View : 29 Download: 0

의사소통접근법을 적용한 초등영어 듣기와 말하기 능력 향상 프로그램 개발

Title
의사소통접근법을 적용한 초등영어 듣기와 말하기 능력 향상 프로그램 개발
Authors
문인정
Issue Date
2003
Department/Major
교육대학원 초등교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
This study aims at developing elementary English program for improving listening and speaking competence of the fourth grade students based on Communicative Language Teaching(CLT) and applying to the classroom. To begin with, this study reviews the Communicative Language Teaching(CLT), communicative competence, and listening and speaking teaching methodologies based on CLT. The program intended to be developed based on Tyler(1949)'s model of curriculum development, which goes through setting educational goals, selecting and organizing learning experiences, and evaluating curriculum. The educational goal of this program was set according to the results of survey on learners, society, curriculum professionals, and national curriculum. And the goal of the program is to help students understand the everyday English and improve the communicative competence with interest and confident toward English. Through this program, students would be prepared to develop their own culture and introduce it to other countries by learning foreign culture. Learning experiences were selected and organized according to the Communicative Language Teaching(CLT) which can improve the communicative competence by learning the simple everyday English with various way. One lesson is made of five stages, which are Warm-up, Presentation[Pre-listening], Practice[While-listening], Production[Post-listening], and Wrap-up based on CLT in order to provide students the chance of listening and speaking through learning activities and teaching strategy. The program was executed with 37 students of fourth grade in D elementary school, Kangnam-gu in Seoul for 12 class-hour, six weeks. For the evaluation of the program, listening and speaking tests were developed and checked their validity and reliability. The tests were taken before and after the program to prove its validity. And the results of the pre-tests and the post-tests were analyzed with one sample t-test using the SPSS/WIN statistics program. Also, in order to look the changes in students' interest and participation, teacher's observation checklist and students' self evaluation were used. After the practice of the program based on the Communicative Language Teaching(CLT), post-tests of the listening and speaking competence show improvement with statistically meaningful differences (p<.01) in comparison to the pre-tests. Therefore, this program is useful for improving the listening and speaking competence. Moreover, the teacher's observation checklist and the students' self-evaluation prove the positive change in students' recognition and attitude to English. This shows that the elementary English program based on the Communicative Language Teaching(CLT) is effective for improving listening and speaking competence, enriching interest in English and changing attitude to English positively. This was possible because this program covered the various daily English expressions from the textbook and the national curriculum. And the teaching stages of the listening and speaking were similar to the real conversational situation, which made students to learn English more naturally and positively. This study were limited by listening and speaking competence; therefore, more studies should be developed for reading and writing competence as well as the official tests for the communicative competence. In addition, teachers' training for improving teachers' own English communicative competence and the English teaching methods are needed with the adding more English class hours for the better school English education. ;본 연구는 초등학교 4학년 아동들을 대상으로 의사소통접근법을 적용한 영어 듣기와 말하기 능력 향상 프로그램을 개발하고, 이를 적용하여 개선점을 찾고 학교 현장에서 사용할 수 있게 하는 데 그 목적이 있다. 먼저, 의사소통접근법, 의사소통능력, 듣기와 말하기 능력에 대한 여러 학자들의 견해들을 살펴보고, 의사소통접근법에서의 듣기와 말하기 교수 학습 활동을 고찰하여 연구 문제를 설정하였다. 본 연구의 프로그램은 Tyler(1949)의 교육과정 개발 모형 단계에 따라 교육목표 설정, 학습경험 선정, 학습경험 조직, 학습경험 평가의 과정으로 개발되었다. 교육목표는 학습자, 사회, 교과전문가의 요구조사를 그 원천으로 하고 의사소통능력의 신장을 목표로 하는 7차 교육과정의 목표와 일관되게 "일상 생활에 필요한 영어를 이해하고 사용할 수 있는 기본적인 의사소통능력을 기르며 영어에 대한 흥미와 자신감을 가진다. 그리고, 외국 문화를 올바르게 수용하여 우리 문화를 발전시키고 외국에 소개할 수 있는 바탕을 마련한다."로 설정하였다. 학습경험은 교육목표를 성취할 수 있는 의사소통기능으로 선정하였다. 교과서와 7차 교육과정에서 제시하는 “의사소통기능 예시문”을 참고하여, 일상생활에서 사용할 수 있는 간단한 영어 표현을 다양하게 학습할 수 있도록 하였다. 또한 수업 단계는 의사소통접근법에서 제시하는 듣기와 말하기 수업 단계를 통합 적용시켜 Warm Up - Presentation(Pre-Listening) - Practice(While-Listening) - Production(Post-Listening) - Wrap Up의 5단계로 구성하고, 의사소통접근법에 따른 다양한 활동을 통하여 듣기와 말하기가 수업 시간을 통해 직접 가능할 수 있도록 하였다. 학습경험 조직은 계속성, 계열성, 통합성을 고려하여, 의사소통접근법에서 제시하는 수업 단계와 학습 활동으로 D초등학교 4학년 37명을 대상으로, 6주 동안 3개 단원 12차시의 수업을 실시하였다. 평가는 프로그램의 개선과 타당화를 위해서 듣기 능력 평가와 말하기 능력 평가를 개발하고, 타당도과 신뢰도를 검증 받아 사용하였다. 평가는 프로그램 실시 이전에 듣기와 말하기 능력 사전 검사를 실시하고, 프로그램 실시 이후에 듣기와 말하기 능력 사후 검사를 실시하였다. 듣기와 말하기 능력의 사전 검사와 사후 검사 결과는 SPSS/WIN 프로그램을 사용하여 t-검증으로 분석하였다. 또한 아동의 흥미와 참여도의 변화를 알아보기 위하여 교사의 체크리스트를 통한 관찰 방법을 사용했으며, 아동 스스로도 자기 평가를 통해 프로그램 구성과 학습의 주체가 될 수 있도록 하였다. 의사소통접근법을 적용한 영어 듣기와 말하기 능력 향상 프로그램의 실시 결과, 프로그램을 통하여 듣기 능력과 말하기 능력 모두 프로그램 실시 이전과 이후의 평가 결과 비교에서 통계적으로 매우 유의미한 차이(p<.01)를 보였다. 따라서 본 프로그램은 듣기와 말하기 의사소통능력 향상에 효과가 있었다고 할 수 있다. 또, 교사의 체크리스트를 통한 관찰 결과와 아동의 자기 평가지 결과 분석을 통하여, 아동들의 영어에 대한 흥미와 참여도가 긍정적인 방향으로 변화하였음을 확인하였다. 이에 본 연구에서 개발한 의사소통접근법을 적용한 프로그램이 듣기와 말하기 능력의 향상을 가져오고, 아동의 영어에 대한 흥미와 자신감을 높이는데 효과적이었음을 알 수 있다. 본 연구는 의사소통기능을 교과서의 표현과 7차 교육과정이 제시하는 의사소통기능 예시문에서 선정하여 일상 생활에 필요한 간단한 의사소통능력을 가르침으로써 다양한 표현을 통해 의사소통능력의 향상과 영어에 대한 흥미와 관심 향상에 도움이 될 수 있었다. 또한, 듣기와 말하기 교수 단계를 일상 생활에서 듣기와 말하기를 하는 것과 비슷하게 하여, 자연스럽게 학습하면서 의사소통능력과 영어에 대한 흥미와 관심을 높일 수 있었다. 본 연구는 듣기와 말하기 능력 향상에 국한되었지만, 읽기와 쓰기를 포함한 언어의 4가지 기능에 있어서의 의사소통능력 향상에도 효과적인 프로그램개발 연구가 이루어져야 하며, 의사소통능력을 측정할 수 있는 표준화된 검사 도구의 개발 연구도 필요하다. 또, 학교 영어 교육의 내실화를 위하여, 교사의 의사소통능력 향상과 교수 방법 개선을 위한 실질적인 교사 영어 교육 연수가 더 요구되며, 아동들이 학교 영어 수업을 통해 간단한 의사소통능력을 기를 수 있도록 초등 영어 수업 시간 수의 증가가 필요하다고 본다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 초등교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE