View : 17 Download: 0

韓國 高等學校 物理 敎育課程의 變遷에 關한 硏究

Title
韓國 高等學校 物理 敎育課程의 變遷에 關한 硏究
Authors
嚴正燮.
Issue Date
1976
Department/Major
교육대학원 교육학전공교육과정분야
Keywords
한국고등학교물리교육과정
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
本 硏究는 1955年 制定, 公布되어서 1963年과 1974年에 개정된 高等學校 物理敎育課程을 比較, 分析하므로써 物理敎育課程의 개정의 必要性과 그 理論的 背景을 밝히고 目標, 指導內容등의 變化課程을 밝혀 앞으로 이루어질 物理敎育에 대한 提言을 하는데 있다. 本 硏究는 文獻硏究로서 Ⅰ장에서는 서론과 Ⅱ장과 Ⅲ장에서는 理論的인 背景으로 現代科學敎育의 改革方向과 우리나라 科學敎育課程의 變遷過程을 槪括했다. Ⅳ장에서는 3次에 걸쳐 制定된 高等學敎 物理敎育課程의 目標, 指導內容 등의 變遷過程을 比較하였다. 이와 같은 硏究의 結果를 要約하면 다음과 같다. 첫째, 社會的, 國家的인 變化에 따르는 時代的, 社會的인 要請과 現代科學의 急進的인 發達로 因한 知識의 量的인 變化에 適應하기 위하여 物理敎育課程은 개정되어야 하며 物理敎育課程의 改革動向은 敎育內容의 現代化로서 基本槪念을 巖選하고 敎育方法의 現代化로서 探究過程을 重要視하고 있다. 둘째, 物理敎育課程의 目標의 變化過程은 다음과 같다. 第1次 敎育課程에서는 科學的 原理, 法則의 理解에 역점을 두었다. 第2次 敎育課程에서는 實驗, 觀察을 通한 科學的機能과 態度의 育成에 역점을 두었다. 第3次 敎育課程에서는 構造化된 科學的 基本槪念의 理解를 强調하고 있다. 셋째, 物理敎育課程의 指導內容의 變化過程은 다음과 같다. 第1次 敎育課程에서는 指導內容이 生活學習이란 見地에서 단원 구성적인 方法으로 展開되었다. 第2次 敎育謀程에서는 物理的인 계통성인 考慮되어 指導內容이 엄선되어 量的으로 줄어들었고 전자공학부분이 새로 揷入되었다. 第3次 敎育課程에서는 指導內容이 基本的 槪念으로 정선되어 제시됨으로써 構造化된 槪念을 强調하였고 時空間槪念과 現代物理를 敎資課程에 揷入시키고, 美國의 PSSC物理의 影響블 받았다. 以上과 같은 硏究에서 本硏究者는 다음과 같은 提言을 하고자 한다. 첫째. 物理敎育課程 改善을 위해서 科學者, 科學敎育專門家들의 敎育課程에 대한 끊임없는 硏究와 檢討가 있어야 할 것이다. 둘째, 앞으로 物理敎育課程은 韓國的인 狀況과 世界的인 趨勢에 발맞추어 改正되어야 할 것이다. 셋째, 物理敎育課程의 개정과 아울러 그 과정을 學習하는데 必要한 교재 및 資料도 함께 開發되어야 할 것이다.;Purpose of this study is to make suggestion for future education on physics by reviewing (and disclosing) necessity of revision of physics education course and theoretical background and changing process of objective, contents of guidance etc. by making comparison and analysis on the physics education course of a high school revised in 1963 and 1974, which was established and promulgated in 1955. Result of this study, documentary study, is as follows : First, the physics education course shall be revised (amended) in order to be applied to regional massive change caused by rapid development of modern science and upon periodic and social demand; Trend of the amendment is to select basic conception and the pursueing process is considered important. Second, as to changing process of the objective of physics education course, an emphasis was made on comprehension of scientific principle and laws & regulations in the first education course, on scientific functions and attitude by experiment and observation in the 2nd education course and on comprehension of materialized scientific basic conception in the 3rd education course. Third as to the changing process of the guidance contents of physics education course, the contents of guidance was strictly selected and its frequency was decreased and the field of electronic engineering was included as the physical system was considered in the 2nd education course after being deployed by means of composition of unit member in the lst education course, and in the 3rd education course, materialized concept was emphasized and time & space concept as well as modern physics were included.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 교육과정전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE