View : 805 Download: 0

제 6차 유치원 교육과정'에 따른 「유치원 교육 활동 지도 자료」 활용 실태

Title
제 6차 유치원 교육과정'에 따른 「유치원 교육 활동 지도 자료」 활용 실태
Authors
금민선
Issue Date
2003
Department/Major
대학원 유아교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 교육부에 의해 개발되어 전국적으로 보급되어 사용되는 교사용 지도서인 제 6차 유치원 교육과정에 따른「유치원 교육 활동 지도자료」에 대한 전국 유치원 교사들의 활용수준과 장애요인 및 장애수준을 조사하여,「유치원 교육 활동 지도자료」를 적극 활용 할 수 있는 방안을 모색하는 것을 목적으로 한다. 이에 따른 본 연구의 구체적 연구 문제는 다음과 같다. 1. 「유치원 교육활동 지도자료」에 대한 교사들의 활용 수준은 어떠한가? 1-1. 「유치원 교육활동 지도자료」의 활용수준은 어떠한가? 1-2. 교사의 개인배경에 따라「유치원 교육활동 지도자료」의 활용수준은 차이가 있는가? 2. 「유치원 교육활동 지도자료」를 활용하는데 있어 교사들이 인식하는 장애요인 및 장애수준은 어떠한가? 2-1. 「유치원 교육활동 지도자료」를 활용하는데 있어 교사들이 인식하는 장애요인 및 장애수준은 어떠한가? 2-2. 「유치원 교육활동 지도자료」를 활용하는데 있어 교사들이 인식하는 장애요인 및 장애수준은 교사의 개인배경별로 차이가 있는가? 본 연구의 대상은 전국의 공·사립 유치원에 재직중인 유치원 교사들 399명이다. 연구 도구는 Moore와 그의 동료들(1984)이 만든 교육과정의 '활용수준 측정 질문지'를 우리나라의 유치원 교육과정 실정에 맞게 번안하고 수정하여 사용한 부성숙(1999)의 논문에서 「유치원 교육 활동 지도」자료의 활용도에 관한 내용과 이윤경·이영애·조인경(2000)의 '제 5차 유치원 교육과정에 따른「유치원 교육활동 지도자료」활용 실태 조사 질문지'의 내용을 토대로 선행연구와 문헌을 참고로 하여 본 연구자가 수정·보완하여 사용하였다. 연구문제 분석을 위해 활용수준과 장애요인 및 장애수준 각 항목별로 평균과 표준편차를 산출하였고, 교사의 개인배경별 차이를 알아보기 위해 일원 변량 분석 (ANOVA)과 t-test를 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 교사들은 전반적으로 「유치원 교육활동 지도자료」를 보통수준으로 활용하고 있는 것으로 나타났고, '생활주제별 활동 지도 자료'를 '총론' 보다 더욱 활발히 활용하고 있는 것으로 나타났다. '생활 주제별 활동 자료'는 각 권별(2권-12권)로 대체적으로 보통 이상의 비슷한 활용수준을 보였다. 각 구성 내용 별 활용에서 교사들은 개정된 교육과정을 이해하고 이를 교육활동에 적용하는 방안, 직접적인 교육활동 및 교육 내용 그리고 수준별 교육활동에 대해 높은 활용 수준을 보이며 가정 및 지역사회의 협력, 환경구성 부분에서 낮은 활용수준을 보이고 있다. 둘째, 교사의 교육경력, 학력, 담당학급 유아의 연령, 근무 유치원의 유형에 따라 교사의 개인배경별로「유치원 교육활동 지도자료」활용에 차이가 있는 것으로 나타났다. 교사가 근무하는 소재지에 따라서는 차이가 없는 것으로 나타났다. 「유치원 교육활동 지도자료」의 활용 수준은 교사의 경력이 높을수록, 학력이 높을수록, 공립유치원의 교사일수록 높은 것으로 나타났다. 담당학급 유아의 연령에 따라서는 4세 유아의 교사가 낮은 활용수준을 나타내고 있다. 셋째, 교사들은 「유치원 교육활동 지도자료」활용에서 보통수준의 장애를 느끼고 있었고, 그 내용을 쉽게 이해하고 있었다. 활용을 돕기 위해 교사들은 「유치원 교육활동 지도자료」에 소개된 자료를 제작하는데 참고할 멀티미디어 자료(CD-ROM TITLE 등)를 필요로 하였고, 그 내용 면에서 새롭고, 다양하고, 구체적이며, 많은 수의 교육활동을 제시해 주기를 바라고 있었다. 구성면에서 사용의 용이성을 높이고 편제를 매력적으로 변화되는 방향의 고려도 요구하고 있었다. 넷째, 교사의 교육경력, 학력, 담당하고 있는 유아의 연령, 근무 유치원의 소재지, 근무 유치원의 유형에 따라 몇몇의 요인별로 활용의 장애를 느끼는 수준에 통계적으로 유의한 차이가 있었다. 교사들은 자신의 개인적 성향이나 능력 뿐 아니라 근무하고 있는 유치원의 상황과 영향, 지도자료의 내용에 따라서 활용 및 장애 수준에 차이를 보이고 있었다.;This study has the purpose to draw the positive plan of the practical use for 「Guide For Educational Activities and Materials for Kindergarten」which the kindergarten curriculum on the national level could be achieved effectively on the scene of the young child education. For the above purpose, this study investigated the practical use realities of the nationwide kindergarten's teachers to 「Guide For Educational Activities and Materials for Kindergarten」according to the 6th kindergarten curriculum, which was developed by the Ministry of Education and was spread far and wide nationally as the guide book of the kindergarten teachers. By this, the specific subjects of this study are as follows: 1. What about the teacher's practical use level for the「Guide For Educational Activities and Materials for Kindergarten」? 1-1.What about the teacher's practical use level for the「Guide For Educational Activities and Materials for Kindergarten」? 1-2. Is there any difference in the teacher's practical use level of「Guide For Educational Activities and Materials for Kindergarten」according to the teacher's personal background ? 2. What about the hindrance factor and degree recognized by the kindergarten teachers in the use of「Guide For Educational Activities and Materials for Kindergarte」 2-1. What about the hindrance factor and degree recognized by the kindergarten teachers in the use of「Guide For Educational Activities and Materials for Kindergarten」? 