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개방형 문제를 활용한 수업이 수학적 창의력에 미치는 효과

Title
개방형 문제를 활용한 수업이 수학적 창의력에 미치는 효과
Authors
김영실
Issue Date
2004
Department/Major
교육대학원 수학교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 개방형 문제를 활용한 수업이 수학적 창의력에 미치는 효과를 분석함으로써 수학적 창의력을 신장시킬 수 있는 방안을 찾는데 그 목적이 있다. 이를 위해 서울시 도봉구에 소재하는 B중학교 1학년 4개 반을 대상으로 하여, 두 반은 개방형 문제를 활용한 수업을 하는 실험 집단으로, 나머지 두 반은 일반적인 수업을 하는 비교 집단으로 무선 할당하여 실험 연구를 실시하였다. 먼저 두 집단의 사전 능력의 동일성을 알아보기 위하여 사전 검사를 실시하였고, 7주 간의 실험 처치를 한 후, 변화를 알아보기 위하여 다시 사후 검사를 실시하였다. 실험 처치는 일주일에 한 시간씩 주어진 창의적 재량활동 시간을 활용하여, 두 집단에게 서로 다른 유형의 수업을 7주간 실시하였다. 이 기간 동안 총 7차시를 실험 집단은 개방형 문제로 만든 활동지를 이용하여 소집단 토의, 개별 학습, 게임 수업 등 여러 가지 수업 방식으로 수업을 진행하였고, 비교 집단은 성교육, 국제 이해 교육 등 제 7차 교육과정에서 예시하고 있는 대표적인 창의적 재량활동 수업을 진행하였다. 본 연구에서 사용한 사전, 사후 검사 도구는 개방형 문제로 구성된 수학적 창의력 검사로, 기존에 사용되었던 검사지를 수정, 보완한 것이다. 수학적 창의력의 사전 능력의 영향을 통계적으로 제거하고 실험 처치 이후의 실험 집단과 비교 집단의 순수한 차이를 검증하기 위하여, SPSS WIN 통계프로그램을 이용한 공분산 분석(ANCOVA)을 실시하였다. 그 결과, 유창성과 독창성은 유의확률이 .000으로 유의수준 .001에서, 융통성은 유의확률이 .001로 유의수준 .05에서 통계적으로 유의미한 차이를 나타났다. 따라서, 개방형 문제를 활용한 수업이 수학적 창의력의 세 요소(유창성, 융통성, 독창성)의 향상에 효과적이라 말할 수 있으며, 결론적으로 개방형 문제를 활용한 수업이 수학적 창의력 신장에 효과적인 방법임을 시사한다. ;The purpose of this study is to find out the method to improve mathematical creativity by analyzing the effect of the teaching with the open-ended problems. Experimental Design was performed on four classes in the first grade at B middle school in Dobong-Gu, Seoul, the two of which was assigned to a experimental group and the other two to a control group. First, To recognize the identity of pre-ability of the two groups, a pre-test was taken, and after the 7-week experimental treatment, a post-test was performed in order to identify the improvement. For the experimental treatment, two different types of classwork had been done for 7 weeks(once a week) in the discretionary class the discretionary class : 창의적 재량활동. During the period, the experimental group was taught with the open-ended problem-worksheet in various methods such as small group discussion, individual learning, and games. And the general discretionary class(for example, sex education, international culture/language comprehension, etc) was given to the control group. The tools used for pre/post tests are the mathematical creativity test composed of open-ended problems. The existing test was modified and complemented for these tools. Analysis of Covariance(ANCOVA) was executed with SPSS WIN program to verify the genuine group differences by statistically eliminating the effect of pre-ability of mathematical creativity. As a result, statistically significant difference was identified in the Fluency and Originality (both p= .000) at the .001 level and in the Flexibility (p= .001) at the .05 level. Therefore, it is certain that the teaching with the open-ended problems is effective to improve the 3-requisites(Fluency, Flexibility and Originality) of mathematical creativity. Consequently, the mathematical Creativity can be improved through the teaching with the open-ended problems.
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교육대학원 > 수학교육전공 > Theses_Master
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