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高等學校 一般社會科 敎育課程에 있어서의 私法敎育强化에 關한 硏究

Title
高等學校 一般社會科 敎育課程에 있어서의 私法敎育强化에 關한 硏究
Other Titles
(A) Study on the Intensification of Private Law in the Curriculum of Social Studies of High School
Authors
姜眞玉
Issue Date
1973
Department/Major
교육대학원 사회과교육전공일반사회교육분야
Keywords
고등학교일반사회교육과정사법교육강화
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
責任있는 有能한 市民의 資質涵養을 目標로 하는 一般社會科에서는 社會秩序의 維持手段 乃至 社會存立의 要件이 되는 法律에 關한 敎育을 等閑視할 수 없다. 따라서 各級學校의 敎育課程이나 敎科書에서는 質과 量의 差異는 있지만 모두다 法律을 直接 또는 間接的方法으로 敎育하도록 하고 있다. 특히 高等學校는 生存競爭이 심한 一般社會로 나아가거나 大學에 進學하여 深奧한 學術硏究에 정진하게 될 사람들을 敎育하는 課程이므로 그곳에서는 法의 精神과 基本原理, 더나아가서는 實生活에 活用할 수 있는 基礎的 法律知識까지도 敎育할 必要를 느낀다. 그런데 지금까지의 法律敎育內容을 分析해 보면 公法關係에 너무 치우쳐 있고 私法關係는 퍽 소홀히 다루고 있다. 이것은 近代以後 自由主義社會가 私生活關係를 中心으로 構成되어 있다는 事實을 直視하지 못한 것으로 앞으로 是正해야 할 問題라고 본다. 이 硏究는 바로 이 점에 착안하여 高等學校 一般社會科에서 私法敎育을 좀더 强化하여야 한다는 주장을 하고자 하는 것이다. 本 論文의 主要內容은 다음과 같다. (1) Ⅰ. 緖論에 이어 Ⅱ. 私法敎育의 必要性에서는 다음과 같은 內容을 다루었다. 첫째, 近代以後의 社會는 市民法原理에 따라 政治的自由뿐만 아니라 經濟的自由도 認定하여 個人으로 하여금 私的利益을 追求하는 自由와 그것을 實現하는 自由를 누리게 하고 있다. 近代私法은 이러한 精神에 따라 모든 個人에게 財貨의 主人이 되는 權利能力을 가질 수 있게 하였고 所有權의 絶對와 私的自治의 原則과 같은 自己責任의 原則을 根本原則으로 확립하였다. 그 結果 찬란한 資本主義 發展을 가져오게 되었다. 둘째, 資本主義의 高度의 發達은 社會 全體的인 富는 形成하였으나 그 構成員間의 貧富의 격심한 差를 가져오게 하여 經濟的强者와 弱者間에 不平等을 招來하였다. 그러나 오늘날에는 近代私法原理가 修正이라는 形式으로 內部的變質을 하게 되고 한편으로는 公法, 社會法 등의 制約을 받게 되었다. 그러나 이것은 自由로운 私生活關係를 否定하는 것이 아니고 私法分野에 公共性의 槪念을 導入한 것에 불과하다. 따라서 아직도 우리 社會는 私法原理가 基本的 社會組織原理로 作用하고 있다. 셋째, 우리社會는 法治主義社會이므로 모든 社會構成員은 法에 관한 健全한 常識을 가지고 있어야 한다. 특히 우리나라의 경우는 많은 사람이 法은 우리의 權利와 自由를 위한 制度的裝置라고 생각하지 않고 權力者의 命令이라 생각하고 있기 때문에 앞으로 學校敎育課程에서는 法에 대해 올바른 理解를 시켜야 한다. 넷째, 특히 私法은 現代社會生活에 있어 매우 큰 作用을 하고 있는데도 우리 國民들에게 있어서는 公法에 比해 生疎한 느낌을 주고 있다. 이것은 東洋社會가 전통적으로 上下支配의 縱的社會構造를 가지고 있어 橫的關係를 다루는 私法關係가 크게 露出되고 있지 않았다는 것, 그리고 傳統과 生活樣式이 크게 다른 西歐社會에서 發生, 成長한 私法制度를 거의 그대로 導入하였다는 등에 그 理由가 있다. 그러므로 앞으로의 法律敎育에 있어서는 私法敎育에 보다 力點을 두어야 하며 한편으로는 우리 私法制度를 우리의 傳統과 文化에 맞는 것으로 誘導해 가야 한다. (2) Ⅲ, 高等學校의 社會科敎育課程과 私法敎育과의 關係에서는 社會科敎育目標와 一般社會科의 敎育目標 및 指導內容을 分析하여 私法原理敎育과의 관련성을 敍述하였다. 첫째, 社會科敎育目標와 一般社會科의 敎育目標에서는 私法敎育의 可能性을 살펴보았다. 둘째, 一般社會科 指導內容은 7個의 指導內容 單元中 몇 개의 單元에서 私法敎育을 할 수 있기는 하나 私法敎育을 충분히 하려면 一般社會科 指導內容을 果敢히 補完하여야 한다는 것을 主張하였다. (3) Ⅳ. 一般社會敎科書에 나타난 私法關係에서는 現在 高等學校에서 사용하고 있는 一般社會敎科書 五種을 選定하여 그들이 公法關係에 關한 敍述을 몇번하였고 私法關係에 關한 敍述을 몇번 하였는가를 單元別로 分析해 봄으로써 그것이 公法關係에 너무 큰 比重을 두었음을 밝혀내고, 앞으로는 私法敎育强化의 方向으로 敎科書가 改編되어야 함을 主張하였다. (4) Ⅴ. 私法關係에 關한 理解程度에서는 現在 男子高等學校 3학년 100명, 女子高等學校 3학년 100명, 男子大學校 1학년 100명, 女子大學校 1학년 100명 總 400명을 대상으로 하여 그들이 生活주변에서 흔히 볼 수 있는 私法關係에 대하여 얼마나 알고 있는가를 調査해서 그것을 分析해 보았다. (5) Ⅵ. 結論에서는 以上의 諸結果를 綜合하여 高等學校 一般社會科가 私法敎育을 强化하는 方向으로 改編되어야 함을 主張하고, 그럴 경우 高等學校에서 다룰 私法敎育의 程度와 範圍에 關하여 試論을 펴보았다.;The education of law cannot be left ignored as it is for it may be the essential factor of society existence, of the maintenance of social order, of the means of social order in the curriculum of the social studies that aim at cultivating the disposition of responsible, competent citizen. Accordingly every school is to teach the law directly as well as indirectly though there is difference between quantity and quality in curricula or textbooks. Especially senior high. school is just the educational process to teach students, who are divided into two groups; one who is to come out into society to meet struggle for existence, the other who is to go on to college. There it is required for us to teach in senior high school the spirit of law the fundamental principle of law, and the basic knowledge of the law that is capable of applying to the daily life. Analyzing the contents of law education, I could find out that contents are inclined to public law and that private law is dealt negligently. It seems to me that this should be carrected because I think this is caused from the fact not to squarely lock that the liberalism of society is consisted centering around private life in modern times. On this point of view I, in this tudy, aim at insisting for us to intensify the education of private law in the social studies of senior high school. I would like to briefly describe my study as follows : (1) Ⅰ. Introduction Ⅱ. I dealt with the