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人文系 高等學校의 進路指導 現況과 改善方案 模索을 위한 硏究

Title
人文系 高等學校의 進路指導 現況과 改善方案 模索을 위한 硏究
Other Titles
(A) study of the Present Condition of the Career Guidance and Measures for its Betterment in Academic high schools
Authors
高貞子.
Issue Date
1980
Department/Major
교육대학원 교육학전공교육심리분야
Keywords
인문계고등학교진로지도개선방안
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
社會가 복잡다양해지고 職業世界가 항시 변화하는 現社會에서는 과거 어느때 보다도 이에 대처할 수 있는 현명한 進路選擇에 대한 指導와 助言이 요청된다. 그러나 오늘날 인문계 고교 敎育은 합격위주의 進路選擇에 대한 疎忽한 指導는 再修生이란 社會問題를 야기시켰고 國家的 차원에서도 人材의 適材, 適所 배지가 되지않은 데서오는 人的資源의 막대한 낭비를 초래했다고 하겠다. 이러한 必要性에 입각하여 本 硏究의 目的은 進路指導의 理論的 背景을 고찰하여 進路指導의 方向을 模索하고 특히 인문계 고교의 進路指導現況 分析을 통한 問題點을 把握하여 전통적 進路觀에서 脫皮하여 효율적인 進路指導 活動을 促進시킬 수 있는 改善方案을 模索하려는데 있다. 이를 위해 관련된 文獻의 調査와 서울市內 인문계고교의 進路指導 擔當敎師(교도주임) 100명, 남녀 인문계고교 각각 18개교(국, 공 : 3, 사립 : 15)의 3학년생(진학반 : 10명, 취업반 : 5명) 540명을 대상으로 질문지를 통해 進路指導現況을 調査하였고 蒐集된 資料는 백분율(%)과 또는 順位로 全體的인 경향을 남녀학교별 설립구분별, 진학, 취업반, 구분별로 비교하여 分析하였다. 資料分析을 通해 얻은 結果는 다음과 같다. 1. 一般的으로 敎師들은 敎育의 重點을 敎科目을 통한 知的能力을 함양시키는 일에 두었으나 앞으로의 敎育은 건전한 態度와 價値觀敎育에 두어야 하며 인문계고교의 進路指導는 進學에 偏重될 것이 아니라 進學, 就業 양쪽 모두에 역점을 두어야 한다고 주장하고 있음을 알 수 있다. 2. 학생들은 학교로부터 進路指導를 받은 경험이 거의없고 이들은 장래進路에 대한 個人能力에 관계되는 進路指導의 必要性을 절감하고 있는 것으로 보아 학교당국은 1학년 입학후부터 각 個人에 대한 여러가지 資料를 調査, 分析하여 段階的인 進路指導에 필요성을 提示하고 있다. 3. 많은 學校들이 相談室을 設置하고 個人 理解資料를 備置하고 있으나 學生들은 相談할 內容이 없어서 相談室 이용을 하지않는 것으로 보아 問題性이 별로 없을 뿐 아니라 상담실활동이 저조함을 알 수 있고 또한 學生들은 앞으로의 상담실 활동은 進路指導에 主眼點을 두어주기를 원하고 있는 것으로 보아 앞으로 상달실 활동은 부적응 학생의 예방과 선도에 병행하여 包括的인 進路相談을 强化할 것을 提示하고 있다. 4. 進路情報室이 갖추어져 있지 않을 뿐더러 進路情報의 蒐集, 提供, 保管등 進路情報 活動이 저조하여 學生들이 自身의 장래 希望進路에 관한 情報를 잘 알지 못하고 있다. 5. 進路指導의 효율적인 運營을 위해 機構組織과 가정 및 産業體와의 協力이 필요함을 나타내고 있다. 6. 進路指導를 擔當하고있는 敎師들은 대부분 進路指導 硏修경험이 없으며 進路指導에 대한 知識과 技術의 不足에서 硏修를 원하고 있음을 알 수 있다. 7. 효율적인 進路指導를 위해서는 學校의 自體評價도 중요하나 行政當局의 專門的인 奬學과 指導과 필요함을 提示하고 있다. 8. 敎師들은 학생의 最終的인 進路決定時 합격 可能性의 성적을 우선 기준으로 삼는데 비해 學生들은 最終的 決定時 自身의 能力(적성흥미)를 우선 기준으로 삼고 있음을 알 수 있다. 9. 卒業生의 進路希望이 점차 增加하는 인문계고교 에서는 追隨指導를 못하고 있는 實情인데 進學의 효율을 높이기 위해서는 追隨指導를 위한 情報提供과 상담활동이 專擔者를 통해 이루어질 때 바람직할 것임을 提示하고 있다. 10. 인문계고교의 進路指導는 장차 학생들의 원만한 適應을 위한 指導가 形式的인 단계를 벗어나지 못하고 소극적이며 더욱 非進學生 問題點을 提示해주고 있다. 따라서 進學指導를 위해서는 기초 학력 指導에 철저를 기하는 한편, 능력별 반편성에 의한 指導, 就業指導를 위해서는 實科敎師와 시설확보 및 적극적인 정보활동의 강화를 要求하고 있다. 11. 학생들은 취업반 운영을 원하고 있으나 敎師들은 시설부족과 기능지도교사의 부족으로 반대하는 실정인데 行政當局은 고교평준화에 따른 인문계고교의 問題點을 分析 檢討하고 就業指導 强化에 대비하여 인문계고교의 二重的인 학교운영이 펀중되지 않도록 더욱 사립학교에 行.財政的 支援이 要望된다. 12. 인문계고교의 進路指導는 지식편중과 合格爲主의 進學指導 중심으로 이루어지고 있으며 非進學生에 대한 就業指導方案이 疎忽한데 女學校 보다 男學校, 國, 公立 學校보다 사립학교에서 더욱 疎忽한 경향이다.;Modern society is complicated and the range of occupation is getting broad. This situation now urges the high school students to require more appropriate counsel for career deciding than before. Today, however, various social problems of candidates for re-examination are due to the neglect of academic high school career guidance. And besides, the nation-wide tendency of overestimation of elite and college graduates, and the unequal and inappropriate employment of talents have brought about an enormous waste of human resources. This study aims at exploring the efficient devices of the betterment of career guidance for academic high school students. The theoretic research through the literature of this subject is needed here side by side with analysis of the present situation of counseling for deciding career. For the analysis of the state concerned, 100 counselors randomly selected schools, and 540 third years high school students answered the questionaires. The total of collected materials was analyzed by various means such as the percentage calculation, classification of high schools according to sex distinction of the students, aims of the foundation of the school and comparison with the academic classes and vocational classes. Major findings through this study are as follows; 1. Formerly teachers laid stress on the development of students' intellectual ability through teaching them textbooks. But from now on the purpose of high school education must be based on the forstering sound mind and attitude, and wholesome sense of evaluation of things. Especially academic high schools must put a high value on the vocational counseling as well as on the guidance of the entrance to colleges. 