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유아의 초등학교 첫 적응을 돕기 위한 유치원 부모교육 실태

Title
유아의 초등학교 첫 적응을 돕기 위한 유치원 부모교육 실태
Authors
이화영
Issue Date
2004
Department/Major
교육대학원 유아교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구의 목적은 유아의 초등학교 첫 적응을 돕기 위해 유치원에서 실시되고 있는 부모교육의 실태 및 부모교육에 대한 교사와 부모의 요구를 알아보는 것이다. 이와 같은 연구의 목적을 달성하기 위하여 살펴 볼 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 1. 초등학교 첫 적응을 돕기 위한 유치원 부모교육 실태는 어떠한가? 1-1. 부모교육의 실시, 횟수, 시기는 어떠한가? 1-2. 부모교육의 내용, 유형은 어떠한가? 1-3. 부모교육의 효과는 어떠한가? 1-4. 부모교육의 장애요인은 무엇인가? 2. 초등학교 첫 적응을 돕기 위한 유치원 부모교육에 대한 부모와 교사의 요구는 어떠한가? 본 연구의 대상은 서울시에 소재한 공ㆍ사립 유치원에 재직하고 있으며 부모교육을 계획하거나 진행하는 원감 또는 만 5세 담임을 맡은 경험이 있는 교사 149명과 서울시에 소재한 공립 초등학교에 다니는 1학년 자녀를 둔 부모 중 취학 전 유치원에 자녀를 보낸 경험이 있는 부모 222명이다. 본 연구에서 사용한 연구도구는 유아의 초등학교 첫 적응을 돕기 위한 유치원 부모교육 실태 및 교사와 부모의 요구를 알아보기 위한 교사용, 부모용 설문지이다. 연구에서 수집된 자료는 설문지 결과를 각 항목에 의거하여 빈도와 백분율로 분석하였다. 또 부모교육 내용에 대한 부모와 교사의 요구 간에 차이가 있는지를 알아보기 위해서는 t검증을 실시하였다. 본 연구의 분석 결과는 다음과 같다. 1. 초등학교 첫 적응을 돕기 위한 유치원 부모교육의 실태 1) 초등학교 첫 적응을 돕기 위한 유치원 부모교육의 실시를 분석한 결과 대부분의 유치원에서 초등학교 첫 적응을 돕기 위한 부모교육을 실시하고 있는 것으로 나타났다. 실시하는 횟수는 연 1회 실시되는 곳이 많았으며 주로 학년 말에 실시되었다. 초등학교 첫 적응을 돕기 위한 부모교육을 실시하는 사람은 원장 또는 원감이 가장 높게 나타났다. 유치원에서 초등학교 첫 적응을 돕기 위한 부모교육을 실시하는 유형은 강의가 가장 많았으며, 그 다음으로는 가정통신문, 개인면담의 순으로 나타났다. 초등학교 첫 적응을 돕기 위한 부모교육의 내용으로 기본생활습관 지도를 가장 많이 다루고 있었으며, 입학 시기 결정, 학습지도, 또래관계의 형성의 순으로 나타났다. 초등학교 첫 적응을 돕기 위한 부모교육 시 대부분 유치원에서 부모에게 유인물 자료를 제공하고 있었다. 초등학교 첫 적응을 돕기 위한 부모교육시 부모들은 교사에게 유아의 또래관계, 유아의 학습능력, 학습지도에 대한 조언, 자녀의 초등학교 적응 여부에 대해 많이 질문하는 것을 알 수 있다. 2) 초등학교 첫 적응을 돕기 위한 유치원 부모교육의 평가를 분석한 결과 부모교육의 실시가 부모에게 비교적 도움이 되거나 보통이라고 효과를 인식하였다. 초등학교 첫 적응을 돕기 위한 부모교육을 실시하는데 있어 부모교육 자료의 부족이 가장 큰 장애요인으로 나타났다. 2. 초등학교 첫 적응을 돕기 위한 유치원 부모교육에 대한 교사와 부모의 요구 1) 초등학교 첫 적응을 돕기 위한 부모교육의 필요성에 대해서 교사와 부모가 필요하다고 높게 인식하고 있었다. 특히 부모들은 자녀를 초등학교에 보내면서 궁금하거나 곤란했던 적이 보통이거나 많은 것으로 나타났는데 자녀의 또래관계 형성에 대해 가장 궁금하고 곤란했던 것으로 나타났다. 자녀를 초등학교에 보내면서 어려움이 있을 때 부모들이 제일 많이 참고로 한 자원은 다른 자녀를 초등학교에 보내 본 경험이었다. 2) 초등학교 첫 적응을 돕기 위한 부모교육의 실시에 대한 부모의 요구를 알아보면 부모들은 연 2회, 학년 말에 초등학교 첫 적응을 돕기 위한 부모교육을 받기 원하고 있다. 부모들은 초등학교 첫 적응을 돕기 위한 부모교육의 실시자로 초등학교 교사를 가장 선호하였다. 부모들은 초등학교 첫 적응을 돕기 위한 부모교육의 유형 중 부모들은 강의를 가장 원하고 있었으며 그 다음으로 집단 토론 모임과 개인면담을 원하고 있는 것으로 나타났다. 대부분의 부모들은 초등학교 첫 적응을 돕기 위한 부모교육 시 자료가 제공되는 것이 필요하다고 생각하였으며 주로 소책자를 제공받기를 원하고 있었다. 초등학교 첫 적응을 돕기 위한 유치원 부모교육 내용에 대한 교사와 부모의 요구간의 차이를 검증한 결과 부모는 교사보다 유아의 건강점검과 입학 준비물 안내에 대한 부모교육 내용이 더 필요하다고 본 반면, 교사는 입학시기 결정에 대한 부모교육 내용이 더 필요하다고 보았다. 그 외에 교사들은 초등학교 첫 적응을 돕기 위한 부모교육의 내용으로 부모들의 마음가짐과 자세를 가장 많이 요구하고, 부모들은 초등학교 첫 적응을 돕기 위한 부모교육의 내용으로 인성교육을 가장 많이 요구하고 있었다. 3) 초등학교 첫 적응을 돕기 위한 부모교육의 개선방안을 분석한 결과 교사들은 초등학교 첫 적응을 돕기 위한 부모교육시 부모의 잘못된 인식과 비전공자의 부모교육 실시를 문제점으로 생각하고 있었다. 개선점으로는 경험있는 부모교육 실시자의 활용과 부모교육 자료의 개발 및 활용에 대한 요구가 높았다. 부모들은 초등학교 첫 적응을 돕기 위한 부모교육시 대집단 형태의 강의에 대한 문제점으로 인식하고 있었다. 이에 따라 초등학교 첫 적응을 돕기 위한 부모교육에 대한 개선점으로 집단토론 모임의 활성화를 높게 요구하였다. ;This thesis is aimed to determine the actual condition of education given to parents by kindergartens and the requests of teachers and parents for the education, to help infants adapt themselves to the first step in their elementary school. The topics of researches to accomplish such an aim include the following: 1. What is the actual condition of education given to parents by kindergartens to help infants adapt themselves to the first step in their elementary school? 1-1. What are the frequency and time of education given to parents by kindergartens? 1-2. What are the contents and types of the education? 1-3. What are the effects of the education? 1-4. What are the obstacles to the education? 