contents like the following in the necessity of private law. Firstly by what not only the political freedom but also economic freedom should be adknowledged according to the principle of civil law, the freedom to pursue private benefit and the freedom to actualize it, are desired to enjoy individually. The modern private law made everyone have "Rechtsfa¨higheit" which can be owner cf property according to the spirit, and the law established the basic principle containing the absoluteness of ownership, private self-government, the principle of self-responsibility, In consequence of that, the brilliant development of capitalism were brought about. Secondly, discrepancy was brought about between the economically strong men and the weak because the highly developed capitalism caused big gulf between the rich and the poor though it formed general wealth. But the principle of recent private law is changed inwardly through the form of what is called "amendment", on the other hand it is outwardly restricted by public law and social law. That is not denying the private life but inducing the conception of the public spirit in the field of private law. In our society the principle of private law is still functioned as the principle of social structure. Thirdly every social constituent must have the sound common sense on law, because our society is that of legalism. Especially in case of Korea, we have to make students correctly understand law in the curriculum of school in the future not because they think law is the system for right and freedom of the people but because they think law is the order of the man power. Fourthly especially the private law is giving us unfamiliar feeling in comparison with the public law despite that the private law are greatly functioning to the modern, social life. It seems to me that this is caused from the fact that the oriental society did not expose the private law dealing horizontally because the oriental society has had the vertical structure of "the system-the upper class control the lower", and the fact that the oriental society induced great part of Western system of private law which is born and grown in the Western, and which is greatly different in tradition and mode of living. So, we have to lay stress on the education of private law, and on the one hand we must lead the system of private law to be suitable to our tradition and culture. (2) Ⅲ. I described the relationship between the curriculum of the social studies and the principle of private law analysing the objective cf social studies. Firstly I researched on the possibility of teaching them private law for the objectives of social studies. Secondly even though there are a few chapters to deal with the private law among 7 chapters in the curriculum, we should supplement resolutely the contents of the social studies curriculum for the full education of private law. (3) Ⅳ. In order to examine the textbooks of social studies, I selected 5 kinds of textbooks which are presently using in senior high school, analysed them by chapters to know how many times they describe about public law, and how many times they describe about private law, furthermore found out that they are more inclined to public law, and I insisted that the text book would be recognized to intensify private law. (4) Ⅴ. I took, as object of my study, 400 students in order to examine the degree of understanding private law. (containing 100 boys, 3rd grade, senior high school; 100 girls, 3rd grade, senior high school; 100 college students, boys, freshman; 100 students, girls, freshman. I inquired into and analysed the fact that how much they understand private law. (5) Ⅵ. In conclusion synthesizing various results aforementioned, I insisted that the curriculum of the social studies in senior high school must be reorganized to the direction of intensifying private law, and on the standpoint of being so, I expressed my opinion about the degree and the range of private law to be dealt in senior high school.
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