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몬테소리 言語發達 프로그램의 理論과 實際에 關한 硏究

Title
몬테소리 言語發達 프로그램의 理論과 實際에 關한 硏究
Other Titles
(A) comprehansive review of Montessori program for language
Authors
申和湜
Issue Date
1978
Department/Major
교육대학원 교육학전공교육과정분야
Keywords
몬테소리언어발달프로그램교육과정교육학
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
언어발달과정에 있어서 조기 교육이 필요하다는 것은 주지의 사실이지만 우리나라에서는 아직 이 분야에 관한 구체적 연구가 거의 없거나 경시되어 왔다. 따라서 연구자는 학령전 어린이의 교육에 많은 공헌을 남긴 M.몬테소리(Maria Montessori)의 교육이론과 언어발달 프로그램을 고찰 분석하므로서 우리나라 조기 언어 교육 연구에 기여하고자 본 연구를 시도하는 바이다. 위와 같은 목적을 위해 본 연구에서 밝히고자 하는 문제는 다음과 같다. 1. 몬테소리 교육이론 및 방법은 언어발달 프로그램과의 연계성은 무엇인가? 2. 몬테소리 언어발달 프로그램의 내용과 방법은 무엇인가? 위의 제기한 연구문제 결과는 다음과 같다. 1. 몬테소리 이론 및 방법이 몬테소리 언어발달 프로그램과의 연계성에 관한 문제는 몬테소리의 기본원리인 어린이의 인격중시, 사상과 개인의 성장속도의 차이를 인정하여, 각 개인의 발달단계에 맞도록 개별 지도를 하여야 된다는 원리에 입각하여 3단계 교수법을 사용하고, 「민감기」 잘 捕捉하여 準備된 環境에서 正官을 통해 어린이 스스로 배울 수 있도록 한다는 방법이 몬테소리의 언어발달 프로그램에 적용된다. 生活面 즉 쓰기, 읽기,셈하기中 쓰기와 읽기가 언어발달 프로그램에 해당되므로 생활의 기초로서 언어발달 프로그램을 강조하고 있으며 또한 언어가 모든 프로그램에 기반이 되는 基礎敎科로 모든 프로그램의 歸結이라고 생각한다. 2. 몬테소리 언어발달 프로그램의 내용과 방법에 관한 문제에서 듣기와 말하기는 언어발달 프로그램의 준비교과중의 하나로 여러가지 방법에 의해 배우게 하고 있다. 또한 쓰기와 읽기는 학문적인 기술로 감각을 통한 협응운동의 발달로 이루어 진다. 쓰기는 어린이에게 글자의 모양을 느끼게 하여 이해시키고, 글자 하나 하나를 가져다 붙이게 하여 단어를 구성하게 하고, 글자의 音과 글자 모양과의 연관을 짓게한다. 어린이들은 글자를 만들고 발음하는 동안 스스로 읽기를 배우게 된다는 원리를 가지고, 몬테소리 자신이 만든 교구를 사용하여 가르치게 하고 있다. 몬테소리의 언어발달 프로그램의 문제점은 아래와 같이 열거될 수 있다. 1. 몬테소리 언어발달 프로그램은 어린이-어린이, 교사-어린이간의 적극적인 의사소통에 대해서는 간과하고, 주로 교구를 통한 감각적 경험에만 중점을 두고 있다. 2. 몬테소리 방법은 감각교육을 통한 현실 지각과 개념형성에 중점을 두고 있는 반면에, 창의성의 기반이 되는 요인으로 작용하고 있는 상상적 놀이, 환상적 이야기가 경시되고 있다. 3. 몬테소리는 감각운동을 중시하여 쓰기가 읽기에 선행된다고 하였지만 일반적 관찰에서는 읽기가 쓰기에 선행되는 어린이가 있기 때문에 구체적인 실험연구가 필요할 것으로 思慮된다. 몬테소리 언어발달 프로그램을 실시하기 위한 몇가지 제언을 하고자 한다. 1. 몬테소리 교구는 비용이 비싸기 때문에 저렴한 가격으로 다량생산하기 위한 연구가 계속되어야 할 것이다. 2. 몬테소리 언어발달 프로그램은 자격있는 교사가 필요하기 때문에 특수교사 양성 계획이 필요하다. 따라서 몬테소리의 언어발달 프로그램을 비판없이 추종하는 것 보다는 우리나라에 알맞은 언어발달 프로그램을 개정, 보완하여 적용하여야 할 것이다. 특히 언어교구의 모든 글자가 영어의 알파?各막?구성되어 있고, 또한 발음이 영어발음에 준하였으므로 우리나라 언어 발달 프로그램에 적용하는데 있어서는 문화적 요인, 글자와 발음, 그리고 문법등을 고려하여 문제점을 보완할 것을 제언한다.;The present study was attempted to critically and comprehensively review Montessori program for language development and Montessori method. The critical review of the assumptions and theories underlying Montessori language program was made prior to the development of Korean version of the original Montessori program and its field application. The problems and deficits of Montessori program identified through the review are a s follows. First, in Montessori the aspect of language development through verbal interactions between teachers and children and among children themselves is generally neglected in the sense that the program is composed mainly of children's sensory experience with non-human play tools. Thus, the person-to-person verbal communication is particulaly facilitative of listening and verbal expression skills, and also teacher-children interpersonal intimacy. Second, the program places its primary emphasis on reality perception and concept formation through sonsory learning. On the other hand consideration on the other important components in the children's cognitive development such as a imaginative, fantastic play and story-telling, based on creativity are insufficiently neglected in the program. Third, it was assumed in the program that the development of reading skill was preceded by that of writing skill. However, field observations often reveal that the development sequence is the opposite. This implies that the validity of the Montessori assumption remains equivocal. Therefore, those problems must be considered in the development of the Korea version of the original Montessori program, and attempts should be made to partially reduce such problems by adding supplementary components to the original programs. Besides, minor modifications of the original program should be made in terms of alphabets, letter composition, and grammar, and also difference in culture. Also, some qualifications in relation to its field implementation need to be considered. First, Montessori materials are relatively expensive. Therefore studies for proudcing the tools of the same quality at lower cost in mass production system has to be followed. Second, Montessori program requires qualified Montessori teachers. Therefore, teacher training program need to be developed and implemented prior to its application. In conclusion, the general scheme of Montessori method and program for language development is action-oriented and reality oriented education. The supplementary use of person-to- person verbal in parallel with the original Montessori program will be more effective than when the latter program alone is applied. The experimental pilot form of the Koran-version Montessori language program must be attest to its applicability to Korean kindergarten children. Further studies on the validity of the program have to be followed prior to its adoption in Korean kindergarten system.
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