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과제 중심 학습이 초등학생의 언어 기능 및 흥미도에 미치는 효과

Title
과제 중심 학습이 초등학생의 언어 기능 및 흥미도에 미치는 효과
Authors
송혜연
Issue Date
2004
Department/Major
교육대학원 초등교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
과거 우리나라의 문자 언어 위주의 문법식 영어 교육에 대한 반성으로 현재 초등학교에서는 교사들이 학습자들의 실제적인 의사소통 능력을 높이는 것을 기대하며 음성 언어 위주로 영어 수업을 하고 있다. 그러나 학습자들이 외국어로서 영어를 배우는 우리나라의 환경에서는 학습자들이 실제 생활 장면에서 영어를 사용할 기회가 거의 없기 때문에 현재의 초등 영어 교육은 학습자들의 의사소통 능력을 신장시키지 못하고 있다. 이에 본 연구는 초등학교 영어 교육에서 과제 중심 학습을 통하여 의사소통 능력의 하위 개념으로서 학습자들의 언어 기능과 그에 따른 영어 학습 흥미도를 높이는데 그 목적을 두었다. 본 연구에서는 과제를 통하여 언어를 배우는 과정 중심, 의미 중심의 학습 체제로 이루어진 Willis(1996)의 과제 학습 모형을 적용하였다. 학습 과제들로는 Willis(1996)와 Fotos(1998)가 제시한 과제들을 선택하였다. Willis는 학습 과제들로 목록 만들기(listing), 순서 정하기 및 분류하기(ordering and sorting), 비교하기(comparing), 문제해결(problem solving), 개인적인 경험 공유하기(sharing personal experiences), 창조적인 과제(creative tasks)의 6가지로 조직하였다. Fotos는 문법 과제와 의사소통 과제로 나누었다. 이러한 학습 과제 활동들을 효과적인 수업을 위해 한 단원마다 총 4차시로 나누어 각 차시별로 학습목표와 주제에 맞게 재구성하였다. Willis가 제시한 창조적인 과제(creative tasks)는 초등학생들의 수준에 맞지 않아 제외하였다. 본 연구에서는 설정된 연구 문제를 해결하기 위하여 서울특별시에 위치한 I초등학교 6학년 두 학급의 아동들을 대상으로 선정하여, 8주간 16차시에 걸쳐 한 학급(실험반)은 과제 중심 학습을 활용한 영어 수업을 실시하고 다른 한 학급(통제반)은 제 7 차 교육과정에 따른 일반적인 말하기-듣기 중심의 수업을 실시하였다. 과제 중심 학습에 따른 언어 기능의 효과를 검증하기 위하여 두 집단을 대상으로 사전에 동질성 검사를 실시한 후 통계적으로 동질하다고 판단하였고, 실험 처치가 끝난 후에 두 집단을 대상으로 언어 기능과 영어 학습 흥미도 검사를 실시하였다. 그 결과, 듣기, 말하기, 읽기, 쓰기 모든 영역에서 과제 중심 학습을 활용한 영어 수업을 실시한 학급의 언어 기능의 사후 검사 평균 점수가 음성언어 중심의 수업을 실시한 학급의 사후 검사 평균 점수보다 높았다. 그리고 듣기를 제외한 말하기, 읽기, 쓰기 영역의 언어 기능 검사 결과는 통계적으로 유의미한 차이를 보였다(p<.05). 듣기 영역의 사후 검사 결과가 통계적으로 유의미한 차이를 보이지 않은 것은 통제반이 음성언어 중심으로 수업을 하였기 때문에 큰 차이를 보이지 않았다고 유추할 수 있다. 그러나 같은 음성언어라도 말하기 영역의 사후 검사 결과는 통계적으로 유의미한 차이를 보였는데 이를 통해 음성언어 중심으로 수업을 하는 것보다 학습자들이 과제를 통해 수업을 받는 것이 더 효과적이라는 것을 알 수 있다. 또한 학생들의 영어 학습 흥미도 검사 결과 과제 중심 학습을 활용한 영어 수업을 실시한 학급의 사후 흥미도 검사 점수가 음성 언어 중심의 수업을 실시한 학급의 점수보다 높았고, 통계적으로도 유의미한 차이를 보였다(p.<05). 결론적으로 과제 중심 학습을 활용한 영어 학습은 언어 기능과 학습 흥미도의 향상에 효과적이었다. 그러나 이상의 연구 결과는 한 학교의 두 학급의 아동들을 대상으로 6학년 영어 교과서에 국한된 내용을 가지고 단기간에 실시하여 그 효과를 검증하였으므로 과제 중심 학습의 효과를 일반화시키는데 있어서 한계가 있다. 따라서 본 연구 결과를 일반화하기 위해서는 다른 학년의 아동들과 수준별로 다양한 집단의 아동을 대상으로 다양한 내용과 목적에 맞도록 과제 중심 학습의 활용 방안을 개발하여 그 효과를 검증해 보는 후속연구가 필요하다. ;Looking back to our formal and inefficient ways of grammar teaching focused on English education in elementary school in Korea, teachers are now changing their foci to adapt more colloquial speaking methods in their English class. They hope and are optimistic that the new foci will increase practicality of English use for students. However, Korean students do not have much opportunity to use English either in or outside class. So current elementary English education does not have an effect on students' language skills as it was expected. For this reason, this study focuses on English instruction with task-based learning in the elementary school to improve students' language skills. This study introduces an instruction model and instructional tasks. The instruction model that this paper refers to is based on a model provided by Willis(1996) whereas tasks are provided by Willis(1996) and Fotos(1998). The feature of Willis' instruction model is its focus on the process of learning language and on the meaning of the language by using it through tasks. And Willis organized the instruction tasks which were characterized as listing, ordering and sorting, comparing, problem solving, sharing personal experiences, and creative tasks. Fotos also organized the instruction tasks which were consisted of communicative tasks and grammar tasks. The study was divided one unit into 4 divisions, to make these kinds of the instruction tasks more effective. And it was excluded creative tasks in the instruction. Because the tasks were difficult for elementary school students to deal with. In this paper, two classes of the 6th grade children, from an elementary school located in Seoul, were selected as the subjects to answer the research questions. Throughout 16 divisions lasting eight weeks, one class (experimental group) was given an English instruction based on the task-based learning, whereas the other class(controlled group) was given a general speech/listening-based instruction which was given by the 7th educational curriculum of English for the Elementary school. To measure and compare the effects task-based learning strategy, the two groups were tested prior to the experiment in the study for checking a homogeneity and judged to be as such. After the experiment, they were tested the effects of the treatment in the areas of the language skills and interests toward English learning. As a result, the experimental group showed higher averages in all areas of language skills (i.e., listening, speech, reading and writing) compared to the controlled group. As for the language skills post-test, the test results showed statistically meaningful differences (p<.05) in the fields of the speech, reading and writing (excluding listening). The reasons for a lack of statistical differences in the test result for listening could be inferred to the fact that the controlled class had the colloquial instruction. However, the statistically meaningful differences in the post-test for the area of speech showed that it was more effective to have speech courses with learners engaged in tasks rather than having just colloquial language-based courses. In addition, the class with the task-based learning showed higher interests toward learning English and it showed a statistically meaningful difference (p<.05) comparing to the one with the colloquial-based course. All in all, the task-based learning for elementary students was effective in improving language skills and interests toward learning English. However, there are limitations in generalizing the effects as the above results. The results of the study were restricted to the two classes of students in one elementary school with content-based instruction on the 6th grade English textbooks during a short period of time. Therefore, a follow-up research that could apply the aforementioned effects is necessary to test in various contents and in other grades.
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