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의미지도 그리기와 글쓰기의 연계를 통한 어휘력 신장 방안

Title
의미지도 그리기와 글쓰기의 연계를 통한 어휘력 신장 방안
Authors
김운옥
Issue Date
2003
Department/Major
교육대학원 국어교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 국어 교육에서 어휘 교육의 중요성을 제대로 인식하지 못하였기 때문에, 의도적이고 체계적인 어휘 교육이 이루어지지 못하고 있다는 것을 문제로 제기하면서 출발하였다. 따라서 의도적이고 체계적으로 어휘를 지도하기 위해서 국어 교육 현장에서 활용할 수 있는 구체적이고 효과적인 지도 방법을 통해 학생들의 어휘력을 신장시킬 수 있는 방안을 모색하는 것에 목적을 두었다. 이러한 목적을 달성하기 위해 먼저 어휘 교육의 문제점을 통하여 어휘 교육이 나아갈 방향을 모색하고, 어휘력의 개념을 중심으로 어휘력 신장의 의미를 살펴보았다. 그리고 어휘 자체를 지도하여 양적·질적 어휘력을 신장시키는 방안으로서, 인지적 관점과 범주화 이론에 바탕을 둔 '의미지도 그리기' 와 '글쓰기' 의 연계를 통한 어휘 지도 방법을 제안하였다. 본 논문에서 논의되었던 내용을 정리하면 다음과 같다. 먼저, Ⅱ장에서는 어휘력의 개념과 어휘 교육의 목표가 되는 어휘력 신장의 의미를 알아보고, 본 연구의 이론적 토대가 되는 범주화 원리와 글쓰기가 어휘력 신장에 미치는 영향에 대하여 살펴보았다. 진정한 어휘력이란 어휘를 이해하고 이를 언어 사용 상황에서 활용할 수 있는 능력이다. 그리고 어휘력의 신장을 통해 국어 교육의 목표인 국어 사용 능력의 신장, 다시 말해 고등 정신 기능의 신장을 도모할 수 있음을 강조하였다. 또한, 어휘 교육을 언어 사용의 도구로만 보는 입장에서 벗어나 의도적이고 체계적인 어휘 교육이 필요하다고 제안하고, 어휘 자체를 지도할 수 있는 인지적 관점을 수용해야 함을 밝혔다. 구체적으로 인지적 관점의 기본 원리인 범주화의 개념과 범주화와 어휘 학습의 관계, 범주화를 이용한 어휘 지도 방법들을 살펴보았다. 아울러 학습한 어휘를 활용한 글쓰기가 어휘 지도에 미치는 영향을 고찰함으로써, 본 연구가 제안하는 어휘 지도 방안의 이론적인 토대를 마련하였다. Ⅲ장은 본 연구의 핵심 부분으로서 Ⅱ장의 논의를 바탕으로 의미지도 그리기와 글쓰기의 연계를 통해 어휘를 지도할 수 있는 구체적인 어휘 지도 방법을 제시하고 각 단계별 활동 전략을 구체적으로 기술하였다. 의미지도 그리기와 글쓰기의 연계를 통한 어휘 지도란 하나의 주제어를 중심으로 이와 관련되는 어휘나 사실을 열거하고 의미지도 그리기를 통해 범주화한 후, 범주화된 어휘들을 활용하여 주제어에 대한 글을 써 봄으로써 어휘를 학습하는 어휘 지도 방법이다. Ⅳ장에서는 의미지도 그리기와 글쓰기를 연계한 어휘 지도 방법을 실제 수업에 적용해 봄으로써, 어휘력 신장에 효과가 있는지 검증해 보고 어휘 교육에 시사하는 점을 찾아보았다. 의미지도 그리기와 글쓰기를 연계를 통하여 어휘를 학습한 결과, 의미지도 그리기를 통한 범주화와 글쓰기를 연계한 어휘 지도가 진정한 의미의 어휘력 신장에 효과적인 방법임을 확인할 수 있었다. 종래의 어휘 지도 방법들이 양적 어휘력 신장에 치우친 것에 비해, 본 의미지도 그리기와 글쓰기를 연계한 어휘 지도 방법은 범주화한 여러 단어들을 모두 학습하게 된다. 따라서 양적으로도 많은 관련 어휘들을 학습할 수 있었을 뿐만 아니라, 학습한 어휘를 이용해 글로 표현해 보기 때문에 질적 어휘력도 향상시킬 수 있었다. 또한 학습 과정을 통해 학습자의 사고력을 신장시킬 수 있었다. 이 밖에, 범주로 무리 지어 학습하기 때문에 글로 표현하기가 쉬워 학생들이 글쓰기에 대한 부담을 느끼지 않았으며 글쓰기 능력을 향상시킬 뿐만 아니라, 학습한 어휘의 개념을 장기간 기억하는 것에도 효과적임을 확인할 수 있었다. 이상의 연구에서 얻을 수 있는 바는 국어 교육 현장에서 체계적이고 의도적인 어휘 교육이 이루어지기 위해서는 어휘 자체를 지도하는 어휘 교육의 중요성을 인식하여 어휘 교육의 위상을 높이고, 어휘 지도의 교육적 효과를 부각시키는 노력이 필요하다는 점이다. ;The purpose of this study was to develop a successful vocabulary teaching method, since the lack of recognition about the importance of vocabulary seemed to make the Korean language vocabulary education unsuccessful and there was a need for more detailed teaching method for systematic vocabulary education. For the purpose, the problems in vocabulary education were examined, and in which direction that education should move on was explored. And vocabulary teaching Methods Through semantic mapping and writing was suggested. ChapterⅡ discussed the concept of vocabulary and vocabulary skill and the categorization theory, Specifically, it's explained that the cognitive teaching method should be accepted to teach vocabulary itself, instead of the existing one that viewed vocabulary just as a means of language use. The categorization theory is able to embrace the cognitive perspective and serves as a theoretical ground on which vocabulary teaching method can be created. The meaning and the relationship of categorization to vocabulary acquisition and learning was examined. And then how the categorization theory could be introduced in vocabulary education was explored. ChapterⅢ was the key part of this study that presented vocabulary teaching method through semantic mapping and writing, based on the discussions in the preceding chapters. In particular, a vocabulary teaching method through semantic mapping and writing was suggested. This vocabulary teaching method was designed to categorize words and utilize the categorized words in writing in a bid to learn vocabulary. ChapterⅣ applied the developed vocabulary teaching method to school field to see whether it was effective for improving vocabulary skill and what implications it had for vocabulary education. After teaching students vocabulary by using the teaching model, the vocabulary guidance by categorized writing turned out effective for vocabulary learning. The existing teaching methods used different words to instruct the concept of a word, but this teaching method had students learn different words of the same category all together, and this was why the teaching method was more effective. The students were able to learn a lot of related vocabularies, and their vocabulary skill improved also in quality, by using the vocabulary they learned in writing. Furthermore, their thinking faculty developed during learning process. As collective categorical learning made it easier for them to write, they weren't pressed for writing, and their writing skill also improved additionally. The categorized writing, which formed an organic connection between the categorization principle and writing, was proven as a way to teach vocabulary systematically. As I considering basing on this conclusion, the importance of vocabulary should be recognized, first of all, to school fieldto offer systematic and successful vocabulary education, and it's also urgently needed to highlight the educational effect of vocabulary guidance.
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