2-2. Does「Guide of Kindergarten Education Activities」have any difference according to the individual background of teachers ? The subjects of this study were 399 kindergarten teachers who were in office at the nationwide public·private kindergartens. The research tool was based on the two questionnaires; Seong Sook Boo's questionnaire (1999) of the practical use of「Guide For Educational Activities and Materials for Kindergarten」 which was adapted and altered in use from 'Questionnaire to measure the practical use level' of curriculum framed by Moore and his comrades (1984), and Yun Kyung Lee, Young Ae Lee, In Kyung Cho's questionnaire (2000) to investigate the practical use realities of 「Guide For Educational Activities and Materials for Kindergarten」according to the 5th kindergarten curriculum. In addition to those, the precedent studies and literatures were conferred and used by alteration and supplementation. In order to analyze the study problems, the practical use level, the hindrance factor, and the hindrance degree were calculated by the mean and the standard deviation respectively. ANOVA and t-test were enforced in order to investigate the individual differences of the teacher's background. This study was summarized as follows: The first, teachers were generally shown to put「Guide For Educational Activities and Materials for Kindergarten」to the practical use at the normal level while they put 'Guide of the Living Activities Classified by the Subject' to the practical use lively more than 'General Remarks'. 'Guide of the Living Activities Classified by the Subject' consisted by a series of the books (each volume was consisted of 2 to 12 books), which were generally shown the similar level of the practical use above the average. The teachers were shown high in the practical use level for the direct educational activities, the educational contents, and the leveling educational activities as well as not only they had a right understanding of the revised curriculum but also had a good plan to apply it to the educational activities by the contents particularly. But they were shown low in the practical use level not only for the cooperation between the family and the local community, but also for the environment composition part. The second, the practical use level was exposed the difference by teacher's individual background according to the teacher's education career, the academic background, the young child's age of charging class, and the type of the working kindergarten. It was exposed that the difference didn't exist according to the teacher's working location. The practical use level of「Guide For Educational Activities and Materials for Kindergarten」was also exposed higher as the teacher's career was high, as the teacher' academic background was high, and as the teacher was belonged to the public kindergarten. According to the young child's age of charging class, 4-year-old young child's teacher was exposed the practical use level low. The third, the teachers had the feeling of common level hindrances to put the practical use of「Guide For Educational Activities and Materials for Kindergarten」, but they understood easily the contents. To help the practical use, teachers required the multimedia data (cd-rom title etc.) requisitely that could become the reference to manufacture the data that was introduced to「Guide For Educational Activities and Materials for Kindergarten」, and they desired to be presented by the various education activities which were new, various, and specific in the contents. They required to be considered to improve the easiness of use in the organization and also to be considered to change the formation attractively. The fourth, the level feeling the hindrance of the practical use was shown the significant difference statistically by some factors according to the teacher's educational career, the individual academic background, the young child's age who was taking charge, the location of working kindergarten, and the type of working kindergarten. Teachers were shown the differences of the practical use and the hindrance level according to the working kindergarten's circumstance and influence and the contents of teaching data as well as their personal inclinations or abilities.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 유아교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE