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현행 고등학교 독일어 교과서의 어휘 분석

Title
현행 고등학교 독일어 교과서의 어휘 분석
Authors
장수정
Issue Date
1980
Department/Major
교육대학원 교육학전공교육과정분야
Keywords
독일어고등학교
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구의 목적은 현행 고등학교 독일어 교과서에 수록된 어휘가 문교부의 원칙과 외국어 학습이론에 비추어 과학적으로 선택·배열·통제되었는가를 검토해보고 나아가서 어휘의 개선 방안을 모색하여 효율적인 독일어 교육의 실천을 도모하는데 있다. 연구 대상이 된 교과서는 1979년 개정된 고등학교 독일어 교과서 3종 6권이며, 교과서에 수록된 어휘의 총수와 빈도를 중심으로 조사분석 어휘의 총수가 제한되었는가와 반복원칙이 지켜지고 있는가를 살펴보았다. 그리고 이를 비교해 보기 위해 독일에서 외국인을 위해 기본어휘 2,000어의 wortlist를 근거로 해서 만들어진 책인 Deutsch als Fremdspracho의 어휘수와 빈도에 대해서도 조사했다. 새종합교육과정및 해설에 의하면 현행 고등학교 독일어 교과서의 어휘 기준수는 1,500어이며 외국어 학습이론에서도에 어휘의 통제를 강조하고 있음은 주지의 사실이어서 현행 고등학교 독일어 교과서들의 어휘는 마땅히 통제되어야 할 것이다. 교과서의 총 어휘수가 통제되기 위해서는 교과서 편찬 시 빈도와 유용도에 의해 정해진 일정한 수의 기본어휘표를 사용해야 함이 전제가 되는데 타 외국어의 경우는 교과서 편찬을 위해 어휘통제에 관한 연구가 이미 있었다. 본 연구에서는 영어·한자어·외국어로서의 한국어의 경우 어휘통제에 관한 어떤 연구조사가 있었고 그 결과는 어떠한가를 살펴보았다. 그리고 독일에서 외국인을 위하여 현대응용언어학과 교수법이론을 참작하여 편찬해 낸 책중 Deutsch als Fremdsprache 와 Deutach 2,000의 언어자료를 살펴봄으로써 본 연구에서 결론으로 제시된 문제점의 한 준거로 삼고자 한다. 본 연구의 결과, 교과서의 어휘가 지니는 문제점을 요약하면 다음과 같다. 1. 어휘의 총수가 문교부의 어휘기준수를 초과하고 있다. 2. 총 단원수가 과중하다. 3. 각 단원내의 어휘수가 과중하다. 4. 교과서의 내용이 일상회화 중심이 아니다. 5. 빈도와 유용성이 높고 현실성(aktuell)있는 어휘가 많이 빠져있다. 6. 복합어와 파생어의 수가 과중하다. 7. 문법과 연습문제에 새로 나오는 어휘의 수가 과중하다. 8. 문법과 연습문제, 독본 사이의 연계 관계가 부족하다. 9. 분법전문용어의 등장이 많다. 10. 반복사용의 원칙이 지켜지고 있지 않다. 11. 문형 상호간의 유기적 관계에서 어휘의 연계성이 부족하다. 이상과 같은 문제점을 해결하기 위해 교과서 편성이 권위있는 어휘빈도표에 의한 어휘의 선택과 통제가 요망되며 교과서가 편성되기 전 일련의 바람직한 기초연구가 장기간에 걸쳐 이루어져야 한다고 생각된다.;The purpose of this study is to suggest to improve the effective German education by reviewing the vocabularies contained in senior high school German textbooks, emphasizing the scientific selection and arrangement on the ground of the principles announced by Korean Ministry of Education and the teaching method of foreign languages. Six samples German textbooks revised in 1979 were examined to see whether the total number of vocabularies is restricted and the repetition rule is applied or not. For this, the total number of vocabularies and their frequencies in "Deutsch als Fremdsprachett" were examined and referred, which keep the 2,000 basic vocabularies list and have been written on the basis of Modern Applied Linguistics and the theory of language teaching. According to the new education curriculum adapted by Korea Educational Ministry, it is already shown that the textbooks should not contain more than 1,500 basis vocabularies, and they be controlled carefully in selection. To do so, the basic vocabulary list should be prepared first in consideration of the frequencies and availabilities. There were many preceding studies about vocabulary control in English, Chinese letter, or Korean as a foreign language and they were also checked for comparison. The conclusions from all these facts are as follows. 1. Excessive number of vocabularies are used. 2. There are too many lessons in the textbook. 3. New Vocabularies in each lesson are too much. 4. The main contents of the lessons are far from everyday conversation. 5. Many vocabularies of high frequency and usability are missed. 6. Excessive number of compound word and derivational word are burdensome to the students. 7. Excessive number of vocabularies presented newly in Grammar and Exercises. 8. Co-relation between Grammar, Exercises, and Reading paragraphs is very weak. 9. Difficult technical terms for grammar are used frequently. 10. The rule of repetition is not kept.
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