View : 758 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author金孝貞-
dc.creator金孝貞-
dc.date.accessioned2016-08-26T10:08:34Z-
dc.date.available2016-08-26T10:08:34Z-
dc.date.issued1979-
dc.identifier.otherOAK-000000032272-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/200192-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000032272-
dc.description.abstractThe purpose of this study is interned to purpose a unified method of school grammar with reviewing the problems in the respects of systems and contents through the comparison and the analysis of five kinds of high school national language text books which are revised in 1979. Especially this study is planned to arrange a grammatical structure placing emphases on the morphology and accidence of each text book. The method of this research for all the problems is based on grammatical logic, educatiohal efficiency and habitual basis. Definition and classification of a word class is discussed in detailed treatises. Definition, classification, characteristics and function of each word class are compared and a nalysized, but there are many problems remained against the unification of school grammar. The five kinds of the text books based on 'unified method of school grammar instituted by the Ministry of Education' and 'Details for the Unification of school grammar' show more consistent method for grammar lesson than the thirteen there kinds of text books published in 1974. However, a constant reconsideration for grammar education should be made by grammarians in order to solve the problems of complication and variation in the aspects of grammatical structures and terms.;本 硏究의 目的은 1979年 改編된 現用 高等學校 國語 文法 敎科書 5種에서의 比較 分析을 通하여 體制 및 內容上의 問題點을 檢討하여 봄으로써 學校文法統一의 한 方案을 提示하여 보고자 하는 데 있다. 特히 各 文法書마다의 形態論 내지 品詞論을 中心으로 文法體系를 整理해 나갔는데, 그 問題點마다에 對한 解決方案 摸索의 根據를, 文法 理論의 根據, 敎育效用上의 根據, 習貫的 根據에 두었다. 各論에서 보는 바 品詞의 定義와 分類를 論했으며 그 다음에는 各 品詞마다에의 定義와 諸 分類, 特徵, 機能, 등을 比較 分析하였는데 學校文法統一에 있어서의 問題點들을 그대로 지니고 있음을 보았다. 現用 5種의 高校 文法書는 1974年에 發行된 19種의 高校 文法書에서 보다는 '文敎部 制定 學校文法統一案'과 '學校文法統一을 위한 細案'등에 根據를 두어 어느 정도 文法 指導에 一貫性을 부여했다고 보인다. 그러나 아직도 文法體系나 用語 등에 었어 複雜하고 多樣한 點을 지니고 있으므로 이에 文法硏究家나 文法學者들의 不斷한 文法敎育에의 再考慮가 要請된다고 하겠다.-
dc.description.tableofcontents論文槪要 = ⅴ Ⅰ. 序論 = 1 A. 硏究 目的 = 1 B. 硏究方法 = 2 C. 硏究範圍 = 3 Ⅱ. 本論 = 4 A. 品詞 = 4 B. 名詞 = 5 C. 代名詞 = 8 D. 數詞 = 14 E. 體言의 特徵 과 機能 = 17 F. 助詞 = 18 G. 關係言의 特徵과 機能 = 22 H. 動詞 = 23 I. 形容詞 = 38 J. 用言의 特徵과 機能 = 45 K. 冠形詞 = 45 L. 副詞 = 48 M. 修飾言의 特徵과 機能 = 51 N. 感歎詞 = 51 O. 品詞의 轉成 = 53 Ⅲ. 結論 및 提言 = 54 參考文獻 = 56 부록 高等學校 文法 敎科書 內容比較表 = 57 ABSTRACT = ⅰ-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1792167 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subject고등학교-
dc.subject국어과-
dc.subject문법교과서-
dc.title高等學校 國語科 文法敎科書의 比較硏究-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle品詞論을 中心으로-
dc.format.pagev, 58, ii p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 어학교육전공한국어교육분야-
dc.date.awarded1979. 8-
Appears in Collections:
교육대학원 > 국어교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE