View : 113 Download: 0

자연사박물관 과학실험 교육프로그램에 참여한 초등학생들의 과학탐구능력과 태도 특성

Title
자연사박물관 과학실험 교육프로그램에 참여한 초등학생들의 과학탐구능력과 태도 특성
Authors
김혜신
Issue Date
2003
Department/Major
교육대학원 지구과학교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
이 연구에서는 학교 밖 과학교육의 발전 방안을 모색하기 위해 학교 밖 과학교육의 일환인 자연사박물관 과학실험 교육프로그램에 참여한 초등학생들의 과학탐구능력과 태도의 특성을 알아보았다. 연구대상은 이화여자대학교 자연사박물관 2003년 봄학기 과학실험 교육프로그램인 자연사교실에 참여한 서울 지역 초등학생 78명과 참여하지 않은 서울 지역 초등학생 106명이다. 과학탐구능력과 과학과 관련된 태도 검사를 위해 권재술, 김범기(1994)가 제작한 과학탐구능력 검사지와 Fraser(1981)의 TOSRA(Test of Science-Related Attitudes)를 사용하였다. 자연사박물관 과학실험 교육프로그램에 참여한 초등학생들의 과학탐구능력과 태도의 특성을 조사하기 위하여 t-test, 일원배치 분산분석, 회귀 분석을 실시하였으며, 그 결과는 다음과 같다. 자연사박물관 과학실험 교육프로그램에 참여한 학생들의 변인배경에 따른 비교에서 동행인의 박물관 전시물에 대한 관심도에 따른 과학과 관련된 태도(p<.01), 2003년 봄학기 과학실험 교육프로그램 중 가장 흥미 있었던 주제에 따른 과학탐구능력(p<.05), 자연사박물관이라는 장소가 초등학생에게 준 흥미도에 따른 과학과 관련된 태도(p<.05), 교육프로그램과 학교 수업과의 연관성에 따른 과학탐구능력(p<.05)은 유의미한 차가 나타났다. 그러나 동행인의 박물관 전시물에 대한 관심도에 따른 과학탐구능력, 2003년 봄학기 과학실험 교육프로그램 중 가장 흥미 있었던 주제에 따른 과학과 관련된 태도, 자연사박물관이라는 장소가 초등학생들에게 준 흥미도에 따른 과학탐구능력, 교육프로그램과 학교 수업과의 연관성에 따른 과학과 관련된 태도에는 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 교육프로그램에 참여한 초등학생들의 과학탐구능력과 태도는 참여하지 않은 초등학생들보다 모두 높았으며(p<.001), 참여한 초등학생들의 과학탐구능력과 태도 점수는 19.3점과 143.6점으로 참여하지 않은 초등학생들의 과학탐구능력과 태도 점수 14.1점과 128.8점보다 모두 높게 나타났다. 위의 결과를 종합적으로 요약하면, 자연사박물관 과학실험 교육프로그램 은 초등학생들의 과학탐구능력과 태도에 긍정적인 상승효과를 미치고 있으며, 특히 과학과 관련된 태도에서 높은 상승효과가 있었다. 이를 바탕으로 교외 과학활동 프로그램을 구성한다면, 초등학생들의 과학탐구능력과 태도에 보다 긍정적인 상승 효과를 줄 수 있을 것이라는 가능성을 제시하고 있다. ;The purpose of this study suggust the future guide line of science education outside the school. This study investigated science process skill and science-related attitude characteristics of elementary school students participating in scientific experiment programs of Korea Natural History Museum at Ewha Womans University. Tests of science process skill and TOSRA(Test of Science-Related Attitudes) were carried out for 184 elementary school students. For the analysis of data, t-test, One-way anova and regression analysis were used. There was significant difference in science-related attitudes according to interest rates in exhibition of companies accompanied with students who participated in programs. There was significant difference in science process skill according to most interesting subject among programs of spring semester in 2003 but there was no difference in science-related attitudes. There was no difference in science process skill according to interest rates in the place-trait as the Natural History Museum of students who participated in programs, but there was no difference significant science-related attitudes. There was no difference in science-related attitudes among students who participated in programs, according to connections between programs of the Natural History Museum and school classes, but there was significant difference in science process skill. There was significant difference in science-related attitudes and science process skill according to whether or not participating in programs. Science process skill score and science-related attitudes score of participants were higher than those of non-participants. The result of this study implied that participating in scientific experiment programs of the Natural History Museum had significant effect on science process skill and science-related attitude of elementary school students, particularly on science-related attitude. If science educational programs outside the school are organized with consideration of these study results, more affirmative effects will be shown in science process skill and science-related attitude of elementary school students.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 지구과학교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE