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幼稚園敎育에 對한 一般的 認識에 關한 硏究

Title
幼稚園敎育에 對한 一般的 認識에 關한 硏究
Authors
白恩順.
Issue Date
1976
Department/Major
교육대학원 교육학전공교육행정분야
Keywords
유치원교육교육행정인식
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
本 硏究의 目的은 우리나라에 있어서 幼稚園敎育에 對한 一般的 認識을 調査 分析하여 幼稚圍敎育의 問題點을 찾아 그 改善 方案을 提言하고자 하는데 있다. 이 目的을 위하여 우선 韓國幼稚園의 發達過程을 개관하고 韓國幼稚園敎育에 대한 一般的 認識(社會的 通念)을 幼稚園敎育의 必要性, 效果性, 專問性, 經濟性 負擔, 展望, 惠澤의 偏狹性 및 國家政策 等 7가지 領域으로 나누어 理論的으로 考察하고 23개 問項으로 된 質問紙를 使用하여 調査하였다. 本 調査의 對象은 幼稚園學父母, 一般學父母, 私立國民學校敎師, 公立國民學校敎歸, 幼稚園敎師, 學令前敎育專攻學生등 合計 68O名으로써 서울에 限하여 實施하였다. 質問紙는 各 領域에 대해서 3個 程度의 問項과 各 問項은 3段階 評定尺度로 構成하였다. 本 硏究를 通하여 얻어진 資料를 分析한 結果에 根據하여 結論的으로 나타난 우리나라 幼稚園敎育의 一般的 認識은 다음과 같다. 1. 幼稚園敎育의 必要性면에서 보면 大體的으로 높은(70~80%) 反應을 보였다. 2. 幼稚園敎育의 效果性面에서는 幼稚園敎育이 藝能素質 主知敎料와 國民學校 生活, 準備性, 社會性등을 開發하여 比較的 높게 肯定的인 反應을 보였다. 그러나 平均 30% 程度가 아직도 幼稚園敎育의 效果를 否定的으로 反應한 것은 觀過할 수 없는 問題點으로 提起되어야 할 것이다. 3. 幼稚園敎師의 專門性에 있어서 一般的 認識은 大體的으로 專門的 知識을 要하고 있음을 나타내고 있다. 4. 幼稚園敎育의 經濟的 負擔에 대해서 大體的으로 學父母들을 過重하다는 反應을 나타냈다. 幼稚園敎育이 高級託兒所 役割에 지나지 않는다와 非生産的인 敎育投資이다 등의 反應은 平均(40~50%)로 나타났다. 幼稚園敎育에 대해서 그릇된 認識을 아직도 一部에서 가지고 있음을 알 수 있다. 5. 幼稚園의 增加 展望에 對해서는 比較的 밝게 나타내고 있으며 幼稚園敎育制度에 있어서는 革新되어야 할 점이 많다고 보고 있음을 알 수 있다. 6. 幼稚園敎育의 惠澤은 比較的 富裕層 子女에게만 주여지고 있다는 反應이 높고(74.1%) 원하는 兒童은 大體로 幼稚園에 가고 있는 편이 다가 37.5% 父母의 關心과 誠意만 있으면 幼稚園敎育을 받을 수 있다가 49.2%로 나타나는 것으로 보아 大體的으로 機會均等의 機會는 주여지지 않고 있다고 본다. 學父母의 經濟的 이러한 負擔이 크기 때문이라고 보겠다. 7. 幼稚園敎育에 대한 國家的 育成이 必要하다에 大部分이 肯定的으로 反應하고 있다. 이는 幼稚園敎育 發展을 위하여 많은 사람들이 國家的 支援이 必要하다고 보고 있음을 알 수 있다. 以上의 硏究 結果에 따라 幼稚園敎育의 改善을 위한 몇가지 提言은 다음과 같다. 첫째 幼稚園敎育에 對한 國家의 政策的 支援이 要望된다. 즉 幼稚園敎育의 公敎育化와 公立幼稚園의 設立 私立幼稚園에 對해서도 財政的 後援이 必要하며 幼稚園敎育을 擔當할 奬學制度 確立 또한 必要하다. 둘째 幼稚園敎育의 效果를 極大化 하기 위하여는 體系化 되고 適切하게 構成된 幼稚園敎育課程이 마련되어야 한다. 現 實情에 맞는 幼兒敎育 理論과 現代 敎育課程 理論에 根據하여 國民學校敎育과의 連繫 關聯이 考慮되어야 한다. 셋째 幼稚園敎師 資格規定에 대한 制度的 整備가 要請된다. 아울러 이에 따라서 幼雜園敎師에 대한 處遇와 地位를 制度的으로 向上시킴이 必要하다. 넷째 一般人으로 하여금 幼稚園敎育에 對한 올바른 認識을 갖도록 啓蒙함이 必要하다.;This study intends to inquire into and analyse the general understanding of preschool education in Korea,to find out problems, and to suggest solutions for the problems. For that purpose, a general prospective of the history of Korean presehools, and the general understanding(common acknowledgement in the society) were classified into and theoritically surveyed in seven areas-necessity, effectiveness, profossional character, economic burden, prospcetive, the limitation of benefits, and the governmental policies in preschool education. Method of study depended upon the questionaire polls consisted of 23 questions. For the questionaire polls a total of 680 persons were taken, in Seoul, from preschool children's parents, other school children's parents, private or public primary school children's parents, preschool teachers, the students majoring in the preschool education, etc. The questionairs is consisted, in each area, of three questions, each of which has three divisions for evaluation. Deriven from the resultant findings were the following understanding of preschool education in Korea : 1. The necessity of preschool education shows positive and high degree of response by 70-80% 2. Preschool education in the effectiveness is closely related with the development of artistic talents, intellectual curriculum, primary school life, preparedness, sociality, and shows positive response. But it should not be past over that 30% of them show negative response toward the effect of preschool education. 3. The general understanding of professional character of preschool teachers points out that the teachers require professional knowledge,. 4. Almoat all the parents place emphasis upon economic burden for preschool education. 40-50% of them recognize that preschool education is nothing more than a high class nursery school or may be investment for nonproductive education. It is clear that the incorrect understanding of preschool education is had by some people. 5. It is shown that they have positive response for an increase of preschools and there are many factors that should be renewed, in preschool system. 6. The benefits of preschool education are indebted only to the children of the rich(74.1%), almost all the applicants for preschool can admit to it (37.5%), with interest and sincerity, Preschool education can be benefited (49.2%). From these, it seems that equality in opportunity is not given to all. This may be because parents have a heavy economic burden for the preschool education. 7. For that the governmental support for preschool education is required, many of the respondents show positive response. This means that the people recognize the governmental support for the preschool education. Suggestions for the improvement of preschool education are as follows : First, the governmental support for preschool education is required. That is to say, financial supports are necessitated for public management of preschool education, for establishing public preschools and for private preschools. In addition, scholarship systems are also required in the preschool education. Second, for the purpose of maximizing the effect of preschool education, a systemically prepared and properly consisted curriculum should be made out. Based on the curriculum and the present situations, a close relation between preschool and primary school education should be considered. Third, the qualifications of preschool teachers should be systemically improved. In addition to it, an increase of treatment and the improvement of positions for the teachers should be enhanced by the governmental policies. Fourth, it is desirable to enlighten the people so that they may have a good understanding of preschool education.
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