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팀티칭에 의한 유치원 교육효과에 관한 연구

Title
팀티칭에 의한 유치원 교육효과에 관한 연구
Other Titles
Effect of Preschool Team Teaching Plan of Instruction
Authors
朴祥淑.
Issue Date
1979
Department/Major
교육대학원 교육학전공교육심리분야
Keywords
팀티칭유치원교육효과
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
팀 티칭은 교직원과 그들에게 배당된 학생을 그 속에 포함하는 하나의 수업조직이며 이 조직에서 같이 일하는 둘以上의 敎師에게 同一한 學生集團의 수업의 全部 또는 重要한 部分에 대한 責任을 부여하는 것이다. 이러한 敎育方法은 人間의 잠재력의 發見과 自我실현 및 能力開發에 더욱 큰 效果를 거둘 것이라는 가정아래 이 方法을 실험대상인 한 유치원에 적용해 봄으로써, 종래의 敎育方法을 活用하는 다른 한 유치원과 比較 硏究하여 유아들 자신의 發展과 成長에 있어서 어떤 차이가 있는지 그 效果를 알아 보고자 하는 것이 本 硏究의 目的이다. 이러한 硏究目的을 위해 아래와 같은 연구문제를 설정하였다. 1. 팀 티칭을 적용한 유치원은 분야별 성장발달에 있어 좀더 폭넓고 깊이있게 아동에게 영향을 줄것인가? 가. 신체적 발달분야 나. 정서적 발달분야 다. 사회적 발달분야 라. 지적 발달분야 2. 팀 티칭을 적용하였을때 1항의 4개 분야중 어느 분야의 성장 발달에 더 영향을 줄 수 있을 것인가? 3. 팀 티칭을 적용한 유치원의 아동들은 自由놀이 참여도에 있어 좀더 적극적으로 變化되어질 것인가? 以上의 硏究問題들을 검증하기 위해서 78學年度 1학기初부터 2학기초까지의 1학기간 실험유치원의 120名 원아와 9名의 敎師 및 직원이 한 팀을 이루고 1학기초의 아동個人別 발달상황과 2학기초의 아동 個人別 발달 상황의 분야별 비교기록을 조사한 個人成長 기록표를 실험집단과 비교집단에 같이 적용하여 그자료를 분석 검토한 결과 다음과 같은 結論을 얻었다. 1. 팀 티칭을 적용한 유치원의 어린이가 비교집단의 어린이보다, 즉 종래의 교육방법을 적용한 유치원의 어린이보다 신체적발달, 정서적발달, 사회적발달 및 지적발달의 4개분야에서 모두 이 실험프로그램의 영향을 받아 더 많이 발달한 것으로 볼 수 있다. 그러나 실험집단과 비교집단의 비교실험에 있어 結果의 차이는, 팀 티칭의 적용에서 뿐만 아니라 교사자체의 자질의 차이, 시설의 차이, 재료의 차이등도 기본적으로 아동의 成長發達에 어느程度 영향 주었을 가능성을 지적할 수 있다 2. 팀 티칭을 적용하였을때 1항의 4個分野中 知的發達, 社會的發達, 身體的發達, 情緖的發達의 順으로 더 많이 발달한 것을 알 수 있다. 3. 팀 티칭을 적용한 유치원의 어린이는 자유놀이 참여도에 있어 좀더 적극적으로 變化되어지는데 영향지어졌음을 알 수 있다.;The present study was undertaken in an effort to explore the possible effects of the team teaching plan of instruction applied to preschool education. Team teaching is a type of instructional organi zation, involving teaching personnel and the children assigned to them in which two or more teachers are given responsibility, working together, for all or a significant part of the instruction of the same group of children. The team-teaching plans that fall under the present definition are diverse and reflect a variety of purposes. In general, the plans are intended to benefit the school in relation to one or more of the following academic quality of instruction; the individualization of instruction; efficiency or economy in the utilization of staff, learning material, space, and equipment; staff recruitment and retention; and staff morale. Among the various purposes of the team teaching plan, the present investigation was more concerned with the improvement of the quality of instruction, thus to fascilitato social, intellectual, and emotional development of preschool children. Specifically, the following experimental questions were raised : 1. To whet extent the team teaching pattern of instruction will be of value in enhansing overall development of v ourg children? 2. Which area of development of children will be most bonefitted by the application of team teaching plan of instruction? 3. Will the team teaching program promote the degree of participation of children to spontaneous play? The subject for the study were drawn from two separate kindergardens in Seoul, constituting experimental and control group. For the experimental group a total of 120 children were assigned and nine teachers were involved. The application of team teaching program lasted approximately six months. Pre and post measures concerning individual development were obtained through the use of individual growth checklist specially designed for this purpose. The results were treated statistically to test the significance of difference between experimental and control groups. Several general observations seemed warranted on the basis of the data from this study. They were : 1. There was a significant difference between experimental and control groups in the measures of physical, emotional, social, and intellectual development of children, yielding higher scores on the part of experimental group. 2. Larger differences between experimental and control groups were observed in order of intellectual, social, physical, and emotional areas of development. 3. There was a significant difference between experimental and control group in the degree of participation to spontaneous play indicating more active participation on the part of experimental group. The results obtained through the present study proved a strong evidence that team teaching plan of instruction is useful for preschool institutions in improving the qualities of instruction. However, the present study recognizes the limitation which mainly comes from the fact that teacher variable was not sufficiently controlled in the study.
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