View : 917 Download: 0

어린이 TV視聽과 語彙力과의 關係硏究

Title
어린이 TV視聽과 語彙力과의 關係硏究
Other Titles
(A) STUDY ON THE RELATION BETWEEN TV VIEWING AND WORK POWER
Authors
李氣晶.
Issue Date
1977
Department/Major
대학원 시청각교육과
Keywords
어린이TV시청어휘력
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
Ⅰ. 序論 人口의 量的인 팽창, 知識의 폭발, 科學文明의 急進的인 發達은 現代를 代表하는 現象이다. 그 중에서도 科學文明의 發達을 우리들에게 여러가지 生活의 便利함을 가져다 주었을 뿐 아니라 Masb Media의 법람시대들 가져왔다. 여러가지 Mass Media 중에서, TV는 시청각 모두의 集中을 要求하는 가장 强力한 存在로 우리들의 生活을 지배 해왔다. 짧은 歷史에 비해 TV의 영향은 실로 지대한 것이었다. TV는 成人뿐 아니라 어린이들의 生活에도 큰 變化를 가져 왔으며, 이제 TV를 모르는 어린이는 없다. 現代의 어린이들은 TV의 환경속에 태어나서 아무런 의심없이 TV가 제공하는 것을 받아들인다. 외국 연구에 의하면 어린이들은 국민학교에 人學하기 前에 이미 TV와의 접촉을 갖게 되며, 많은 어휘를 습득하고 학교에 입학하게 된다고 한다. 言語란 生得的인 것이 아니다. 言語란 後天的인 것이며, 주위환경에 의해 習得되는 것이다. 예전에는 어린이들의 生活에서, 부모, 형제, 이웃등의 영향이 크게 작용 했지만, TV의 出現이후 어린이 들은 그 어느것 보다고 TV의 영향을 크게 받고 있는게 사실이다. 학교생활 以外의 時間의 대부분을 TV시청으로 보낸다 해고 過言이 아닌 現代의 어린이들에게 있어 TV가 그들에게 미치는 영향 또한 크다고 보겠다. 本 硏究에서는 一般 TV가 어린이들의 어휘력에 미치는 영향을 조사하는 것이 硏究目的이며, 국어학습 개발을 위한 一般 TV의 活用 가능성을 찾아 어린이들의 어휘력 향상에 一般 TV를 利用할 수 있는 方案을 모색 하는데 硏究의 意義가 있다. Ⅱ. 硏究問題 및 假說 A. 硏究問題 TV시청시간과 어휘력과의 관계를 조사하는 근본적인 방법은 TV group과 Non-TV group을 비교하는 것이 원칙이나, 本 硏究에서는 조사대상지역인 서울에서의 Non-TV group의 표집이 곤란하였기 때문에, TV시청에 있어 중시청자와 경시청자만을 구분하여 조사하였다. 本 硏究에서 밝히려는 問題는, 1. 시청시간과 어휘력과의 관계를 밝힌다. 2. 시청년수와 어휘력과의 관계를 밝힌다. B. 假說 以上의 연구문제를 갖고 다음과 같은 가설을 세웠다. 1. 시청시간이 많을수록 어휘력이 높을 것이다. 2. 시청년수가 오랠수록 어휘력이 높을 것이다. Ⅲ. 硏究方法 및 節次 A. 硏究方法 어린이에게 미치는 TV의 영향 및 效果, TV의 학습효과, TV의 이용등에 관한 관계문헌을 연구하여 요약했다. 또한 우리나라 어린이의 일반적인 시청상황을 알기 위해 질문지를 제작하여 사용하였으며, TV시청과 어휘력과의 관계를 밝히기 위해 조사대상에게 作文을 실시하였다. B. 硏究節次 시내 H초등학교 3, 4학년 300명을 대상으로 질문지를 배부하였다. 당일로 회수하여 백분율 통계처리를 하였다. 질문지를 배부한 동일한 대상에게 작문을 실시하였다. 작문성적은 본 연구자가 작성한 기준에 의해 산출하였다. 작문성적과 시청시간과의 상관관계를 알기 위해 Pearson의 r에 의한 상관계수를 산출 하였으며 평균치의 차의 검증도 하였다. 以上의 연구를 하는데는 몇가지 제한점이 있었다. 1. TV시청과 어휘력에 대한 선행연구 결과와 같은 관계 연구분야의 실적이 충분치 않았다. 2. 국민학교 어린이들이 필수적으로 갖추어야 할 어휘에 대한 공식화된 규정이 없기 때문에 어휘력 측정을 위해 실시한 작문을 분석하는데 어려움이 있었다. Ⅳ. 結果 본 연구의결과 TV시청 시간과 어휘력과는 아무런 관계가 없는 것으로 나타났으며, 시청 년수와 어휘력과도 아무런 관계가 없는 것으로 밝혀졌다. 結論的으로, 一般 TV방송이 어린이들의 어휘력에 미치는 效果는 전혀 없으며, 현재의 방송 program 내용이나, TV방송 시간이 부족한 것으로 보아 어린이들의 어휘력 항샹과의 연결도 불가능 하다고 보겠다. 그러나 본 연구는 비교적 단기간에 이루어진 것이고 실험도구도 빈약했다고 본다. 그러므로 본 연구자는 앞으로의 연구를 위해 다음의 몇가지를 언급하고자 한다. 1. 어린이들의 어휘력을 다각도로 추출할 수 있을 정도의 자료 수집이 필요하다. 2. 어휘학습 후의 즉시적인 효과 및 잠재적인 효과에 대한 연구가 이루어 져야 한다. 3. TV group과 Non-Tv group의 비교연구가 이루어 져야 한다. 5. 어린이 어휘력과 TV시청에서 ㄹ他 요인과의 관계를 조사하는 것도 국어학습개발에서의 TV활용에 바람직한 일이 될 것이다.;Ⅰ. Introduction The quantitative expansion of population, the explosion of knowledge and the rapid development of scientific civilization are the representative phenomena of the present age. Among them, the rapid development of scientific civilization has brought us not only convenience of life but also overflow of mass media. In many kinds of mass media, Television has dominated our daily life as a powerful being that needs the concentration of audiovisuality. In spite of it's relatively short history, the influence of Television was magnificent. Television has brought the great change of life to not only adults but also children. There is no child who doesn't know Television. Children in the present age accept the things that Television offers without doubt, as they are born in Television environment. According to the foreign study, children contact with Television and learn many words, before the entrance of primary school. Language is not inborn. It is acquired by circumstance. In the past, children are influenced by parents, brothers, sisters, and neighbors. But after the appearance of Television, it is true that they are