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교사-유아 상호작용 시작과 참여 유아의 기질 및 사회·정서적 행동

Title
교사-유아 상호작용 시작과 참여 유아의 기질 및 사회·정서적 행동
Authors
박현정
Issue Date
2003
Department/Major
대학원 유아교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
유아의 성장 발달에 있어 중요한 역할을 하는 교사-유아 상호작용은 다양한 측면에서 연구되어져야 할 필요가 있다. 본 연구에서는 지금껏 교사-유아 상호작용 내용에 초점을 둔 대부분의 선행연구와는 달리, 시도자의 관점에서 교사-유아 상호작용을 구분하여 연구하였다. 이에 따라 '교사 시도로 시작된 상호작용'을 주로하는 유아와 '유아 시도로 시작된 상호작용'을 주로 하는 유아로 구분하고, 이들의 사회적 특성을 알아보았다. 시도자가 서로 다른 교사-유아 상호작용에 참여하는 유아의 사회적 특성을 알아보기 위하여 기질과 사회·정서적 행동 측면에서 어떤 차이가 있는지 살펴보았다. 이러한 연구목적 아래 설정된 연구 문제는 다음과 같다. 1. '교사 시도로 시작된 상호작용'을 주로 하는 유아와 '유아 시도로 시작된 상호작용'을 주로 하는 유아간의 기질적 차이는 있는가? 2. '교사 시도로 시작된 상호작용'을 주로 하는 유아와 '유아 시도로 시작된 상호작용'을 주로 하는 유아간의 사회·정서적 행동에는 차이가 있는가? 본 연구 대상은 서울에 소재 한 두개의 유치원 만 4세 반, 3학급의 유아 81명 중 교사시도 상호작용 집단 15명, 유아시도 상호작용 집단 15명으로 총 30명의 유아이다. 또한 이 유아들의 어머니와 세 학급의 교사를 연구대상으로 하였다. 교사-유아 상호작용 관찰을 위해서 본 연구자가 연구목적에 맞게 제작한 「교사-유아상호작용 관찰기록표」를 사용하였다. 유아의 기질을 측정하기 위해서는 천희영(1993)이 제작한 어머니용「유아기질평정척도」를 사용하였다. 유아의 사회·정서적 행동을 측정하기 위해서는 Ladd와 Profilet(1996)가 개발한 「유아행동척도(The Child Behavior Scale: CBS)」를 사용하였다. 교사시도 상호작용 집단과 유아시도 상호작용 집단간의 기질과 사회·정서적 행동에 차이가 있는지 알아보기위하여 t-test를 실시하였다. 본 연구를 통해 얻어진 결과는 다음과 같다. 첫째, 교사시도 상호작용을 주로 한 유아와 유아시도 상호작용을 주로 한 유아간의 기질적 차이가 있었다. 특히 기질 하위요인 중 활동성에서 교사시도 상호작용 집단과 유아시도 상호작용 집단간의 유의미한 차이가 있었다. 교사 시도로 시작된 상호작용에 주로 참여한 유아들은 유아 시도로 시작된 상호작용에 주로 참여한 유아들보다 활동성이 높은 것으로 나타났다. 즉, 주로 교사가 상호작용을 시도하게 되는 유아들은 상대적으로 신체적 움직임이 격렬하고 활발한 경향을 나타냈다. 둘째, 교사시도 상호작용에 주로 참여한 유아와 유아시도 상호작용에 주로 참여한 유아간의 사회·정서적 행동에 차이가 있었다. 특히 친사회성, 배척, 그리고 불안-공포에서 교사시도 상호작용 집단과 유아시도 상호작용 집단간의 유의미한 차이가 있었다. 친사회성에서는 유아 시도로 시작된 상호작용에 주로 참여한 유아가, 교사 시도로 시작된 상호작용에 주로 참여한 유아보다 더 친사회적인 것으로 나타났다. 즉, 주로 교사에게 상호작용을 시도하는 유아들은 상대적으로 높은 친사회적 경향을 나타냈다. 배척에서는 교사 시도로 시작된 상호작용에 주로 참여한 유아가, 유아 시도로 시작 된 상호작용에 주로 참여한 유아보다 또래에게 배척되는 정도가 다소 높은 것으로 나타났다. 즉, 주로 교사가 상호작용을 시도하게 되는 유아는 상대적으로 또래에게 배척되는 정도가 높은 경향을 나타냈다. 불안-공포에서는 교사 시도로 시작된 상호작용에 주로 참여한 유아가, 유아 시도로 시작된 상호작용에 주로 참여한 유아보다 더 불안-공포스러워 하는 것으로 나타났다.즉, 주로 교사가 상호작용을 시도하게 되는 유아들은 상대적으로 더 불안-공포스러워하는 경향을 나타냈다. 요약하면 기질과 사회·정서적 행동을 중심으로 두 집단의 사회적 특성을 살펴본 결과는 다음과 같다. 교사 시도로 시작된 상호작용에 주로 참여한 유아는 부정적인 사회적 특성을 나타내는 경향이 있었다. 반면에 유아 시도로 시작된 상호작용에 주로 참여한 유아는 긍정적인 사회적인 특성을 나타내는 경향이 있었다.;Children are divided into two groups in this study. The first group of children would interact with teachers primarily as a result of making initiations to the teacher. In contrast, the second group of children would be observer to interact with teachers substantially as a result of receiving initiations from the teacher. The goal of this study is to explore child's temperament and socio-emotional behavior that might be associated with eliciting increased initiations from teachers versus initiating increased interactions with teachers. There are two definite theses for this study; 1. Are there differences between teacher-initiators and teacher-receivers in temperament? 2. Are there differences between teacher-initiators and teacher-receivers in socio-emotional behavior? Participants in this study were 36 children(4years old in full), their mothers, and 3 teachers. All kindergartens are located in Seoul. Three kinds of instruments were taken in this study. Details of instrument are as follows. 「The instrument for observing interaction between child and teacher」was taken to observe Child's interactions with teachers. Choen, Hee Young's(1993) 「Child temperament scale」was taken to rate child's temperament. 「CBS(The Child Behavior Scale)」was taken to rate child's socio-emotional behaviors. This scale was made by Ladd & Profilet(1996). T-test was executed to calculate whether there were differences between teacher-initiators and teacher-receivers in temperament and socio-emotional behaviors of child. Results from the present study are as follows; Firstly, there is difference between teacher-initiators and teacher-receivers in the aspect of the temperament. Especially there is important difference at the activity, subelement of temperament. Namely, teacher-initiators are higher activity than teacher-receivers. It means that teacher-initiators have relatively high activity in the temperament. Secondly, there are differences between teacher-initiators and teacher-receivers in the aspect of socio-emotional behaviors. Especially there are important differences at the prosocial with peers, excluded by peers, and anxious-fearful behavior. Detail results are this; In the prosocial with peers behavior, teacher-receivers are more prosocial than teacher-initiators. It means that teacher-receivers have relatively prosocial behaviors characteristic. In the excluded by peers behavior, teacher-initiators are more excluded by peers than teacher-receivers. It menas that teacher-initiators have relatively excluded by peers characteristic. In the anxious-fearful behavior, teacher-initiators are more anxious-fearful than teacher-receivers. It means that teacher-initiators have relatively anxious-fearful characteristic. In short, teacher-initiators are apt to take negative social characteristic. On the other hand, teacher-receivers are apt to take positive social characteristic.
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