View : 16 Download: 0

韓國 高等學校 化學 敎育課程의 變遷에 관한 硏究

Title
韓國 高等學校 化學 敎育課程의 變遷에 관한 硏究
Authors
黃星珍.
Issue Date
1976
Department/Major
교육대학원 교육학전공교육과정분야
Keywords
한국고등학교화학 교육과정
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 1955년에 제1차로 제정 실시한 교육과정과 1963년에 제2차로 개정 실시한 교육과정 그리고 1974년에 제3차로 다시 개정된 고등학교 화학을 중심으로 화학교육과정의 목표, 지도내용, 지도상의 유의점 등을 비교, 분석하여 그 변천과정을 살피고 그의 이론적 배경을 찾는데 목적을 두었다. 본연구는 주로 문헌연구로서 진행되었으며 논문에서는 현대 과학교육의 이론적 배경, 우리나라 화학교육과정의 변천과정을 살피고 3차에 걸쳐 개정된 고등학교 화학교육과정의 목표, 지도내용, 지도상의 유의점의 변화과정을 비교, 분석하였다. 이와같은 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 재래의 과학교육과정은 그 내용에 있어서 피상적 사실의 나열에 지나지 않았으며 현대 과학 세계에 적응 할 수 있는 과학교육과 정의 절실한 시대적 요청으로 화학교육과정은 개정되어야 하며 개혁운동은 과학교육과정 계획운동의 추세에 따라 교육내용의 기본개념을 엄선하고 탐구과정의 교육방법을 강조하고 있다. 둘째, 화학교육과정의 목표의 변화과정을 보면 제1차 교육과정에서는 화학적 현상에 대한 관찰, 실험, 고찰 등을 통한 과학적 태도를 기르는데 역점을 두었고, 제2차 교육과정에서는 기본개념, 법칙의 정선과 화학실험의 계통적 기능을 습득시키고 사물현상을 과학적으로 처리하는 능력과 태도를 기르는데 역점을 두었으며, 제3차 교육과정에서는 탐구적 활동을 통한 기본개념과 과학적 방법으로 해결 할 수 있는 능력과 태도를 기르는데 역점을 두었다. 세째, 화학교육과정의 지도내용의 변화과정에서 두드러진 특징은 제1차 교육과정에서는 생활과학적인 기술화학 내용이 중점적으로 전개되었고, 제2차 교육과정에서는 구조주의에 입각한 원리과학에 중점을 두었으며, 제3차 교육과정에서는 기본개념과 개념체계의 구조화에 역점을 두어 정선하였다. 네째, 화학교육과정의 지도상의 유의점의 변화과정은 제1차 교육과정에서는 지도상의 유의점이 제시되지 않았고 제2차 교육과정에서는 실험과학의 입장에서 흥미와 태도를 동기유발의 기본으로 하는 민주적 학습으로 전개되었으며, 제3차 교육과정에서는 풍부한 대리경험용 교육자료를 통하여 내적보상 강화의 방향을 강조하고 있다. 이상과 같은 결론에 비추어 다음과 같이 제언을 한다. 첫째, 자연과학의 한 분야인 화학도 현대과학에서 강조되고 있는 기본개념을 명실공히 적합하게 구조화 될 수 있게 교육과정이 구성되어야겠다. 둘째, 현행 화학교육과정을 전개하는데 있어서 필요한 실험실습을 감안하면서도 시설을 강화하여야 하겠다. 세째, 화학에서의 실험은 결과를 직접 제시하지 않고 학생의 자신 스스로가 발견해 냄으로써 학생들로 하여금 탐구능력과 태도를 습득해 나가도록 하는 방법으로 이끌어 나가야 하겠다. 네째, 학습지도에 있어 학생들에게 화학에 대한 흥미와 욕구를 자극하고 화학의 과학적 기여등을 인식케하여 적극적이고 탐구적으로 참여케 하는 교수법을 연구하여야겠다. 다섯째, 화학교육과정은 세계적 추세에 발마추어 한국적 상황에서 개정되어야 하며 화학교육의 개선을 위해서는 화학자, 화학교육 전문가들의 끊임없는 연구와 검토가 있어야 하겠으며, 화학교육의 개정과 아울러 학습하는데 있어 교재 및 자료도 함께 개발되어야 하겠다.;The objectives of this study is to trace the senior high schooles chemical curriculums through the comparisons and analysis of the parts for senior high school chemical education in the first curriculum established in 1955, the second curriculum revised in 1963 and the third curriculum revised again in 1974. The first and second part of this study contain the background of current curriculum, especially the first part includes the comparative senior high school chemical curriculums objectives, contents and notable points in curriculum development. And also, this study express the necessity of the fact that chemical education development should be provided in order to meet the demands of the times satisfactorily, as the third curriculum of 1974 emphasize the basic conception of education contents and development of student's abilities. Through those comparisons and analysis this study show the following points : 1) According to the revisions of chemical curriculums they emphasis the spirit of inquiry and select carefully the basic conceptions of them. 2) In changing of education purpose in chemical curriculum the first had laid a stress on development of the student's scientific attitude, the second did a stress on the student's abilities of understanding the matters and the third does on the student's abilities of settlements by themselves. 3) In changing process of guiding contents of chemical education the first curriculum had laid a stress on a technical chemistry, the second did on chemical principles and the third does on a organization of the basic conceptions of them. 4) In changing process of teaching attention, the first had not proposed its regards, the second emphasize the way to increase student's interests and the third emphasize the way to enlarge the student's experiences through the abundant education materials. From the conditions of the above facts this study proposed the followings : 1) The chemical education course - as a part of the natural science should be reformed so that their general conception can meet the demands of natural science. 2) For a achievement of the purpose of the current chemical education, all of the necessary equipment of chemical experiments should be expanded. 3) Some better developed way of chemical experiments should be made so that the students can improve their research abilities of the science by themselves without any direct display of the experiement way and results. 4) In coaching student's study some methods of teaching should be improved so that the students have much interest in the chemistry and recognize its contribution to the happiness of mankind. 5) Chemical curriculum should be continuously developed in accordance with our country's actunal ciucumstances in order to keep step with the tendency of the times. And also, all of the chemists and the experts of chemistry must do their best to investigate and improve the chemical education and their teaching materials.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 교육과정전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE