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중학생들의 비합리적 신념과 인간관계 및 학교적응과의 관계

Title
중학생들의 비합리적 신념과 인간관계 및 학교적응과의 관계
Authors
김선민
Issue Date
2004
Department/Major
교육대학원 상담심리전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구의 목적은 중학생의 비합리적 신념이 학교 적응과 인간관계에 미치는 영향을 알아보았다. 비합리적 신념은 인정에 대한 욕구, 높은 자기 기대감, 비난경향성, 파국화, 정서적 무책임감, 과잉 불안 염려, 문제회피, 무기력의 8개의 하위 척도로 하고, 인간관계와 학교생활 적응은 학업관계, 교육관계, 교사와의 관계, 학교 행정에 대한 태도, 학교 환경에 대한 태도의 5개 하위 척도로 하여 이들 세 가지 요인 간에 어떤 관계가 있는가를 분석함으로써 교육적인 시사점을 찾고자 하였다. 본 연구는 서울시 은평구에 소재하고 있는 중학교 3학년 남학생 196명과 여학생 190명 모두 386명을 연구대상으로 하였다. 비합리적 신념 검사지와 인간관계 검사지, 학교생활 적응 검사지를 배부하여 조사하였다. 본 연구의 가설은 다음과 같았다. 가설 1) 중학생들의 비합리적 신념에는 남녀간에 차이가 있을 것이다. 가설 2) 비합리적 신념을 상대적으로 높게 가진 중학생들은 인간관계를 원만 하게 맺지 못할 것이다. 가설 3) 비합리적 신념을 가진 중학생들은 학교생활 적응을 잘 하지 못할 것이다. 가설1)을 검증하기 위해서는 t 검증을 실시하였고, 가설2)와 가설3)을 검증하기 위해서는 상관관계 분석을 실시하였다. 그 결과 비합리적 신념에서 성별에 따라 전체적으로는 차이가 나타나지 않았으나 하위 척도 간에 유의미한 차이가 나타났으며, 비합리적 신념과 인간관계는 부적 상관이 나타났으나 그 정도는 미미하여 따라서 그 관계는 통계적으로 유의미하지 않았다. 비합리적 신념과 학교생활 적응과의 상관은 부적 상관을 보였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 비합리적 신념에 대한 성별의 차이를 비교 분석한 결과, 비합리적 신념을 전체적으로 볼 때에는 성별간의 유의미한 차이가 나타나지 않았으나, 하위 척도 별로 살펴보면, 남학생은 높은 자기 기대감, 비난경향성, 정서적 무책임의 척도에서 높게 나타났으며, 여학생은 인정에 대한 욕구, 과잉불안 염려의 하위 척도에서 높게 나타났다. 한편, 문제회피, 파국화, 무기력의 하위 척도에서는 남학생과 여학생의 차이가 통계적으로 유의미한 차이를 보이지 않았다. 둘째, 비합리적 신념과 인간관계와의 관계를 분석한 결과, 비합리적 신념이 상대적으로 높을수록 인간관계를 잘 맺지 못하는 부적상관을 보였다. 하지만, 그 상관의 정도는 낮은 것으로 밝혀졌다. 비합리적 신념의 하위 척도와 인간관계의 상관은 가장 높은 경우가 정서적 무책임감이고, 가장 낮은 경우가 인정에 대한 욕구와 인간관계의 상관으로, 대부분의 하위척도와 인간관계와의 상관은 낮은 것으로 나타났다. 마지막으로 비합리적 신념과 학교적응과의 관계를 분석한 결과, 두 요인 간에 부적 상관을 보였고, 비합리적 신념의 하위 척도 중 문제회피와 강한 부적 상관을 보였으며, 나머지 다른 척도에 있어서도 부적 상관을 보였다 본 연구에서는 다른 선행 연구들과는 조금 다른 결과를 보였다. 선행 연구에서는 피험자 집단을 크게 정상과 비정상의 두 집단으로 나누어서 검사를 실시한 경우 많은 연구에서는 비합리적 신념의 상관이 통계적으로 유의미하게 나왔으나, 본 연구에서는 정상적으로 학교생활을 하고 있다고 가정되는 중학교 3학년 학생들을 대상으로 검사를 실시하여 그 결과를 보았기 때문에 비합리적 신념의 상관관계가 의미 있게 나타나지 않은 것으로 볼 수 있다. 정상적으로 학교나 가정, 그리고 사회에서 생활을 하고 있는 대다수의 사람들이 어느 정도 비합리적 신념을 가지고 생활하기 때문인 듯하다.;The purpose of this study was to find the effects of middle school students' irrational beliefs, human relationships and school life adjustment. The irrational beliefs were divided into eight parts demand for approval, high self-expectation, blame proneness, frustration reactivity, emotional irresponsibility, anxious overconcern, problem avoidance, and helplessness as the subordinate index, and human relationships the school life adjustment was divided into lesson relation, education relation, relation for teacher, attitude for administration, attitude for school environment. The subject of my research was 196 boy students and 190 girl students (386, Grand Total) who attend to middle school in Eunpyung-Gu, Seoul, and they were researched through distributing three kinds of test sheets for the irrational belief, adaptation for school life, and human relations to them. The hypothesis of my research is as below; Hypothesis 1). There would be differences between male and female regarding to the irrational beliefs of students Hypothesis 2). Students who relatively have the irrational beliefs would not do well for their human relationships. Hypothesis3). Students who have the irrational beliefs would not be well adapted for their school lives. "t-test" verification was carried out to verify Hypothesis 1), and correlation analysis was carried out to verify Hypothesis 2) and 3). As a result, there was difference in accordance with the sex for the irrational beliefs test. It was observed for the correlation between the irrational beliefs and human relations, but it was negligible because the degree of correlation was too small. For correlation between the irrational beliefs and the school adjustment affected negatively. The findings of this study were as follows: First, as a result of comparing and analyzing the difference based on the sex in terms of the irrational beliefs, boy students showed high blame pronene, emotional irresponsibility, while girl students showed high demand for approval, anxious overconcern. Meanwhile, there was no difference observed about the following subordinate indexes of high self-expectation, problem avoidance, frustration reactivity, helpleness. Second, as a result of analyzing the relationship between the irrational beliefs and human relations, affected negatively; the higher the irrational beliefs gets, the poor the human relations are shown, but the degree was low. Finally, as a result of analyzing the relationship between the irrational beliefs and school adjustment, affected negatively between them, and was strong affected negatively in the relationship between In this study, it showed a different result compared to the previous studies. In previous study, a subject group was largely divided into "normal group" and "abnormal group", and as a result of the test, the correlation of the irrational beliefs were statistically meaningful for most of studies. However, in this case, the correlation about the irrational belief was not meaningful because the subject was senior students in middle school who were considered as doing normal school life. It seems that most people who are normally doing well in their school, work places, and houses have a life with the irrational beliefs.
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