View : 22 Download: 0

구조중심 협동학습을 통한 언어기능 신장 초등영어 프로그램 개발

Title
구조중심 협동학습을 통한 언어기능 신장 초등영어 프로그램 개발
Authors
조민경
Issue Date
2004
Department/Major
교육대학원 초등교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
교육의 목적은 시대와 상황에 따라 변화하고 있다. 21세기의 세계화, 정보화, 개방화의 시대에 적합한 아동을 육성하기 위해 초등학교 영어 교육에서는 영어에 대한 아동의 흥미와 관심을 유지하고 의사소통능력의 향상을 위한 기본 바탕을 마련하는데 목표를 두고 있다. 이에 본 연구에서는 의사소통의 바탕이 되는 듣기, 말하기, 읽기, 쓰기 네 가지 언어기능의 신장을 이루기 위한 방안으로 구조중심 협동학습을 통한 초등 영어 프로그램을 개발하고자 한다. 즉, 아동들이 긍정적인 상호작용(positive interdependence), 개인적 책임(individual accountability), 동시다발적인 상호의존(simultaneous Interaction), 동등한 참여(equal participation)를 바탕으로 수업목표에 맞는 다양한 구조를 사용하여 언어 기능을 향상시키며, 이를 학교 현장에서 적용할 수 있도록 하는 데 그 목적이 있다. 본 연구에서 개발한 프로그램은 Posner 와 Rudnitsky(1980)의 교육과정 설계 절차를 따랐으며, 프로그램 설계 절차에 요구되는 합리적 근거를 학습대상인 학생, 교과전문가인 교사, 학부모의 요구조사 분석을 통해 마련하였다. 또한 의도한 학습성과(Intended Learning Outcomes, ILOs)를 분석하여 학생들에게 좀더 실제 상황에 가깝고 자연스럽게 의사소통이 일어날 수 있도록 단원 설정 및 조직을 재구성 하였다. 본 프로그램에서는 한 단원을 4차시로 구성하였으며, 학습 활동으로는 교과서 CD-ROM 활용, 실물자료(authentic materials), 과제중심 학습법(task-based learning) 등을 활용하였다. 개발된 프로그램은 구로구에 위치한 D초등학교 5학년 36명을 대상으로 16차시 8주 동안 실시되었고, 프로그램 평가는 프로그램을 개선하고 타당화하기 위해 프로그램 실시 이전과 이후에 지필 검사 및 실기평가를 함께 실시하였다. 이 때, 검사 결과는 SPSS/WIN 10.0 통계 프로그램을 이용하여 종속(대응)표본 t검정으로 분석하였다. 또한 교사 관찰을 통해 아동의 네 가지 언어 기능 신장 정도를 파악하였으며, 협동학습일지의 작성을 통한 언어기능 신장에 대한 자기 평가 방법을 사용하였다. 구조중심 협동학습을 통한 언어기능 신장 초등 영어 프로그램의 실시, 결과, 사전, 사후 비교에 있어서 프로그램 실시 집단의 언어 기능은 통계적으로 유의미한 차이(p<.05)를 보였다. 따라서 본 구조중심의 협동학습을 통한 영어 수업은 기존의 교사중심의 설명식 수업방법보다 아동의 영어 언어기능 신장에 효과가 있다고 할 수 있다. 그리고 교사의 관찰과 아동의 자기 평가지를 분석한 결과, 아동들의 언어기능 신장 및 영어에 대한 흥미와 관심이 증가했음을 관찰할 수 있었다. 이는 본 프로그램이 우리나라 초등학교 현장의 영어 교육에 대한 학생, 교사, 학부모의 요구에 맞게 영어에 대한 흥미와 관심을 풍부하게 하여 영어 학습에 대한 바람직한 태도를 가지게 함으로써 궁극적으로는 아동들의 언어기능을 신장시키는데 효과적임을 보여주는 것이다.;The aims of English education in elementary school are now focused on maintaining children's interests toward and confidence in English. Children are asked to build up their English competence, which is ready for the twenty first century's global, informative, and unrestrictive era. Its focus is closely connected to children's English language skills as corresponding to the goal. This study attempts to development an English program with structural cooperative learning methods in the elementary. The purpose of this study is both to increase the conversation abilities by applying various structures that match to the lesson objective, and to apply them to the actual classroom. The structures are based on children's positive interdependence, individual accountability, simultaneous interaction, and equal participation. The Program has been adapted the Posner & Rudnisky(1980)'s procedures for designing an English curriculum. In the Procedure its rational and practical grounds have been set up after implementing the need assesment survey, and the analysis of the survey is related upon learners, curriculum professionals, and parents. Listed the ILOs(Intended Learning Outcomes) related to the English curriculum, this study is involved in the procedures of analyzing the ILOs and reorganizing the unit and its structures in the order to reflect a more natural and practical situation. In this English program, each unit was consisted of four lesson plans, the learning activities were with textbook, CD-ROM, and authentic materials, and the task-based learning strategies were implemented. The participants of the study were 36 students who were in the 5th grade of an elementary school, located in Guro- Gu, Seoul. The Implementation of the program was lasted for 8weeks with 16 class lessons. To determine the program results, pre- and post-tests were conducted and analyzed with the pair t-tests techniques using the cooperative learning notes were used to analyzed the improvement of individual child's language skills. As a result, there was a significant different(p〈.05) between the pre- and post-test results. Thus, it is concluded that this English program with the structural cooperative learning methods is more effective than the current, traditional method in the area of enhancing the children's conversation competence. After analyzing the teacher's observation log and the children's language skills of and interests toward English were very much increased. In conclusion, the program with the structural cooperative learning methods was very effective for enhancing the children's language skills. Students' interest toward English and confidence were contributed to have positive results.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 초등교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE