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精神薄弱兒의 音樂敎育現況과 그들의 音樂嗜好 및 能力에 關한 硏究

Title
精神薄弱兒의 音樂敎育現況과 그들의 音樂嗜好 및 能力에 關한 硏究
Other Titles
(A) STUDY ON STATUS ON MUSIC EDUCATION, PREFERENCE AND ABILITY OF MENTALLY RETARDED CHILDREN
Authors
李惠媛.
Issue Date
1975
Department/Major
교육대학원 교육학전공교육과정분야
Keywords
정신박약아음악교육음악기호
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
精神薄弱兒라 함은 先天的 혹은 後天的인 여러가지 原因에 의하여 일반적인 지능이 낮고 성숙이 지체되어 사회적 적응이 어려운 어린이들을 말한다. 그러나 인간은 심한 청각적인 장애만 갖고 있지 않다면 누구나 다 音에 직접적인 反應을 보인다. 따라서 音을 소재로 하는 音樂에 대한 가능성은 누구나 가지고 있는 것이라 할 수 있다. 이러한 點에서 本 硏究는 현재 우리나라 精神薄弱兒 音樂敎育의 現況을 조사하고, 精神薄弱兒의 音樂嗜好傾向과 音樂能力을 測定하여 봄으로써 그들의 能力 및 興味에 적절한 音樂敎育의 指導方案을 모색함을 목적으로 하였다. 本 硏究의 대상은 전국에서 15개의 精神薄弱兒學校 및 施設과 서울 시내 精神薄弱兒 敎育機關 2곳에서 標集된 精神薄弱兒 40명과 비교집단으로서 무선표집한 일반 국민학교 아동 40명이다. 여기에서 나온 결과는 다음과 같다. 1. 15곳의 精神薄弱兒 敎育機關에서 모두 음악을 하나의 교과로서 다루고 있었으나 음악교욱을 실시하는데 필요한 교육과정은 교사가 임의로 계획하고 있는 곳이 7곳으로 가장 많았다. 음악시간은 주당 2시간이 8곳으로 가장 많고 1교시 수업시간은 40분이 가장 보편적으로 계획되고 있었다. 精神薄弱兒 音樂敎育의 목적은 15곳 모두 정서의 안정을 가장 중요한 내용으로 보고 있으며 그 영향 역시 정서의 안정을 13곳에서 크게 다루고 있어 음악활동은 精神薄弱兒의 정서 안정에 가장 적절한 것임을 보여주고 있다. 음악지도에 있어 전문교사가 있는 곳은 4곳에 불과 하였고 지도내용은 음악학습의 전반적인 영역을 다루고 있었으나 독보력지도는 고학년이나 특활반에서만 취급되고 있었다. 가창지도는 교사의 범창을 따라부르기와 듣고부르기로 하고 있고 보고부르기를 하는 곳은 한 곳도 없었다. 또한 그들에게 적절한 가창교재가 없기때문에 교재로 사용되는 노래는 국민학교 음악교과서를 이용하고 있거나 교사가 임의로 선택하고 있다. 각 교육기관에서 리듬합주에 필요한 악기는 대체로 갖추고 있다. 10곳이상 구비하고 있는 악기는 큰북, 작은북, 트라이 앵글, 템버린, 카스타넷, 심벌의 리듬악기와 피리, 실로폰, 멜로디카의 선율악기를 들 수 있다. 또한 피아노와 올겐을 합치면 둘 중 하나는 모두 가지고 있다. 리듬지도는 노래부르기를 통해 하고 있는 경우가 12곳으로 가장 많고 박자지도는 손뼉치기와 팔젓기로 하고 있어 유아 음악지도방법이 많이 이용되고 있다. 감상을 위한 시설로서 전축과 녹음기를 구비하고 있는 곳이 13곳으로 나타났고 레코드의 내용은 동요가 13곳으로 가장 많았다. 정신박약아의 음악에 대한 반응은 「대단히 좋아한다」에 13곳에서 답하고 있으므로 정신박약아의 음악활동은 그들이 좋아하는 학습으로서 교육의 큰 의의를 갖고 있다. 그러나 정신박약아 음악교육의 문제점으로 교사들은 음악적 기초능력의 부족, 악보 이해의 곤란을 가장 크게 다루고 있는데 이러한 문제는 효을적인 지도 방안과 적절한 교재가 개발되면 다소 해결 될 수 있는 문제라고 볼 수 있다. 2. 精神薄弱兒의 音樂嗜好傾向은 대중가요, 동요, 가곡의 順으로 나타났고 正常兒에게 있어서는 동요, 가곡, 대중가요의 順을 보이고 있다. 이러한 경향은 각 집단의 성별, 연령간의 비교에서도 같게 나타났다. 그러나 교육가능급 정신박약아의 경우 연령이 높은 집만에서는 동요, 가곡, 대중가요의 順을 보여 정상아와 같은 기호경향을 나타내고 있다. 또한 템포에 대조를 이루는 노래에 대한 기호경항은 정신박약아는 빠른 템포의 노래를 좋아하고 있고 正常兒는 느린 템포의 노래를 좋아하고 있다. 이러한 경항은 각 집단의 성별, 연령간의 비교에서도 같은 결과를 보이고 있다. 3. 精神薄弱兒의 음악능력은 正常兒 비해 상당히 떨어지고 있어 一般的으로 예상되고 있는 결과와 같다. 소검사간의 점수는 精神薄弱兒는 속도, 리듬, 높낮이, 음외우기, 順으로 나타났고, 正常兒에게 있어서는 속도, 음외우기, 리듬, 높낮이의 順으로 나타났다. 정신박약아와 正常兒 모두 성별간의 음악능력의 차이는 없고 연령간의 比較에서 정신박약아는 차이가 없으나 정상아는 높낮이 검사에서 연령간의 평균차이는 5%수준에서 의의있는 것으로 밝혀졌다.;The education of mentally retarded children is characterized by both their education and remedy, because of speciality of object. The musical approach to them can rather easily be accomplished. Because human beings are endowed with musical sensibility, which is not intellectual study. But it is not until in recent years that we have concerned about their education, and all the more, their education is still on the early stages. Therefore we must establish music education for them immediately. In this respect, this study contains following several goals. First, investigate the current situation of their music education which is put in operation. Second, look up their musical preference or tendency. Third, find teaching method of music education, which is more appropriate to their capability and interest, by measuring their musical ability. So the writer visited their schools and institutes, and sent them the questionnaire; 15 schools answered those questionnairs. Through the answers the writer could analyze status on music education. Musical preference and ability were, on the one hand, classified and examined by age, including trainable or educable retarded boys and girls of 9.0 - 14.0 years old in 2 educational institutes. All the mentally retarded children were 40 persons. On the other hand, 40 boys and girls in primary school were compared with the above group. But in the test of musical ability, 10 trainable retarded children were ommitted for lack of ability. In view of the above result, the writer can conclude as follows. 1. When the current situation of music education, which was practiced by educational institutes, was analyzed on the basis of general considerations of music education, its purpose and effect, teaching method and content, and several problems in guidance, following conclusion was found. First, the general considerations included its own educational process of each educational institute, allocation of weekly school hours, terms of a school hour, existence of hard-hears, existence of professional music teachers. Fifteen educational institutes which answered the survey dealt with music as one of lessons. But as in most of the schools (7) music teachers optionally planned the curriculum, the curriculum of elementary part planned by the Education Authorities was not still in use. Generally school hours were two hours a week and a lesson lasted 40 minutes (8). Hard-hearers accounted for merely 0.04 percent of the total enrollment of mentally retarded children. And in only 4 schools, music was professionally taught. Therefore, to develope music education for them, more professional music teachers were required in those institutes. Second, the music education for them is mainly designed to deal with the stability of feeling. At the same time, in the most schools, the effect of music education was regarded as the stability of feeling. Relating to the above, musical activity was the most appropriate to the stability of their feeling. Third, the teaching subject was put emphasis on singing, appreciation, rhythm, rhythmic instrument and physical movement instead of melodic instrument or reading which requires intellectual level. There was no appropriate material for instructions, teacher made his own choice or used a, text book of primary school as teaching material. The teaching of rhythm, meter, physical movement and basic scale was not based on creative activities but on that of child. Most of the schools (15) had rhythmic instruments which are necessary for rhythm ensemble, and over 10 of them kept rhythmic instruments such as big drum, side drum, triangle, tambourine, castanets and cymbals; such melodic instruments as flute, xylophone and melodica; and either piano or organ. While in 11 of them, mentally retarded children practiced, the others didn't for lack of their capability. 13 schools were equipped with phonographs and recorders for appreciation. Most of records consisted of children's songs. Mentally retarded children showed not only good response but also good attitude to music or musical activity. Fourth, the problem of their education lay in want of their elementary musical ability and reading power. But the above problem seemed to be able to be settled by developing effective teaching method and proper teaching material. 2. While their musical preference, regardless of sex or age, was shown in the descending order of popular song, children's song and classical. song, the normal children's preference was shown children's song, classical song and popular song. But exceptionally, that of educable and elderly retarded children was also the case with that of normal children. In the response test to fast or slow tempo music, mentally retarded children prefered the former to the latter. On the contrary, normal children liked the latter. 3. The musical ability of mentally retarded children was much behind that of normal children, which was generally expected. But the educable among the former were superior to the trainable in musical ability. The above result showed that their musical ability is in proportion to their intelligence. And their remarks were shown in the order of tempo, rhythm, pitch and tonal memory, but in normal children's case the remarks were tempo, tonal memory, rhythm, and pitch. In the musical ability of either retarded children or normal children, there was no difference between male and female. But in terms of their age, the ability of the former was not seemingly different from one another, that of the latter was somewhat different by 5 percent level, especially in pitch test.
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