influenced by Television above all things. It is not too much to say that they spend most of their time on Television except school works. Therefore, the influence of Television on the children's word power is also magnificent. It is the purpose of this study to research the influence of Television on children's word power and it is the meaning of this study to find out the plan of using general Television broadcasting for improving of children's word power. Ⅱ. Topics of Research and Hypothesis. A. Topics of Research The basical method of research on the relation between TV viewing and word power is to compare TV group with no TV group in principle. But in this research, the object is divided into only heavy viewer and light viewer, because it is impossible to collect non-TV group in Seoul. This research focuses on the following topics. a). To find out the relation between TV viewing hour and word power. b). To find out the relation between TV viewing year and word power. B. Hypothesis With above mentioned problems, following hypotheses are established. a). The more TV viewing hour, the higher word power. b). The longer TV viewing year, the higher word power. Ⅲ. Research methods and Procedure A. Research Methods Books and articles concerned with this field were used as the chief materials in order to extract the effect of Televis io n# the effect of Television learning, and the effect of Television utilization. The questionaires were used in order to know the general situation of TV viewing and the compositions were enforced in order to search the relation between TV viewing and word power. B. Research Procedure The questions ires were sent to 300 children in to third and fourth grade in H primary school in Seoul, and were collected that day. The results of these materials were then compiled in percentage statistics. The composition scores were computed ground in the standard that was made by researcher. In order to find out the relation between the composition score and TV viewing hour, correlation by Pearson was computed and the difference verification of mean score was carried. There are some restrictions in doing such research. a). Sources and materials concerned with this research are not sufficient at the present time. b). Because there is no formular regulations about word power which is possessed by primary school children, it is difficult to analyse the composition. Ⅳ. Results of Research According to the result of this research, there was no relation between TV viewing hour and word power. And there was no relation between TV viewing year and word power either. In conclusion, general TV broadcasting had no influenced on the children's word power. And from a point of view in the program content and the scanty of TV broadcasting hour, it is impossible to connect TV viewing with the improvement of children's word power. But, this research was made in a short time, and the experimental implements were scanty, so researcher refer some opinions for the future study. a). It is necessary to collet materials which can find out children's word power in all view points. b). Study on the immediate effect and the long term of effect after learning words must be accomplished. c). The comparative study on the TV group and non-TV group must be accomplished. d). To find out another factors between TV viewing and word power will be hopeful for Television utilization in the development of Korean Learning.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 교육공학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE