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態度變化理論에 立脚한 投票行爲에 對한 매스·커뮤니케이션 效果論

Title
態度變化理論에 立脚한 投票行爲에 對한 매스·커뮤니케이션 效果論
Other Titles
(A) Study on mass communication effect through attitude change theory
Authors
尹海淑.
Issue Date
1978
Department/Major
대학원 신문방송학과
Keywords
태도변화이론투표행위매스커뮤니케이션효과론
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
現代의 大衆社會는 매스·커뮤니케이션에 依해 特徵지을 수 있겠다. 社會가 複雜해지고 매스·미디어의 役割이 비대해짐에 따라 매스·커뮤니케이션 效果에 對한 硏究는 커뮤니케이션學 硏究에서 하나의 系譜를 이루게까지 되었다. 特히 最近에 와서는 매스·커뮤니케이션硏究에 對한 과거 S-R理論의 圖式的 說明에 따르는 接近方法이 또다시 擡頭되었다. 이는 곧 매스·미디어의 影響이 즉시적이요, 絶對的 唯一의 要因이라는 因果關係를 指向하고 커뮤니케이션 過程에 關聯된 變數들과의 關係속에서 미디어 效果를 보려는 見解인 것이다. 이에 따라 本 論文에서는 매스·커뮤니케이션의 影響力이 個個人의 心理過程에 미치는 效果 역시 지대함을 認識하고 우선적으로 態度形成의 過程과 態度變化의 諸理論을 살펴보았다. 나아가 個個人의 心理變化를 把握하기 위해 投票行爲를 통한 매스·커뮤니케이션 效果를 考察하였다. 이러한 個個人의 心理變化過程을 把握하고자 하는 目的을 위해 이 硏究는 다음과 같이 전개되었다. 먼저 序論에서는 本 論文의 目的과 硏究方法을 서술하고, Ⅱ장에서는 態度에 關한 正確한 槪念을 定立하고자 態度硏究의 歷史的 趨勢와 態度의 本質, 形成問題를 다루었다. Ⅲ장에서는 심리학적 測面에서의 個個人의 態度卞化에 代한 諸理論을 考察하였다. 그 중에서도 특히 認知一貫性理論으로 看做되 는 Heider, Newcomb의 均衡理論, Osgood과 Tannenbaum의 合致理論, Festinger의 認知不調化理論을 살펴보았으며, 刺戟-反應의 學習理論에 立脚한 Miller와 Dollard, Bandura와 Walters, 그리고 Yale學派의 補强에 對한 諸立場을 살펴보므로써 매스·커뮤니케이션 效果를 說明하기 爲한 理論的 背景으로 삼았다. Ⅳ章에서는 매스·커뮤니케이션 效果의 性格과 類型을 살펴보고 個個人의 心理變化過程과 仲裁要因이 무엇인가를 알아보기 爲하여 選擧期間中 政治的 캠페인이 有權者의 投票行爲에 미치는 效果를 考察하였다. 이에 따라 個個人의 旣存態度의 補强과 變化는 어떻게 이루어지며, 어느 정도까지를 매스·커뮤니케이션 效果로 볼 수 있는가를 提示하였다. 結論에서는 지금까지 살펴본 態度의 機能과 態度變化理論의 主要原理를 通한 매스·커뮤니케이션 效果를 大別해서 活性化 效果, 補强效果, 轉換效果로 나누었으며 旣存態度의 補强과 變化가 일어나기 爲한 前提條件을 提示하였고 投票行爲에 미치는 커뮤니케이션 效果에 關한 몇가지 命題를 設定하였다.;Today, the mass communication plays essential role in our society. Consequently, the studies on mass communication effects continue to grow in scope and importance as the society accelerates in complexity and as the mass media of communication are vital to the continued development of the modern world. Thus, it is of primary importance here to study and ascertain the mass media consequence according to the relation of the course of communication. For this purpose, the writer has found the once popular S-R theory very useful and adequate. In order to understand the great effect that influences individual mentality by mass communication, the variable theories were studied extensively, especially on the course of forming attitude and the attitude changes. Furthermore, in order to discover the individual mental change more closely, the writer has conducted a careful study on voting behavior. The thesis consists of five chapters. The first part is introductory. Its aim is to explain why this sort of work should be undertaken. The second chapter is devoted to the concept, nature, types and historical study trend of human attitude. The third chapter deals with the various theories related to the individual posture variation in mental aspects. Theories presented here include as follows : balance theory by Haider and Newcomb, congruity theory of Osgood and Tannenbaum, cognitive dissoance theory of Festinger, and learning theory of incentive reaction and many more other theories. The fourth chapter is an attempt to describe and discuss characteristics and types of mass cummunication effects. In order to learn the individual mental variation course and the existing elements, the writer considers the effecting efficiency on voter's activities through political campaigning. Also, presented here are followings : the way of the existing posture reinforcement, variation of the individuals and the measurement of the mass communication effect. The fifth chapter finally concludes with suggesting a few propositions for communication effect through voting study.
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일반대학원 > 언론홍보영상학과 > Theses_Master
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