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전환기에 대한 국가 해외홍보 활동에 관한 연구

Title
전환기에 대한 국가 해외홍보 활동에 관한 연구
Authors
姜玉子
Issue Date
1975
Department/Major
대학원 신문방송학과
Keywords
해외홍보한국자유중국
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
國際「코뮤니케이션」의 一分野인 國家의 海外弘報活動은 今日에 와서는 與論形成을 通해 國際社會의 良好한 人間關係를 樹立하고 이를 維持하기 위한 政府 PR의 重要한 手段으로서 對內的 公共關係의 防禦的 役割은 勿論, 國威 宣揚의 役割을 擔當하고 있다. 특히 世界 輿論의 友好的 支援下에서만 國際的 地位의 向上이 可能한 우리나라와 같은 分斷國에 있어서 海外弘報는 國家維持의 緊要한 手段이 아닐 수 없다. 70年代를 前後하여 政府는 海外弘報의 組織體系化를 비롯 實際活動面에서도 本格的인 發展期로 접어들게 되었다. 그러나 우리나라는 北傀의 欺瞞的이고 攻擊的인 逆宣傳에 直接 對峙하고 있다는 機能的 限界뿐 아니라 豫算의 不足等의 政策以前의 問題에 直面하여 現段階에서 그리 滿足할 만한 活動이 이루어지지 못하고 있음이 事實이다. 이에 本 論文은 現代的인 國家 海外弘報의 槪念 및 機能을 定立하고 이를 中心으로 自由中國과 우리나라의 海外弘報活動을 比較·考察함으로써 轉換期에 처한 우리나라 海外弘報의 獨自的인 方向을 摸索하는데 主 目的을 두고 있다. 이같은 結論에 到達키 위해 本 論文은 序論, 結論을 包含하여 다음과 같은 內容을 中心으로 考察해 나갔다. Ⅱ章, Ⅲ章에서는 現代社會에 있어서 國家 海外弘報의 槪念 및 機能을 國制「코뮤니케이션」의 見地에서 定立하고 各 社會體制에 따른 弘報의 性格과 特徵을 自由圈과 共産圈의 相互比較로써 分析하였다. 여기서 特히 注目되는 點은 自由圈의 弘報가 情報奉仕活動(information service)과 PR의 複合 槪念을 띠고 있는데 反해 共産圈의 그것은 劃一性과 敎育性을 强하게 띤 敎化(indoctrination)을 基調로 삼고 있다는 事實이다. Ⅳ章, Ⅴ章에서는 우리나라와 自由中國 海外弘報의 政策 및 實際 活動을 公的인 資料를 中心으로 分析하였다. 우리나라의 境遇는 解放後 5.16革命까지의 初期段階, 5.16革命 以後 70年代 初에 이르는 基盤造成段階 그리고 維新體制를 契機로 이룩된 發展段階로 分類하였다. Ⅵ章에서는 最近 北傀의 海外 宣傳動向을 一見하고 Ⅳ, Ⅴ章의 內容을 根據로 韓國과 自由中國 海外 弘報의 長·短點을 比較하였다. 여기서 가장 현저히 擡頭된 樣相은 自由中國이 海外弘報에 對한 國民的 團結에 있어 越等히 뛰어나며 特히 對 華僑弘報活動이 높은 水準에 이르고 있다는 點이다. 이와 더불어 Ⅵ章에서는 지금까지 考察한 理論 및 實證的 資料에 立脚하여 우리나라 海外 弘報의 새로운 方向을 다음 4分野로 나누어 提示하였다. 첫째, 轉換期에 처한 우리나라 海外弘報를 國威向上의 緊要한 手段으로 發展시키기 위해서는 무엇보다도 國民의 意識 再整備와 汎國民的 參與가 先行되어야 한다. 이와 더불어 公報行政에 中立이 이루어져 海外弘報가 特定 政黨이나 團體의 權益을 위해서 보다는 國家利益의 宣揚을 위해 總 動員되어야 하겠다. 둘째, 海外弘報 組織을 一元化하고 强化하기 위한 基本的 解決策으로써 現在의 外海弘報 機構를 大統領 直屬下에 두는 上位 機構로의 昇格·統一이 考慮되어야 한다. 셋째, 弘報의 傳達을 極大化하기 위해서 弘報對象 地域의 選擇에 愼重을 기하여 一次的인 目標를 우리나라에 조금이라도 好感을 가지거나 아직 態度가 固着되지 않은 新生國에 두도록 해야 하겠다. 또한 從來의 傳統的이고 안일한 媒體에서 脫皮하여 現代 弘報의 多樣한 「채널」이 開發되어야 하겠다. 넷째, □動·宣傳의 性格을 强하게 띠고 數量에 치우친 北傀의 逆宣傳에 對應하는 우리나라 外海弘報는 量的인 面의 劣勢를 弘報의 科學化를 通해 挽回해야 하겠다. 이의 實踐方案으로는 事前·事後 調査를 통해 弘報의 成果를 把握함은 勿論, 새로운 計劃樹立에 反映시키는 姿勢가 마련되어야 하겠다. 또한 政府·學界가 共同으로 綜合的 敎育을 實施함으로써 弘報 全般에 걸친 質的인 向上이 이루어져야 하겠다.;A Comparative Study on External Public Relations of the ROK Government and Free China. In our present world, every country seems to sense the importance of external public relations, so called foreign public relations, and the necessity for taking into account the opinion of the masses through the world. Especially, the countries in a transitional nations are driven to the use of public relations and propaganda because of the external challenges they have to meet. Today, external public relations of the government is needed in the exercise of power for the simple reason that all the nations of the world have come to participate in the political affairs of each other. During the past fifteen years, the government of ROK and Free China have engaged in extensive foreign public relations that have done much to maintain national goodwills abroad. The basis for an enlightened public relations policy is and always must be a thorough understanding of the forces that make those relations what they are, a careful analysis of the social implications of specific pratices. Therefore, external public relations in a transitional society or countries,to be effective,should be grounded in a comprehensive knowledge of other transitional countries' background and circumstances. The writer thus has chosen the government of ROK and Free China in many reasons(political,social and geographical) in order to indicate common obstacles to the effective operation of foreign public relations abroad. In reality, one must admit that the capacity to manipulate foreign opinion abroad can be an invaluable asset to any government involved in ideological conflict. This paper consists of seven parts. The first part is introductory. It's purpose is to explain why this kind of work should be undertaken. The second part trys to find out the relationship of contemporary society and government public relations in general, especially in the area of foreign public relations. Also it will present hostilities and limitations to the effective operation of a public information service abroad. The third part is devoted to show different propaganda techniques used in different social systems : democratic societies, communist blocs and totalitarian states etc. The fourth part is dedicated to presenting a clear picture of the past and present of the ROK international government public relations. The fifth part begins with a survey of the development of a public information system in Free China, showing how the existences of present situation have created a demand for skillful techniques in foreign public relations. The sixth part provides a comparative study on external public relations of the ROK government and Free China in order to achieve background knowledge for a better understanding of government public relations in transitional nations. Also this part handles the comparative study of political systems and the organization of the public information department of South and North Korea. The differences between the two are noticeable. Finally, in the sixth part, the thesis concludes with a presentation of the improvement of external government public relations here in Korea indicating limitations of and obstacles to the effective operations of a government public relations in a democratic states.
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