View : 612 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author이지영-
dc.creator이지영-
dc.date.accessioned2016-08-26T10:08:43Z-
dc.date.available2016-08-26T10:08:43Z-
dc.date.issued2003-
dc.identifier.otherOAK-000000033510-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/200283-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000033510-
dc.description.abstract21세기는 경제, 정치, 사회뿐만 아니라 교육에 있어서도 국제화를 지향하는 변화가 나타나고 있다. 이러한 시대에 걸맞는 적합한 인간상은 세계시민으로서 국제화 의식을 갖춘 인재일 것이다. 본 연구에서는 이러한 인재를 길러내기 위한 방안의 하나로 국제화 의식 고취가 필요하다고 가정하고, 대학생의 국제화 의식 실태를 조사하는 동시에 그에 영향을 미치는 요인들을 살펴보았다. 이를 위해 먼저 국제화의 개념을 정립하고 개념정의에 따른 세부요소를 확립하였다. 즉, "진정한 국제화란 공동체의 일원으로서 가져야 할 세계시민의식함양이며 이는 국제문제를 다룸에 있어 인류애와 평등성에 기초한 합리적 해결 능력을 갖는 것"이라고 개념을 정의하였다. 여기에서의 세계시민의식은 인권평등, 국제협력, 책임성, 종교적 보편성, 평화유지 가치의 함양 등을 일컫는다. 이를 바탕으로 본 연구에서는 국제화 의식에 대한 대학생들의 의식정도를 실증적으로 조사하여 대학의 어떠한 요인들이 영향을 주는가를 검토하고자 하였다. 조사와 관련하여 대학생의 국제화 의식에 영향을 주는 요인으로는 개인의 특성, 국제교류프로그램의 참여경험, 교육과정과 교육과정 이외의 특별활동을 통한 상호작용, 대학의 전체적인 국제화 지원 분위기로 설정하였다. 본 연구를 위한 연구문제는 다음과 같이 설정하였다. 첫째, 학생의 개인적인 변인들중 어떠한 경험과 요소들이 국제화 의식을 기르는 데 중요하고 영향을 주는가? 둘째, 대학의 다양한 국제교류프로그램의 참여 경험이 학생의 국제화 의식함양에 영향을 주는가? 셋째, 수업과정과 수업외 특별활동을 포함한 학교생활에 있어서 외국문화를 접하는 것은 학생의 국제화 의식함양에 영향을 주는가? 넷째, 대학의 행정, 서비스를 포함한 국제화에 대한 전체적인 지원 분위기가 학생들의 국제화 의식함양에 영향을 주는가? 본 연구의 조사대상은 다양한 국제교류 프로그램이 제도화 되어 있으며 전체 학생 대비 국제교류 프로그램의 참여학생 비율이 높은 국내 3개 대학의 262명의 학생으로 선정하였다. 조사자료는 SPSS 10.0프로그램을 사용하여 빈도분석, 일원변량분석, 다중회귀분석으로 처리ㆍ분석하였다. 이와 같은 방법으로 분석된 결과는 다음과 같다 첫째, 개인의 특성변인으로 외국생활에 대한 경험과 접촉은 학생의 국제화의식함양에 긍적적인 영향을 준다. 둘째, 학생의 국제교류 프로그램의 참여경험은 학생들에게 직접 외국문화를 접하고 교류할 수 있는 기회를 제공하며 이는 학생의 국제화 의식 고취에 도움을 준다. 셋째, 학교수업 및 수업 이외 특별활동은 외국문화에 대한 접촉 및 상호작용의 기회를 제공하여 외국문화에 대한 이해를 높이며 이는 학생의 국제화 의식을 높이는 데에 기여한다. 넷째, 학교의 행정 및 서비스를 포함한 학교의 국제화에 대한 전제적인 지원 분위기는 학생의 국제화 의식을 높이는 데 직접적인 요인으로 작용하지 않는다. 이상의 연구내용을 바탕으로 국제화 시대에 걸맞는 국제화 의식을 함양한 인재를 길러내기 위해서 학교는 학생의 외국문화에 대한 체험과 경험을 넓힐 수 있도록 제도적인 뒷받침을 해주어야 하며 많은 학생들에게 기회를 제공해야 한다. 또한 학생의 외국문화와의 접촉에 대한 참여와 동기를 유도할 수 있는 교육과정과 수업 지원 프로그램을 제공해 주어야 한다. 즉, 정규 교육과정과 더불어 특별활동이나 이벤트, 국제포럼 등 교육과정 이외 특별활동의 기회를 제공하여, 이론 중심적이며 결과중심적이 아닌 실질적이고 현실감 있는 프로그램을 경험할 수 있도록 힘써야 한다. 대학의 행정 및 서비스를 포함한 국제화에 대한 전체적인 지원 분위기는 학생의 국제화 의식에 직접적인 영향요인은 아니다. 그러나 대학의 국제화를 위한 기본 구성 조건으로 갖추어져야 하는 것이며 이는 국제화교육을 원활하게 할 수 있는 촉진제가 될 것이다. 국제화는 선택의 문제가 아닌 시대적 조류이며 사회 전분야에 걸쳐 일어나고 있는 하나의 발전모형이다. 이러한 국제화 시대에 적합한 국제 경쟁력을 갖춘 인재양성은 현재 한국 교육의 과제이며 국제무대에서 한국의 정체성을 정립할 수 있는 새로운 도전인 셈이다. 따라서 국제화 시대에 적합한 국제화 의식을 갖춘 양질의 인재 육성을 위해 한국의 대학은 국제화 교육을 위한 실질적이고 효과적인 방안을 강구해야 한다. ;It is a reality that the every field of our society, not only economy and politics but also education, pursues globalization. According to the current of the times, it is necessary to foster young people to be global citizens with the sense of globalization. Against this backdrop, the purpose of this paper is to analyze the actual state of the college students' awareness of globalization and to examine the factors that have influence on it. In order to fulfill this purpose, firstly, the concept of globalization was stipulated clearly and the awareness of globalization, which is the driving force for globalization, was termed 'the awareness as a global citizen'. In other words, 'the awareness as a global citizen' includes various qualities such as the equality of human rights, international cooperation, responsibility, religious universality and the effort for world peace. This paper conducted a practical study on university students' awareness of globalization and examined the factors that the given universities may have to influence the students' awareness. This paper found such factors including personal characteristics, the experience of participation in international exchange programs, the interaction between the curriculum and university life and the support for globalization by universities. This paper established theses as follows: 1. Personal characteristics may influence students to cultivate the awareness of globalization. 2. The experience of participation in international exchange programs may influence students to cultivate the awareness of globalization. 3. The exposure to foreign cultures within the curriculum and university environmentmay influence students to cultivate the awareness of globalization. 4. The efforts for globalization by universities including aiming in relation to globalization and administrative procedures may influence students to cultivate the awareness of globalization. 