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중,고등학생의 생명공학에 대한 이해도와 인식 조사

Title
중,고등학생의 생명공학에 대한 이해도와 인식 조사
Authors
강소연
Issue Date
2004
Department/Major
교육대학원 생물교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
최근 생명공학의 발달로 인해 다양한 이슈들이 등장하고 있고 이러한 이슈들에 대한 이해의 부족은 일반 대중들의 과학자 집단과 그들의 연구에 대한 소외감, 두려움, 분노 등으로 유도될 수 있다(Dawson & Taylor, 1999). 따라서 생명공학의 시대를 살아갈 학생들에게 과학과 기술의 발달로 야기되는 급격한 변화에 대한 기본적 이해와 대처할 수 있는 능력을 길러줘야 한다.(조윤희, 2003). 이에 따라 중, 고등학생들이 생명공학을 어떻게 이해하고 인식하는지를 아는 것은 중요하다. 본 연구에서는 중, 고등학생들의 생명공학에 대한 이해도와 인식을 알아보고 성별, 학교급별, 계열별 차이를 조사하였다. 연구 대상은 경기도 지역 중학교 2학년 210명과 고등학교 2학년 182명이었다. 본 연구에서는 선행 논문에서 사용한 모든 검사지를 종합하여 사용하였다. 107문항으로 구성된 검사지를 SPSS 10.0 통계프로그램을 사용하여 t-test와 이원변량, 빈도분석으로 결과를 분석하였다. 본 연구의 결과를 종합하여 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 중학교 학생들의 생명공학에 대한 이해도는 57.85점으로 비교적 낮았고 남학생의 생명공학에 대한 이해도가 여학생보다 높았다(p<. 05). 둘째, 중학교 학생들의 생명공학에 대한 인식 점수는 62.93점으로 비교적 높았다. 남학생이 여학생보다 생명공학에 대해 더 긍정적이었고(p<. 01) 특히 대상세포에 대한 인식이 가장 긍정적이었다(p<. 01). 셋째, 고등학교 학생들의 생명공학에 관한 이해도는 자연계 학생이 60.52점으로 비교적 높았고 인문계 학생은 55.94점으로 차이를 보였다(p<. 01). 남학생이 여학생보다 생명공학에 대해 더 잘 이해하고 있었지만 유의미한 차이는 없었다(p>. 05). 넷째, 고등학교 학생들의 생명공학에 관한 인식 점수는 자연계 학생이 65.91점, 인문계 학생이 63.29점으로 차이를 보였다(p< .01). 자연계 학생들은 인문계 학생들 보다 특히 과학과 기술에 대해 긍정적이었다(p<. 01). 남학생은 여학생보다 생명공학에 대해 긍정적으로 인식하고 있었지만 유의미한 차이는 없었다(p>. 05). 다섯째, 중, 고등학생의 생명공학에 대한 이해도와 인식을 비교했을 때 이해도는 중학교와 고등학교 사이에서는 차이를 보이지 않았는데 이는 고등학교 인문계 학생들의 이해도 점수가 55.94점으로 너무 낮았기 때문이었다. 생명공학에 대한 인식에 있어서 중학생과 고등학생 사이에서는 차이를 보였고(p<. 01) 이는 고등학교 자연계 학생들의 이해도 점수가 65.91점으로 높았기 때문이었다. 여섯째, 문항 분석 결과 전반적으로 학생들은 미생물과 식물세포의 유전자 조작에 대해서는 호의적이었으나 동물세포와 사람세포에 대해서는 덜 호의적이었다. 특히 식물세포의 유전자 조작이 미생물보다 더 호의적인 것으로 나타났다. 유전자 조작에 대해 대체적으로 고등학생이 중학생보다 긍정적인 인식을 가지고 있었고 과반수 이상의 학생들은 미생물의 유전자 조작을 들어본 적이 없다(60.61%)고 하였다.;Biotechnology continue to move out of the laboratory and into the public arena in the form of therapies, drugs, and food products. Biotechnology raises various issues with regard to ethics, the level of acceptable risk, and usefulness of the new products. Teachers should be aware that how students understand biotechnology and recognize it, because biotechnology will have an impact on their future lives as adults, in a number of areas The purpose of this study is to investigate the understanding level and perceptions of the middle school and high school students on the biotechnology. The subjects of this were 210 8 grade middle school students and 182 11 grade high school students in Kyung-gi area. The test tool for investigating students' understanding level and perceptions on biotechnology consists of 107 items. The results were analyzed by t-test, two-way ANOVA, frequency study in the statistical package spss 10.0. This major finding of this study are as follows. The score of the understanding level on the biotechnology of the middle school students was 57.85 and not high. There is meaningful difference between boys and girls(p< .05). The score of perceptions on the biotechnology of the middle school students was 62.93 and high. There is meaningful difference between boys and girls(p< .01). The score of the understanding level on the biotechnology of the high school students was 58.03 and not high. There is no meaningful difference between boys and girls(p> .05). But meaningful difference between the course of humanity and natural science(p< .01). The score of perceptions on the biotechnology of the high school students was 65.91 and high. There is no meaningful difference between boys and girls but meaningful difference between the course of humanities and natural science(p< .01). The score of the understanding level of the middle school and high school students on the biotechnology is no meaningful difference but meaningful difference between the middle school students and the course of natural science(p< .05). The score of perceptions of the middle school and high school students on the biotechnology is meaningful difference (p < .01). Most students thought manipulating genes are unacceptable for animal cells and human cells. But acceptable for microbes and plant cells. Particularly students were much more likely to accept manipulating genes of plant cells. Respondents, particularly more boys and girls were positive perceptions of manipulating genes and most students have not heard the manipulating genes of microbes(61.61%).
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