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P. Hindemith의 오르간 소나타 연구

Title
P. Hindemith의 오르간 소나타 연구
Authors
박성은
Issue Date
2003
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
20세기 독일 오르간 음악에 있어서 중요한 하나의 경향으로 19세기 이전의 전통적인 음악 요소에 현대적인 기법을 접목시키고자 한 신고전주의를 들 수 있다. 힌데키트 (Paul Hindemith, 1895-1963)는 당시 오르간 음악에 있어서의 이와 같은 경향을 대표하는 인물이자, 현대 오르간 음악에 있어서 중요한 작품을 남긴 작곡가이다. 본 논문에서는 20세기 오르간 음악에 있어서 중요한 역할을 담당한 힌데미르의 오르간 음악에 대한 이해를 돕고자 그의 대표적인 오르간 작품인 오르간 소나타 No. 1,2,3을 연구하였다. 오르간 소나타 1번은 1악장은 서주부(Introduction)를 갖는 소나타 알레그로 형식으로 되어있으며, 2악장은 2부분 형식, 3악장은 변주곡 형식의 자유로운 판타지, 4악장은 론도 형식으로 구조적인 면에서나 그 내용 면에서 고전적인 소나타 형식에 거의 부합하는 작품이라고 할 수 있다. 또한 선법의 사용으로 인한 중세 음악의 영향이 보여 지며 바로크 형식의 채용, 푸가 기법의 사용, 두드러지는 오스티나토 음형 등에서 바로크적 면모를 보여주었다. 오르간 소나타 2번은 첫 번째 오르간 소나타와 같은 해에 작곡되었으며, 3악장 구정으로 1,3악장은 론도 형식, 2악장은 3부분 형식으로 되어있다. 이 작품에서 바로크 양식의 계승은 특히"푸가"로 명시된 마지막 악장에서 두드러지는데 그러나 이 악장은 일반적인 개념의 푸가와 모습을 달리함으로써 그가 전통을 수용함에 있어 있는 그대로의 답습이 아니라 이를 개성 있게 변화시키고 있음을 보여 주었다. 이외에도, 페달포인트, 2도 또는 4도의 음정관계가 중심이 되는 선율들의 잦은 모방,3,4,5,8도 병행의 자유로운 사용 등으로 힌테미트 음악의 특징을 보여주었다. 1940년에 작곡된 오르간 소나타 3번은 3악장 구성으로 1악장은 대조적인 성격의 2부분 형식, 2악장 가요 형식, 3악장 3부분 형식으로 되어있다. 이 작품의 가장 큰 특징은 옛 독일 민요를 정선율로 하여 전개된다는 점으로,힌데미트의 옛 음악에 대한 관심을 잘 표현해 주는 작품이라고 할 수 있다.각 악장은 각기 다른 세 민요 선율을 사용하고 있으며, 이 선율들은 각 악장 또는 부분의 중심음을 결정하는 역할을 하고 동시에 각 악장의 선율적, 화성적 전개를 유도하고 있다. 한편으로 이 작품들은 1937년에 힌데미트가 쓴 이론서 「작곡지침서」의 중심이론을 잘 반영하고 있다. 예를 들어 힌데미트의 특징적인 음악어법인 선율의 순차진행이나 작은 도약 (특히 4도)을 선호하는 선율과 단락마나 중심음에 의해 느껴지는 조성감, 그의 독자적인 이론체계에 근거된 화성 진행 등이 이 소나타들에서 잘 나타난다. 이와 같이 힌데미트의 오르간 소나타들을 전통적인 음악 요소에 힌데미트의 독특한 조성 개념과 화성 어법을 도입함으로써 전통과의 연계 속에서 새로움을 추구하고자 하였던 그이 특성을 잘 보여주었다. 또한 오르간 음색에 있어서의 화려한 배합보다는 단단하게 짜여진 작품 자체의 구성과 리듬적 구조에 의존하는 작품들로, 오르간 음악에 있어서 또 다른 면모를 보여주었다는 점에서 세곡 모두 매우 의미있는 작품이라 할 수 있다. ;Paul hindenmith (1895∼1963) is a representative composer of Germanorgan music of the twentieth century, an important trend of neo-classicism. He wrote five pieces for the organ that illustrates his neo-classical characteristics: moderm music style based on traditional ones. Through these works, he is judged to be a contributing figure for the developmont of modem organ music. In this thesis, in order to better understand Hindemiht's works and his contribution, research has been carried out on his Organ Sonata No.1,2 and 3. The 1^(st) movement of his first organ sonata takes the sonata-allegro form with introduction. The 2^(nd) movenment comes in two-part form. The 3^(rd) movement is in rondo form where the detail and structure conform to the classical sonata form. Moreover, Hindemith also keeps a framework of linear counterpoint in Baroque music and in fact, he applies a wide rage of musical techniques to his work, such as ostinato, pedal poing by counterpoint. Hindemith's second organ sonata was composed in the same year as his first sonata. The new framework of movements is represented by rondo form for the 1^(st) and 3^(rd) movement and the three-part form for the 2^(nd) movement. In this sonata, a succession of baroque form, in particular "fugre" becomes prominent in the last movement, However, this movement is differentiated from the general concept of fugue showing that Hindemith did not follow tradition but rather he illustrated his indivedual traits and change of form. Other individual traits are illustrated by his use of seconds, fourths, parallel intervals, the frequent imitation of melody and phrase, and the pedal point. Hindemith's third sonata composed in 1940 is comprised of three movements: the 1^(st) movement shows very contrasting two-part from: the 2^(nd) movement is two-part form: and the 3^(rd) movement is three-part form. The most distinctive point is that Germam folk songs are expanded through cantus firmus representing hindemith's interest in folk songs. Each movement uses the melodies of different folk songs and each melody act as deciding the center of each movement or part, Moreover, the melodies induces, at the same time, melodic and hamonic expansion. His works are well reflected in main theory of「Unterweisung im Tonsatz」 written by him in 1937 which characterizes purified progress, short melodic line(especially fourths), tonality motivated by tonal center as well as harmony based on his own theoretic principles. As mentioned above, in his organ sonatas, Hindemith introduces his distinctive tonality and harmony to traditional musical elements illustrating his specialty of linking his modernness with tradition. Moreover, as far as the organ's tone is concerned, rather than just a spectacular combination he relies on a solidly organized structure itself and rhythmic formation. In this aspect he is able to show another elemont making all three of his organ sonatas that more meaningful.
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