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主任敎師制度의 效率的인 運營方案에 관한 硏究

Title
主任敎師制度의 效率的인 運營方案에 관한 硏究
Authors
金恩珠.
Issue Date
1972
Department/Major
교육대학원 교육학전공교육행정분야
Keywords
주임교사제도운영방안교육행정
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
1. 硏究의 目的 우리나라에서 1971學年度부터 主任敎師制度가 法制化되었으므로 本硏究에서는 그 目的을 첫째, 主任敎師의 法的 根據 및 機能을 밝히고 둘째, 主任敎師 制度 實施의 現況을 조사하며 세째, 이 制度의 實施에 따라 惹起된 여러 가지 문제점을 찾아내고 네째, 主任敎師 制度의 效率的인 運營을 위한 바람직한 方向에 대한 提言을 함에 두고 있다. 2. 硏究의 內容·方法 및 其間 硏究의 內容으로서는 ① 學校 經營의 原理, ② 主任敎師 制度의 法的 根據 ③ 主任敎師의 地位와 機能 ④ 主任敎師 制度 實施의 現況에 걸쳐 文獻 硏究와 質問紙法에 의하여 1972年 5月부터 11月까지 進行되었다. 3. 第Ⅱ章에서는 主任敎師에 관한 理論的인 背景으로 ① 學校 經營의 原理 ② 主任敎師 制度의 法的 根據 ③ 主任敎師의 地位와 機能을 살피고 4. 第Ⅲ章에서는 主任敎師 制度 實施에 따르는 現況을 分析하고 문제점을 발견한 바 그 內容은 다음과 같다. 첫째, 現行 主任敎師 制度에 대한 反應은 「평범하게 이루어졌다」에 多數가 反應하고 있어서 大體的으로 잘 되었다고 하겠으나 보다더 바람직한 개혁이 되려면 主任敎師에 대한 評定의 科學化와 公正性 그리고 特殊 職能을 고려한 人事交流 等이 硏究되어져야 한다고 본다. 둘째, 敎務分當組織의 良好度 여부 문제에는 過半數以上이 「보통이다」에 反應하고 있어서 敎務分當組織은 平凡하게 조직되었다는 傾向을 알 수가 있으나 少數의 反應이기는 하나 잘못된 要因으로는 適材適所主義의 결여와 地域社會 實情에 맞지 않음이 나타난 것으로 보아 이의 是正이 要求되는 것이다. 세째, 主任敎師 機能의 발휘에 있어서는 무난하게 발휘되고 있는 것으로 反應되고 있으며 主任敎師 職務 遂行上 질적 향상을 위한 主任敎師의 特殊講習을 거쳐서 一定期間 근무한 主任敎師의 校監 昇進의 法的 制定을 要求하고 있다. 네째, 主任敎師의 創意性 指導力 발휘에 있어서는 무난하게 발휘되고 있는 것으로 反應되고 있으며 20%以上이 反應한 「충분히 발휘하지 못한다」의 要因이 組織의 결함보다도 管理者의 완고성 독재성등 運營의 결함에 있음을 示唆해 주고 있다. 다섯째, 主任敎師의 補職은 「교장 교감의 일방적인 결정」에 多數의 反應을 보이고 있어 이의 모순성을 들어내고 있다. 여섯째, 學年主任敎師의 必要性은 同學年 擔任의 相互 協助 學年別 또는 學級의 業務調整 連絡統率 等 그 役割이 至大함에 있으므로 學年主任敎師의 法的 制度化에 대한 고려가 要請되고 있다. 5. 第Ⅳ章에서 提言된 중요내용은 다음과 같다. 첫째, 主任敎師의 特殊 職能을 無視한 一律的인 人事交流(轉補) 문제는 改善되어져야 할 것이다. 둘째, 現行 主任敎師 制度에 있어서 主任敎師 任用 候補 對象者의 評定이 보다 科學的이고 公正性있는 評定으로 硏究되어져야 할 것이다. 세째, 各分野別 主任敎師 特殊講習을 모두 履修하고 一定期間 근무한 主任敎師로서 校監 昇進 候補者가 될 수 있도록 法的으로 制定 實施되어져야 할 것이다. 네째, 學年主任敎師의 法制度化에 대한 硏究가 되어져야 할 것이다. 다섯째, 主任敎師 補職은 管理者 一方的인 決定의 모순을 止揚하고 보다 民主的인 方法으로 이루어져 나아가야 할 것이다. 여섯째, 敎務分當組織이 잘못된 重要한 要因인 適材適所 主義의 결여와 地域社會 實情에 맞지 않는 點等은 考慮되어져야 할 것이다. 일곱째, 主任敎師들의 創意性과 指導力이 充分히 발휘될 수 있도록 그 저해要因인 管理者의 완고성 독재성等의 運營上의 결함이 是正되어져야 할 것이다.;1. Objectives of this Study : Analyzying the present application of master-teacher system by enque´te from the master-teachers of middle and high schools in Seoul area, the objectives of this study were as follows; (1). Observation of the legislative basis and the function of master-teacher system (2). Survey of the present application of master-teacher system (3). Discovery of various difficulties caused by the application of this system (4). Recommendation of very promising indices for an effective application of master-teacher system where the master-teacher is one in the rank between the head-teacher and other teachers. 2. Findings of this Study : (1). The presently applied system of master-teacher was evenly agreeable. It was certainly required, however, that rational and appropriate measures might be held in the scientific evaluation of master-teacher candidates and unitary official exchanges should be removed any way. (2). According to the greater part of answer of enque´te, the organization of allotment in school affairs were fairly reasonable. It was strongly suggested, however, that deficiency of "right person-right place" and something not agreed with the situation of a regional society, which are the important factors resulted from the partial misorganization, were pointed out in enque´te. (3). The enque´te also showed that the function and role of master-teachers, such as assistance, communication and control, and cooperativeness of other teachers for the master-teacher have been evenly exhibited without any difficulties. (4). It was suggested that the originality and leadership of master-teachers could not be shown completely in the management of school affairs, because of managers, stubbornness, dictatorship and so forth. (5). After the establishment of master-teacher system, the morale of school teachers has been promoted more than ever. (6). The appointment of master-teacher was unilaterally determined by a school manager, and a resonable way for appointment would be therefore taken account of the speciality of his major field. 3. Recommendation : (1). Unitary official exchanges of master-teachers in which were not considered their typical vocational function at all must be improved any way. (2). Under the presently applied system of master-teacher, the evaluation of candidates for appointment has to be excuted with rather scientific and appropriate measures. (3). Only the master-teacher, who completed the special training course in his major field and has been employed in a certain period of time, should be nominated by a new legislative standard established in future. (4). It is also suggested that an effective study would be carried out for the legislative establishment of annual master-teacher. (5). The appointment of master-teacher should be realized in even a resonable way, without any contradiction happen in unilateral determination of administratives. (6). Deficiency of "right person-right place" and all the things not agreed with the situation of a regional society, which are the important factors resulted from the misorganized allotment of school affairs, would be carefully considered to improve in a reliable way. (7). Defect in school management, such as stubbornness, dictatorship and so forth of the managers. should be removed to become exhibited completely the originality and leadership of master-teachers.
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