2. What are the requests of teachers and parents for the education to help infants adapt themselves to the first step in their elementary school? This study was conducted on 149 head teachers and teachers previously in charge of 5-year old infants in public and private kindergartens in Seoul who are planning or conducting the education for parents, and 222 parents whose children have finished the kindergarten education and are the first graders in a public elementary school in Seoul. Questionnaires were distributed to the teachers and parents, and their responses were analyzed and t-tested to get relevant frequency and percentage. The results of the analyses include the following: 1. The actual condition of the education given to parents by kindergartens to help infants adapt themselves to the first step in their elementary school 1) It is reported that most kindergartens are providing education to parents to help infants adapt themselves to the first step in their elementary school. The education is preferably conducted once a year at the end of a semester by the head or head teacher of a kindergarten. The education is implemented the most frequently through lectures, followed by correspondences delivered to homes and personal interviews. The most favored teaching subject is the guidance for the basic practices of children's life, followed by the decision of the time to send children to an elementary school, and the guidance for learning. Most kindergartens supply printed matters to parents, who often ask teachers questions about the peer relationship and learning abilities of infants. 2) It is recognized that parents are usually or relatively helped by the education given to them by kindergartens to help infants adapt themselves to the first step in their elementary school. Lack in appropriate materials is the greatest obstacle to the education. 2. The requests of teachers and parents for the education to help infants adapt themselves to the first step in their elementary school 1) Both teachers and parents acknowledge the great need for education given to parents by kindergartens to help infants adapt themselves to the first step in their elementary school. In particular, parents are often or sometimes faced with difficulties or anxiety in sending their children to an elementary school, and they are wondering the most about the peer relationship formed among infants. Confronted with such difficulties, parents refer to the most frequently to the experiences of others who have already sent their children to an elementary school. 2) Parents want to be trained two times a year at the end of a semester in the education given by kindergartens to help infants adapt themselves to the first step in their elementary school. Parents prefer the most to be trained by teachers of an elementary school. The most favored type of the training is a lecture, followed by a group discussion and a personal interview. Most parents recognize the need for appropriate materials to be distributed during the training, and booklets are the most wanted learning material. Parents recognize a more urgent need for the guidance about the health examination of infants and things to be prepared for sending children to school, while teachers a more urgent need for the guidance for parents about deciding the time of sending their children to school. 3) In relation to the education given to parents by kindergartens to help infants adapt themselves to the first step in their elementary school, teachers demand the improvement of parents' wrong recognition of the education and the change in inefficient trainers for the education. Accordingly, it is highly required that practical instructors should be invited and the materials for the education developed and fully utilized. Parents are recognizing the problems of lectures delivered in front of a large audience. As such, it is considerably needed that group discussions be activated to enhance the education given to parents by kindergartens to help infants adapt themselves to the first step in their elementary school.
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