between the functional broken family and the general family. This result showed that the functional broken family have lower perception of 'friend's support', 'teacher's support', and 'democratic atmosphere in school' than the structural broken family, when compared to the general family. Group comparison with gender difference, a school-social-environmental protective factor which influences resilience in school adjustment, showed that the structural broken family's female students have higher perception of 'friend's support' and 'teacher's support' than male students, which is similar to the whole group and the general family. However, functional broken family showed no significant difference in school-social-environmental protective factors between male and female students. The significant variable which explains the school-social-environmental protective factors influencing the broken family student's resilience in school adjustment were 'democratic atmosphere in school' and 'activity participation besides school class', while 'friend's support' and 'teacher's support' were insignificant.
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