2. Students in general have never received career guidance so they heartily desire helpful informations for shaping their course in life in consideration of their own personal ability. Upon this requirement the school authorities must help the students with sincere will to try. 3. Each school established a bureau for career information services in its setting. But most students except, what is called the unadapted, do not use this system and think its activities are not so helpful for their future planning. Hence, counseling activities must be based on the vocational guidance as well as the proper instruction of the unadapted students. 4. Not only the unsatisfactory condition of facilities but its poor career information services do not give the students sufficient directions for future planning. 5. In order to carry out successful running of advice room, the cooperation of the systematic organization, home and industires is heartily required. 6. Teachers who are in charge of career guidance lack knowledge, technique and experiences in counseling activities. Therefore they require pertinent studies and trainings. 7. In addition to the self evaluation of the school, professional advice of the education authorities is needed for the effective career guidance. 8. In the course of advising the students to go on to universities, teachers think much of the possibility of success while the students have high opinions of their own ability, interest and aptitude. 9. The number of the graduates who want an education of higher grade is gradually increasing. The proper after guidance for the graduates must be performed by the professional teachers in charge of the affairs concerned. 10. Career guidance activities in academic high school until now have been passive and have not achieved successful results in curing the students who feel themselves unfit for school life. This above situation first requires the improvement of students' abilities of the fundamental studies by forming class according to students' intellectual capacities. Secondly, for the faithful vocational guidance the school authorities should provide the students with positive aids such as the employment of technical teachers, enlargement of provisions, and various information services. 11. Students want running of the vocational class. On the contrary the school authorities ignore this demand on the ground of lack of technical instructors and facilities. These problems appeared after the equalization of academic high schools. Accordingly, the education authorities must inquire into the existing problems and give the financial support to the private schools in poor condition so that they may intensify vocational education for those who do not apply for colleges. 12. Career guidance in academic high schools usually attaches too much importance to the students' intellectual abilities and their entrance to colleges. Most high schools neglect the vocational education of those who do not apply for colleges, especially more noticeably in boys' high schools, and in public schools than in private schools.
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