5. The level of Korean undergraduates' awareness of globalization may be predicted by comparing the scores found in surveys between those of Korean college students and those of foreign college students. The survey was conducted targeting 262 students in three universities which have Graduate School of International Studies and Division of International Studies and whose students show a high participation rate in international exchange programs compared to other schools. The data was analyzed by frequency analysis, one-way ANOVA and multiple regressionby using SPSS 10.0 program. The results of the survey are as follows: Firstly, personal characteristics influence students to cultivate the awareness of globalization. Secondly, the experience of participation in international exchange programs influence students to cultivate the awareness of globalization. Thirdly, the exposure to foreign cultures within the curriculum and university environment influence students to cultivate the awareness of globalization. Fourthly, the efforts for globalization by universities werefound as an insignificant factor that did not have direct influence on the students' awareness of globalization. Fifthly, the level of Korean undergraduates'awareness of globalization was lower overall than that of foreign students found in other references. Based on the result of this study, in order to foster students to cultivate the awareness of globalization in the age of globalization, firstly, institutional supports and a variety of opportunities should be provided so that students can learn foreign cultures and broaden their experiences as much as possible. Secondly, the curriculum and school programs that can induce students to participate in the effort to contact with foreign cultures should be provided. Besides regular curriculum, other activities such as international forums should be offered. Such programs shouldbe practical and realizable not theoretical. In the mean time, this study found that universities' effort to promote globalization did not have direct influence on promoting students' sense of globalization. In the institutional level, however, aiming in relation to globalization should be laid down and administrative services should be systemized to pursue globalization. These preparatory measures will be the groundwork for globalization education. Globalization is not a matter of choice but the current of the times and a paradigm of development that happens in the every field of society. In the age of globalization, educating the young to have global competitiveness is an essential task for Korean education. At the same time, it is a challenge for Korea that the nation can establish its identity in the globe. Therefore, to meet the end, Korean universities should work out practical and effective measures to foster talented young people suitable for the age of globalization. This paper is to find out the necessity and importance of the awareness of globalization that the young should have generally in the age of globalization. In this sense, this paper is expected to provide universities with the fundamental guidelines on education for promoting globalization and to help students cultivate the awareness of globalization.-
dc.description.tableofcontents논문개요 = ⅴ Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구의 필요성 및 목적 = 1 B. 연구문제 = 4 Ⅱ. 이론적 배경 = 6 A. 국제화의 개념과 국제화의식 = 6 1. 국제화의 대두배경 = 6 2. 국제화의 개념과 개인의 국제화 = 8 3. 국제화의식의 개념 = 16 B. 국제화와 대학교육 = 21 1. 대학의 국제화 교육의 필요성 = 21 2. 국제화교육을 위한 대학환경 = 25 3. 국제화교육을 위한 대학의 전략 = 28 Ⅲ. 연구방법 = 38 A. 연구대상 = 38 B. 연구도구 = 41 C. 연구 분석 방법 = 43 Ⅳ. 연구결과 및 해석 = 44 A. 개인 특성에 따른 국제화 의식 차이 = 44 B. 국제 교류 프로그램 경험에 따른 국제화 의식 차이 = 53 C. 학교 수업 및 수업외 활동에 따른 국제화 의식 차이 = 57 D. 독립변인들이 국제화 의식에 미치는 영향 = 61 Ⅴ. 요약 및 결론 = 63 A. 요약 = 63 B. 결론 = 66 C. 논의 = 68 참고문헌 = 70 【부록 1】설문지 = 81 【부록 2】Cross Cultural World-Mindedness -국제화의식 문항 = 88 【부록 3】년도별 학교내 외국인 현황 = 90 ABSTRACT = 93-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1310653 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.title대학생의 국제화 의식조사-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.format.pagevii, 96 p-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 교육학과-
dc.date.awarded2004. 2-
Appears in Collections:
일반대학원 > 교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE