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학생 이름 매력도가 교사의 학생 평가에 미치는 영향

Title
학생 이름 매력도가 교사의 학생 평가에 미치는 영향
Authors
유영희
Issue Date
2003
Department/Major
교육대학원 상담심리전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
이 연구는 학생의 이름 매력도가 교사의 학생 평가에 어떠한 영향을 미치는지 알아보고자 하였다. 연구 가설은 다음과 같다: 교사는 매력도가 높은 이름의 학생을 매력도가 낮은 이름의 학생에 비해 (A) 학생의 문제를 덜 심각하게 평가할 것이다. (B) 문제의 회복 가능성을 더 높게 평가할 것이다. (C) 교사 자신의 학생으로 받아들일 호감도를 더 높게 평가할 것이다. (D) 사진에 대한 전체적 인상을 더 긍정적으로 평가할 것이다. 연구 대상은 수원, 부천, 인천, 서울의 초·중·고등학교의 현장 교사 120명을 대상으로 하였고, 연구 절차는 다음과 같다: 평정에 의해 얻어진 매력도가 높고/낮은 여학생의 이름을 각각 2개씩 선정(총 4개)하였다. 매력도가 높고/낮은 이름, 중간 정도의 매력도를 지닌 여학생 사진 그리고 교육 현장에서 실제로 접수되었던 상담 내용을 기초로 상담 신청서를 새롭게 제작하였다. 피험자 집단을 두 개로 나누어 한 집단에는 매력도가 높은 학생 이름과 중간 정도의 매력을 지닌 사진으로 구성된 학생의 상담 신청서를 제시하였고, 다른 한 집단에는 매력도가 낮은 학생 이름으로 동일한 조건의 사진과 상담 신청서를 제시하였다. 학생 이름과 사진이 담긴 상담 신청서를 본 후에 교사들은 (1) 학생의 문제에 대한 심각성, (2) 학생 문제의 회복 가능성, (3) 학생에 대한 호감성, (4) 어의 척도 (Semantic Differential Scale: SDS)로 학생에 대한 전체적인 인상을 평가하였다. 분석은 이름 매력도가 높은 학생과 낮은 학생에 대한 두 집단 간의 차이를 비교하기 위해 t-test를 사용하였다. 연구 결과 학생 이름의 매력도가 높은 집단과 낮은 집단 간에 문제의 심각성과, 회복 가능성, 학생에 대한 호감성, 학생에 대한 전체적인 인상의 긍정적 평가에 있어서 통계적으로 유의미한 차이를 보이지 않았다. 그러나 학교 현장에서의 학생 이름에 대한 교사들의 고정 관념이 작용되는 여러 사례들과 현대 사회에 개명(改名)이 하나의 붐으로 나타나는 현상과 같은 현실적 경험들을 미루어 볼 때, 이름 매력도에 따른 영향력을 구체적으로 검증하려고 시도하였다는 점에서 본 연구의 의의가 있다고 본다. ;This study was attempted to clarify how much the attractiveness to student names influence the students' evaluations by teachers. To do the experiments, I suppose the following hypotheses: When a teacher treats the students with more attractive names, he or she tends to (A) underestimate the seriousness of their problems. (B) overestimate their potential to solve a problem. (C) have more willingness to accept them as his or her own students. (C) get more favorable impressions from their photos. The subjects of this study were 120 teachers currently working at the elementary, middle high and high schools. Those schools are located in Seoul, Suwon, Bucheon, and Incheon, Korea. The procedures of this study were as follows. I prepare four female students. Then, Depending on the degree of the attractiveness(high and low), I classify them into two groups. Also, I made four types of application form. Each application form contains one name among the four female names, a photo of girl student and the description of counselling actually received in the schools. All application forms have the same photo and description of counselling. I divide the subjects into two groups. For one group, a application form containing a name from high attractive group was given. For the other group, a application form containing a name from low attractive group was presented. After examining the application form, the teachers were asked to evaluate (1) seriousness of students' problems, (2) potential to solve their problems (3) likeness towards students, and (4) general impressions from students determined by SDS(Semantic Differential Scale). As an methodology of analysis, t-test was conducted to compare differences between the two subject groups. There was no statistically significant difference between them in evaluating favorably seriousness of problems, potential to solve a problem, likeness towards students, and general impression of students. As a result of this study, I found that the attractiveness of student names does not influence the evaluation by teachers, which in different from the hypotheses. In other words. the experimental result was contradictory to the hypotheses that for students with more attractive names, a teacher (A) underestimates the seriousness of their problems, (B) overestimates the potential to solve such problems, and (C) has more favor to accept them as his or her own students. Nevertheless, this study has a significance as an attempt to verify definitely the effect of name attractiveness, in the light of several field cases in which a teachers' fixed idea of student name functioned or the phenomenon that renaming has risen as a boom in the modern society. Therefore, in order to compensate limitations of this study, it is required to perform a more systematic, multi-sided and scientific verification based on collection of concrete field cases and previous foreign studies related to name attractiveness.
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교육대학원 > 상담심리전공 > Theses_Master
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