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문법교과서의 당면문제

Title
문법교과서의 당면문제
Other Titles
Facing problems in grammer textbook : based on the authorized textbook for middle school
Authors
서일홍
Issue Date
1976
Department/Major
교육대학원 어학교육전공한국어교육분야
Keywords
문법교과서검인정교과서문법교육
Publisher
이화여자대학교
Degree
Master
Abstract
중등 학교 문법 교육은 실용적인 효율성을 고려하여, 합리적 성격을 띤 문법의 전형을 만들어 지도해야 한다는 여론에, 문교부는 1963년, 학교 문법 교육에 있어서 9개 품사와 252개의 용어로 된 '학교 문법 통일안'을 확정, 공포한 바 있었다. 그러나 이에 의거하여 편찬된 문법 교과서의 내용은 품사 수에 있어서 9개 품사와 10개 품사 체계로 갈라져, 품사 수 상의 통일을 보지 못하였고, 품사별 하위 체계는 더욱 다양하게 분류되어, 일선 국어과 문법 교육의 지도에 많은 문제점을 제시하게 되었다. 이에 학교 문법은 그 성격으로 보아 합리적인 체계상의 통일이 더 요청되므로, 중학교 검인정 문법 교과서를 중심으로 품사의 처리 (하위 체계), 용어 사용 및 설명 내용을 분석함으로써, 내용의 차례, 부록, 찾아보기에 관한 교과서의 체재문제, 품사 설정, 품사별 하위 분류 체계에 관한 품사의 처리 문제, 용어 사용 문제, 용례 제시, '사동, 피동'접사의 귀소, '이다'의 처리, 어미 활용에 관한 서술·내용의 문제를 살펴보아, 교과서 사이의 편집·체계상의 차이점과 문제점을 알아보았다. 중등학교 문법 교육은 실생활의 언어 기능에 역점을 둔 기능 문법으로 규범적이고, 실용적 성격을 띤 교육 문법이어야 하므로 문법교과서에 나타난 이러한 차이점과 문제점을 해소시키기 위해서는 몇가지 방안이 제시되어야 할 것이다. 첫째 : 학교 문법 교육의 획일화된 방안의 모색. 둘째 : 중등 학교 문법 교과서 체재의 단일화를 위한 연구 및 시안의 제시. 세째 : 검인정 교과서로서의 문법 교과서의 국정 교과서화의 세부적 검토.;In 1963, ministry of education already had been proclaimed firmly one of an unified school grammars which is consisted of 9 parts of speech and 252 terms to make clear of teaching methods in secondary school grammar fields. A fixed type of grammar had come from some general opinions that secondary school grammar should be considered a efficiencies and utilities. And also it should be taught based on a reasonable type of grammar. But, the contents of grammar textbook which was complied by authorized mentioned above had divided into two ways, one is 9 parts of speech and another one is 10 parts of speech. Owing to various kinds of quantities in parts of speech, it can not be found out any unified grammar organization and all the more teaching methods in national language grammar in basic grade can not avoid many problems because there are many grammar organizations, in lower area of state language education. It was needed a certain reasonable unification in school grammar that this report has been studied based on authorized grammar textbook to analyzing terms, explanations, and disposing parts of speech in lower grade and tried to find out differences, between edify and organization in textbook. It will be needed several presentations to make clear differences and some problems as follows : First : Researching of standardizing grammar education. Second : Studying and presentation of tentative program to make clear unified secondary school grammar textbook. Third : Examination in detail on grammar textbook save as authorized textbook which will become to as state book.
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