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또래 괴롭힘'으로 인한 스트레스 증상에 대한 부모애착의 중재효과

Title
또래 괴롭힘'으로 인한 스트레스 증상에 대한 부모애착의 중재효과
Authors
조은화
Issue Date
2004
Department/Major
교육대학원 상담심리전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
이 연구는 학교 내 또래에 의한 괴롭힘이 심각한 사회문제로 알려지고, 학생들이 괴롭힘에 대해 두려워하고 있는 현 상황에서, 괴롭힘 경험의 유형에 따라서 스트레스 증상에 어떻게 차이가 나는지 알아보고, 청소년기 부모애착 관계가 스트레스 증상에 대한 중재역할을 하는지 각 유형별로 살펴보는 등 괴롭힘 결과에 대해 알아봄으로써 괴롭힘에 대한 해결 방안을 모색하는데 그 목적이 있다. 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 학교 내 괴롭힘 경험의 유형은 어떻게 구분되고, 이에 따른 스트레스 증상은 어떻게 나타나는가? 둘째, 학교 내 괴롭힘 경험의 유형과 부모애착과의 상관관계는 어떠한가? 셋째, 학교 내 괴롭힘 경험이 스트레스 증상에 미치는 영향은 부모에 대한 애착에 의해 중재되는가? 연구 가설은 다음과 같다. 첫째, 학교 내 괴롭힘의 유형에 따라 스트레스 증상이 다르게 나타날 것이다. 둘째, 학교 내 괴롭힘의 유형에 따라 부모애착이 다르게 나타날 것이다. 셋째, 학교 내 괴롭힘을 경험한 후, 부모애착이 학교 내 또래에 의한 괴롭힘의 결과 나타나는 스트레스 증상에 중재역할을 할 것이다. 이를 위해 학교 내 괴롭힘에 관한 질문지와 스트레스 증상에 대한 질문지, 부모 애착 질문지를 533명의 고등학생들을 대상으로 실시하였다. 괴롭힘 경험과 스트레스 증상 측정을 위하여 Irwin A. Hyman과 Pamela A. Snook 등(2002)이 개발한 학생소외와 고통척도(SATS-R)을 사용하였고, 부모애착 측정을 위하여 Armsden 과 Greenberg(1987)가 개발한 부모애착 척도를 사용하였다. 학교 내 또래 괴롭힘 유형을 알아보기 위해 요인분석을 하였고, 학교 내 또래에 의한 괴롭힘 경험과 스트레스 증상과의 상관을 알아보기 위하여 중다회귀 분석을 실시하였으며, 괴롭힘 경험에 따른 스트레스 증상에 대하여 부모애착의 중재역할을 살펴보기 위하여 중다회귀 분석의 상호작용 모형을 실시하였다. 이 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 괴롭힘 경험의 유형은 신체적 괴롭힘, 관계적 괴롭힘으로 나타났고, 신체적 괴롭힘에 따른 스트레스 증상은 p <.05 수준에서 유의한 상관을 보이는 것으로 나타났고, 관계적 괴롭힘에 따른 스트레스 증상은 p <.01 수준에서 유의한 상관 정도를 보이는 것으로 나타났다. 즉, 신체적 괴롭힘보다 관계적 괴롭힘이 스트레스와 상관관계가 높은 것으로 나타났다. 둘째, 신체적 괴롭힘은 통계적으로 유의한 상관을 보이지 않았으나, 관계적 괴롭힘은 부모애착과 통계적으로 유의한 부적 상관을 나타내었다. 셋째, 괴롭힘 경험에 따른 스트레스 증상에 대해 부모애착의 상호작용 효과를 보면, 신체적 괴롭힘에 따른 스트레스 증상에 대하여 부모애착의 상호작용은 p <.01 수준에서 유의하게 나타났으나, 관계적 괴롭힘에 따른 스트레스 증상에 대하여 부모애착의 상호작용은 유의하지 않게 나타났다. 신체적 괴롭힘은 부모애착과 상호작용하여 스트레스 증상에 영향을 미치는 것으로 나타났으나, 관계적 괴롭힘은 부모애착이 중재적 역할을 하지 못했음을 알 수 있었다. ;These days bullying in the school is generally known as a social problem and students are afraid of being bullied by their friends. The main purpose of this study was to find out the solution for the bullying in the school by investigating the difference in the stress symptoms according to the types of bullying experience and examining whether the adolescent period parent attachment intervenes the stress symptoms according to their type. The research subjects were as follows. First, how are the types of the bullying experience in the school classified and how do the stress symptoms develop according to them? Second, is there any correlation between the types of bullying experience in the school and parent attachment? Third, is the bullying experience in the school which influences stress symptoms intervened by the parent attachment? The research hypotheses were as follows. First, stress symptoms would be different according to the types of bullying experience in the school. Second, the parent attachment would be different according to the types of bullying experience in the school. Third, the parent attachment would intervene stress symptoms due to the bullying experience in the school. The subjects of this study were 533 high school students. The Student Alienation and Trauma Scale-Revised(SATS-R) developed by Hyman et al(2002) was used to measure bullying experiences and stress symptoms, and the Inventory of Parent Attachment developed by Armsden and Greenberg(1987) was used to measure the parent attachment. Factor analysis was used to analyze the types of bullying in the school, multiple regression analysis was used to examine the correlation between bullying experiences in the school and stress symptoms, and interactive model of multiple regression analysis was used to examine the intervening role of the parent attachment between stress symptoms and bullying experiences. The results of this study are as follows. First, types of bullying experience were physical bullying and relational bullying. The correlation between the physical bullying and stress symptoms according to it was significant(p <.05) and the correlation between the relational bullying and stress symptoms according to it was also significant(p <.01). That is, the physical bullying has higher correlation with stress than the relational bullying. Second, the correlation between the physical bullying and the parent attachment was not statistically significant, though there was a significant negative correlation between the relational bullying and the parent attachment. Third, the interactive effect of the parent attachment influencing stress symptoms according to the bullying experience showed that the correlation between stress symptoms according to the physical bullying and the parent attachment was significant(p <.01), but the correlation between the relational bullying and the parent attachment was not significant. The physical bullying, interacting with the parent attachment, showed to influence stress symptoms, however, the relational bullying was not intervened by the parent attachment.
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