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중학생의 문법의식에 관한 연구

Title
중학생의 문법의식에 관한 연구
Other Titles
(A) Study of grammatical ability of middle school students
Authors
김갑년.
Issue Date
1981
Department/Major
교육대학원 어학교육전공한국어교육분야
Keywords
중학생문법의식표현경향
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
이 연구의 목적은 중학생의 작문 표현상에 나타난 문법적인 기술을 분석 정리함으로써 중학생의 문법 의식을 알아보고, 바람직한 국어과 교육을 위해서 이를 활용하게 하는 데 목적이 있다. 이 연구는 서울 시내 6개 중학교 학생의 작문을 모아 그것을 재표집하여 현행 교육 과정 지도상의 유의점에 제시한 문법 학습 내용과 현행 중학교 국어 교사용 지도서에 제시한 문법 내용을 근간으로 하였다. 글월의 구조, 글월 성분간의 호응 관계, 글월과 글월의 접속 관계에 나타난 중학생의 문법 의식을 살펴보았고, 아울러 맞춤법의 사용 실태를 파악하는데 그 연구의 범위를 잡았다. 이를 위해서 6개 중학교 1, 2, 3학년 학생의 작문 3240편을 수집, 이를 재표집해서 648편의 글을 분석하여 그 오용의 실태를 파악함으로써 그들의 문법 의식의 실상을 규명하였다. 분석하는 기준은 교육 과정 및 중학 국어 교사용 지도서에 제시한 문법 내용을 바탕으로 하여 다음과 같은 항목으로 나누었다. 첫째, 글월의 구조에서는 문형 및 인용문 사용에 관한 것 둘째, 글월 성분의 호응에서는 주·술의 호응, 수식어와 피수식어의 호응, 높임의 호응, 시제의 호응 등 셋째, 접속 관계에서는 중학생의 접속어 사용 실태를 개괄하고 글월과 글월의 접속 관계에서 오용된 것과 글월 안에서의 접속 어미의 오용 넷째, 맞춤법에 관한 것은 맞춤법의 사용 실태와 띄어쓰기의 사용 실태, 문장 부호의 사용 실태 이상과 같이 학생의 글에 나타난 문법적인 실태를 살펴본 결과 오용이 많았다. 첫째, 글월의 구조를 바르게 알지 못하고 부정확한 문형을 사용하고 있다. 둘째, 글월 성분의 호응에 있어서는 주어의 누락, 서술어의 오용, 조사의 오용, 낱말 사용의 부정확 등 많은 오용 실태가 보였다. 그리고 수식어와 피수식어의 호응 관계에서는 관형어와 피수식어와의 불일치, 한정어와 피정어의 불일치 등이 많았으며 높임의 호응, 시제의 호응에 있어서도 바르지 못한 호응 관계가 많았다. 셋째, 접속 관계에서는 여러 가지 접속 유형을 모두 쓰고 있었으나 특히 접속 부사의 용법이 부정확하다. 넷째, 맞춤법의 사용 실태에 있어서는 의외로 맞지 않는 표기가 많았고, 띄어쓰기에 있어서는 오류의 심도가 퍽 깊었다. 문장 부호의 사용에 있어서는 문장 부호의 누락, 오용 등 많은 오용의 실례로 나타났다. 이와 같은 실태를 시정하기 위하여 다음과 같은 점을 제시한다. 첫째, 교사의 국어과 학습 지도에 관한 능력 신장을 통하여 올바른 문법 지도가 이루어져야 하겠다. 둘째, 지식 전수 위주의 문법 교육에서 언어 운용을 통한 올바른 용법의 습득에 중점을 둔 문법 교육 방법으로 전환되어야 한다. 셋째, 국어과 교과서의 편찬에 있어서 공부할 문제를 풍부하게 주고 문법 학습 내용에 반복 훈련의 기회를 줄 수 있는 요소를 많이 담아야 하겠다.;This study is an analysis, in the points of grammatical expressions, of compositions written by middle school students and it is purposed to be effectively used for a desirable Korean language education in schools. The compositions analyzed and processed are 648 of 3,240 compositions collected. They are composed by all grades(first, second, third) middle school students of six schools in Seoul. For this analysis, it is referred to the grammatical learning contents that are emphasized on their importance by teacher's guide book for middle school teachers and by current Korean language curriculum. The points of analysis are the structure of sentences, the sequences of sentence elements, connections on sentences, and spelling. In the concrete, the points analyzed are as follows : First: I looked over the way they use the grammar in patterns and quotations. Second : I looked over how they respond to the subject, predicative, modifier and the word to be modified and their response to the stress and the tense. Third : I surveyed how they use conjunctions in Korean sentences and found that they misuse conjunctions in sentences and declensions. Fourth : I examined their spelling and proper use of spaces between words and punctuations. I examined very carefully the things mentioned above and found that they make not a few mistakes in grammar. First : They are not familiar with the sentence structure and use incorrect sentence patterns. Second : In respect to the sentence components I found that they are likely to leave out subjects, misuse predicatives, auxiliaries and use incorrect words in their sentences. In respect to the modifier and the words to be modified I found that their pronouns often do not agree with the word to be determined and I found not a few mistakes in respect to the intonations and tenses. Third : In regard to conjunctions, they use every kind of conjunction, but I found some mistakes in their use of conjunctional adverbs. Fourth : I found not a few mistakes in their spelling, making proper spaces between words and I found many mistakes in their punctuations. They often leave out punctuations and misuse them. They should correct these mistakes as soon as possible and I think the followings are some ways of their correction. First : Teachers should study Korean grammar more carefully and develop their way of teaching. Second : They should not try to pour the crammed knowledge of Korean grammar into the mind of pupils, but concentrate to teach them to acquire proper use of Korean grammar through repeated training. Third : Pupils should be given enough grammar exercise in their Korean textbook so that they may have more opportunities to practise by repetition.
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