View : 475 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author전수인-
dc.creator전수인-
dc.date.accessioned2016-08-26T10:08:32Z-
dc.date.available2016-08-26T10:08:32Z-
dc.date.issued2003-
dc.identifier.otherOAK-000000033425-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/200167-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000033425-
dc.description.abstractThis study has the purpose to implement the design of the Web-based courseware so that learner can study to write the Chinese character through the internet. Studying to write Chinese character is very important as the basic stage of studying for learner, but he/she is easy to be neglect to learn writing the Chinese character in accordance with the difficulties of learning time and circumstances. When learners study to understand certainly, they show high retention and transfer of learning than studying by simple memorization or formula. Unlike the learning to write the Chinese character of the existent outright memorization way, this study utilized the animation and sound while presented the various media. So learning was proceeded after understanding the fundamental background knowledge of the Chinese character. Herewith, not only it was designed in order to become the systematic studying of the Chinese character writing, but also it helped the learner's interest of studying and learning motivation so that he could attend instruction positively. This study improved the method of writing practice on the paper by using the computer with acquaintance in the general Chinese character studying courseware. So, learning was promised the unity to studying by the same media in acquaintance and writing. And also it was designed to check and remark directly the studying result of the Chinese character writing, so it helped to get teacher's feedback to the correct writing the Chinese character. This study supplemented the learning of the Chinese character writing that was lacking in the Chinese character studying courseware, and then presented the learning system of the Chinese character writing that improves the learner's Chinese character writing ability and increases the comprehension about the Chinese character. ;본 논문은 학습자가 한자를 학습함에 있어 학습의 기초단계로서 중요한 부분이지만 시간적, 상황적 어려움으로 인하여 소홀히 해왔던 한자의 쓰기 학습을 인터넷을 통하여 학습할 수 있도록 웹기반 코스웨어의 설계 및 구현을 한 것이다. 단순한 암기나 공식에 의한 학습보다는 확실하게 이해된 학습을 하면 학습의 파지와 전이는 높다. 기존의 무조건적인 암기식의 한자쓰기 학습방법과는 달리, 애니메이션과 사운드를 활용하여 다양한 매체를 제시함으로써 한자의 근본적인 배경지식을 이해시킨 후 쓰기 학습이 진행되어 체계적인 한자쓰기 학습이 되도록 설계하였으며 학습자의 학습에 대한 흥미와 동기유발에 도움을 주고 적극적인 수업 참여를 유도하도록 하였다. 일반적인 한자학습 코스웨어에서 컴퓨터를 활용하여 익히고 지면으로 쓰기 연습을 하는 방법을 개선하여, 익히는 것과 쓰는 것의 매체가 동일하도록 하여 학습에 통일성을 기하였으며 한자쓰기 학습결과를 직접 보고 평가할 수 있도록 하여 한자 바르게 쓰기에 대한 교사의 피드백도 받을 수 있도록 하였다. 본 논문에서는 한자학습 코스웨어에서 부족하였던 한자쓰기 학습을 보완하여 학습자의 한자쓰기 능력을 향상시키며 한자에 대한 이해를 증진시키는 한자쓰기 학습 시스템을 제시하였다.-
dc.description.tableofcontents표목차 = iv 그림목차 = v 논문개요 = vii I 서론 = 1 1.1 연구의 필요성 및 목적 = 1 1.2 연구내용 및 방법 = 3 1.3 연구의 제한점 = 3 II 이론적 배경과 관련연구 = 4 2.1 한자학습의 기초 = 4 2.1.1 육서 = 4 2.1.2 한자의 구성요소 = 7 2.1.3 한자의 구조 = 9 2.2 멀티미디어의 교육적 활용 = 10 2.2.1 멀티미디어의 교육적 기능 = 10 2.2.2 애니메이션의 개념 = 10 2.2.3 애니메이션의 학습효과 = 11 2.3 한자쓰기 교육에서의 컴퓨터의 활용 = 13 2.3.1 한자쓰기 학습방법의 변화 = 13 2.3.2 한자 학습 현황 = 14 2.3.3 기존의 한자학습 웹사이트 = 14 2.4 코스웨어 구현을 위한 기술의 특징 = 19 2.4.1 FlashMX = 19 2.4.2 Flash ActionScript = 22 2.4.3 PHP = 23 2.4.4 Digitizer(Tablet) = 24 III 웹기반 한자쓰기 학습시스템의 설계 = 25 3.1 수업설계 = 25 3.2 시스템의 전체구성 = 27 3.2.1 시스템의 구조 = 27 3.2.2 화면 설계 = 28 3.2.3 주메뉴의 구성 = 29 3.3 주요 기능별 모듈 설계 = 31 3.3.1 FlashMX와 File, PHP, DataBase의 연동 = 31 3.3.2 학습내용 모듈 = 32 3.3.3 한자쓰기 모듈 = 32 3.3.4 쓰기학습 모듈 = 34 3.3.5 확인학습 모듈 = 34 3.3.6 과제제출 모듈 = 34 3.3.7 교수자 모듈 = 36 IV 웹기반 한자쓰기 학습시스템의 구현 = 37 4.1 시스템의 구현환경 = 37 4.2 시스템의 각 단계별 화면 구성 = 38 4.2.1 로그인 = 38 4.2.2 학습자 초기화면 = 39 4.2.3 학습내용 = 40 4.2.4 한자쓰기 = 41 4.2.5 쓰기학습 = 43 4.2.6 확인학습 = 45 4.2.7 과제제출 = 46 4.2.8 교수자 초기화면 = 48 4.2.9 학습내용 입력 = 49 4.2.10 과제검사 = 50 V 결론 = 51 참고문헌 = 54 참고URL = 56 ABSTRACT = 57-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1202125 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.title웹기반 漢字쓰기 학습시스템의 설계 및 구현-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.format.pagevii, 58 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 컴퓨터교육전공-
dc.date.awarded2004. 2-
Appears in Collections:
교육대학원 > 컴퓨터교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE