View : 80 Download: 0

老人敎育의 現況과 問題点에 關한 硏究

Title
老人敎育의 現況과 問題点에 關한 硏究
Other Titles
(A) study on education for and protection of the aged
Authors
河順玉
Issue Date
1980
Department/Major
교육대학원 교육학전공교육행정분야
Keywords
노인교육노인복지양로원노인정
Publisher
이화여자대학교
Degree
Master
Abstract
本 硏究는 最近 社會問題化되고 있는 老人問題에 관한 硏究이다. 人間壽命의 延長, 핵家族化 等으로 特定지워지는 現代社會의 변천은 이제까지 절대적 권위를 차지하고 있던 老人들로부터 固有한 役割을 박탈하게 되었고 老人들은 病苦, 生活苦 및 고독감에 의해 고통을 받게 되었다. 이러한 老人들의 여러가지 문제를 해결하려는 努力이 무의탁 老人을 위한 養老院 老人亭 等을 包含하는 老人福祉와 老人敎育의 형태로 나타나게 되었다. 이 硏究를 위한 調査는 1979年12月부터 1980年2月에 걸쳐 수행되었으며 구체적으로 서울시내 15個 老人學校 校長과의 面談 그리고 老人學校 學生 237名을 대상으로 한 質問紙 調査가 實施되었다. 本 硏究는 老人學校의 실태를 調査하는데 그 촛점이 있다. 즉 老人學校의 실태 및 問題點을 (1) 老人學校 學生의 特性 (2) 講師陣 (3) 敎育課程 (4) 學校 施設 및 財政 (5) 其他 學校運營上의 問題點으로 나누어 分析하였다. 여기서 밝혀진 것을 要約하면 다음과 같다. 老人學校에 다니고 있는 學生들은 (1) 老人學校를 여가 선용이나 고독, 소외감의 해소 방안으로 活用하고 있으며 (2) 男子보다는 女子의 참여율이 높고 (3) 年令의 分布는 男子는 70代, 女子는 60代 老人이 많다. (4) 授業態度나 出席狀況은 매우 양호하며 (5) 보다 다양한 프로그램이 提供되길 기대하고 있다. 講師陣은 社會著名人士, 老人問題 專門家, 機關長, 敎師 等이 초빙되는데 問題點으로는 (1) 內容이 너무 어렵다. (2) 學生들의 興味를 유발시키지 못한다. (3) 자기 소개 등 個人的인 時間이 되기 쉽다. (4) 講師들이 老人에 對한 充分한 理解나 情報가 없이 임한다. 또한 (5) 老人學校 敎育課程은 일정한 基準을 갖고 있지 않고 進行된다는 점이다. 여기서 問題되는 것은 (1) 學校 運營者의 特定 目的을 위해 學校의 프로그램이 決定되는 경우가 많다. (2) 敎料內容이 講師에 의해 지나치게 左, 右된다. (3) 特定한 目的 意識없이 娛樂의 비중이 지나치게 높다는 등이다. 한가지 重要한 문제 영역으로 부각되는 것이 學校施設과 財政問題로써 施設等 어떻게 敎室을 확보하느냐 하는 問題와 學敎運營의 財政을 어떻게 調達하느냐 하는 것이다. 老人學校의 대다수가 自體施設을 갖추지 못하거나 심하면 임대료를 물고 있는 實情이며 自然히 全日 利用이 어려운 形便이다. 즉, 老人學校의 보편화와 正常的 運營을 위해서는 制度的인 뒷받침이 있어야 겠다는 結論이다. 其他 運營上의 問題로는 운영자의 자질문제 당국의 理解不足 請師陣의 확보난 財政確保難 等이 논의 되었다. 이러한 問題點에 對하여 提言된 바는 다음과 같다. 1. 敎科目 및 學習의 基本模型 設定 現行 老人學校 運營者들이 老人敎育의 專門家들이 아니라는 點을 감안하여 國家나 社會 또는 老人問題 專問家들에 의해 老人學校의 敎科目 또는 學習의 基本模型이 提示되야 할 것이다. 本人이 調査硏究 한바로는 老人學校의 年間 修業時問은 100時間 內外가 바람직하며 健康管理에 대한 知識 25時間 老人生活에 關한 知識 15時間 敎養科目 15時間 社會奉仕 活動 10時間 音樂과 娛榮을 35時間 程度로 配定하는 커리큐람이 編成되고 이러한 敎料課程에 의해서 年間 計劃이 樹立되고 또한 그대로 實踐되어 나가야 所期의 成果를 거둘 수 있을 것으로 본다. 2. 專門家의 養成 또는 活用 우리나라 現行 老人學校 運營에 있어서 數많은 問題點이 나타나고 있는 것은 專門家의 缺員 또는 活用忌避 등의 問題에서 오는 不作用이라 볼 수 있다. 歐美 各國에서는 老人學校나 老人亭 프로그램의 指導는 全鄧 Specialist나 社會事業家(Social Warker)에 의해서 遂行되는 있음을 감안할 때 우리나라도 이 分野 專門家의 頭腦를 活用하는 制度的 措置가 있어야 할 것이다. 그와 倂行해서 老人學校 運營者 協議會 같은 機構를 두어 運營者들이 相互間 意見을 交換하는 것이 바람직하며 運營者 또는 講師를 再敎育하는 敎養講座를 年間 1, 2回式 定期的으로 開催하는 것도 老人敎育의 向上을 위하여 크게 도움이 될 것이다. 3. 福祉的 側面의 强調 現代社會에 있어서 老人問題로 提起되고 있는 余假, 孤獨, 健康管理, 生活情報 등을 老人學校 등을 通해서 그 일부를 解決할 수 있다는 것이 證明되고 있는 以上 老人學校는 敎育的 價値보다는 福祉的인 性格에 더욱 重點이 加해져야 될 것이다. 靑少年敎育은 未來 指向的이고 成人敎育은 社會일꾼의 再訓練 性格을 띄고 있다면 老人敎育은 이미 社會에서 隱退한 高齡者들에 대하여 老後의 安定을 圖謀하기 위한 福祉的 性格을 띄고 있다고 보아야 한다. 그러한 뜻에서 考察할 때 老人學校에 대한 政策을 決定하는 過程에서도 文敎部보다는 保健社會部의 役割이 더욱 擴大되는 狀況下에서만 所期의 成果를 거둘 수 있을 것으로 본다.;The transtion of modern society which is characterized by the lengthened span of human life and prevalence of nuclear family system, has deprived old people of inherent role they once played in the past. Moreover the aged suffer acutely from diseases, living difficulties and loneliness. In order to solve these problems of the aged, there are established asylums and recreational homes for helpless old people. The present study was carried out from December, 1797 through February, 1980 by means of interviews with the superintendents of 15 old age's schools in Seoul city and distributing questionnaires to 237 students of old age's schools. The primary purpose of this study is to investigate the actual conditions and problems of old age's schools in connection with the following; 1. Characteristics of the students of old age's schools. 2. Lecturers 3. Courses of study 4. School facilities and financial condition. The results obtained are summarized as follows : 1. Old age's schools are used as a place where old folks makes a good use of their leisure, relieve their loneliness and alienation. 2. The participating rate of the female is higher than that of the male. 3. The age distribution of students shows the majority of the seventies in the male and the sixties in the female. 4. The manner of students in taking lessons and the percentage of attendance are very favorable. 5. They are looking forward to have more diversified programs provided. The lecturing staff of old age's schools consists mainly of prominent persons of the community, specialists of old age's problems, heads of public organizations and teachers who are invited on a part-time basis. The problems arising from the lecturing staff are as follows : 1. The contents of lectures are very difficult to be understood by the students. 2. Lectures given to the students fail, in most case, to arouse their interest. 3. Lectures are apt to become the personal introduction of lecturers themselves. 4. Lecturers usually give lectures without having good understanding of or knowledge about the students. Old age's schools have no regular curricula. In this connection the following problems arise. 1. In most cases, school programs are worked out for specific purposes of the managers. 2. The contents of study are completely under lecturerts thumb. 3. Greater weight is given to recreation without any specific objective consciousness. School facilities and finances are the most important problems of old age's schools. Most of the old age's schools have no facilities of their own, but use private properties on a rent basis. It is felt absolutely necessary, therefore, to provide the old age's schools with proper institutional support for their normal operation. The prlblems also discussed in connection with the operation of old ages s schools are the qualification of the managers, lack of understanding of the concerned authorities, availability of lecturers and financial difficulties. The following are recommendations to solve these problems : 1. Basic models of curricula and learning The basic models of curricula and learning should be designed by those who are specialized in dealing with the problems of the aged. Accordihg to the results of this study, it is felt desirable that the curricula of old agets schools be formulated to fix the annual school hours at not exceeding 100 hours, allocating 25 hours for health management, 15 hours for for living, 15 hours for cultural subjects, 10 hours for community activities, and 35 hours for music and recreation. 2. Training and utilization of specialists. As discussed previously above, various problems are involved in the operation of old egets schools in our country due to the limited availability of specialists in dealing with the problems of the aged. In view of the fact that all programs of old age's schools or recreational homes in European countries are guided by specialists or social work organizations, proper institutional measures should be taken to utilize the brains of specialists in this particular field. It is felt necessary to establish a council of the managers of old age's schools in order that they may exchange mutually views and opinions on their school operation. It is also desirable for the managers to provide lecturers periodically once or twice a year with an orientation course on cultural subjects for the promotion of education of the aged. 3. Consideration of social welfare It has become clear that such problems of the aged in modern society as leisure, loneliness, health management and living information can be solved in part through old age's school. Therefore these schools should give much more weight to social welfare than educational value. From this point of view the role of the Ministry of Health and Social Affairs should be more expanded than that of the Ministry of Education in policy decision for old age's schools, so that they may be able to achieve the desired end.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 교육행정전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE