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일선 敎師들의 프로그램 학습에 대한 情報量과 態度에 關한 硏究

Title
일선 敎師들의 프로그램 학습에 대한 情報量과 態度에 關한 硏究
Authors
尹順福.
Issue Date
1976
Department/Major
대학원 시청각교육과
Keywords
교사프로그램학습정보량태도
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
Ⅰ.序論 知識의 應眼과 孝校의 人口 增加로 大量敎援외 결합이 가중됨과 함께 學習의 個別化가 切實히 要請되고 있는 時代的 狀況에 適應하기 위해 여러 나라에서 프로그램 學習이 硏究, 實行되고 있다. 우리나라의 경우에도 1962年경부터 프로그램 學習이 도입 實踐되었으나 擴大되지 못하다가 1969學年度부터 行動科學硏究所에 의한 完全學習 硏究로 中學校 水準에서는 크게 活用되는 實情이다. 보다 넓은 擴大를 막는 理由로는 行政的인 뒷받침의 不足, 豫算上의 問題 未備한 現場硏究둥의 理由가 있겠다. 프로그램 學習 資料의 擴大 實踐에 影響을 미치는 要因으로서 重要한 것은 敎師의 프로그램 學習에 대한 態度를 뺄 수 없을 것이다. 本 硏究는 現在의 國, 中敎師들이 프로그램 學習에 대해 어떤 態度를 보이고 있으며 그 態度는 敎師의 프로그램 學習에 대한 情報量외 影響을 받는가를 確認해 프로그램 學習에 대한 올바른 理解를 增進시키려 했다. Ⅱ. 硏究問題 本 硏究에서 밝히려는 問題는 다음과 같다. A. 프로그램 學習에 대한 敎師의 惰報量과 態度는 얼마나 關係가 있는가 다시 말해서 敎師가 가진 프로그램 學習에 대한 情報의 量이 態度의 形成에 影響을 미치는가. 이것을 敎育經歷, 性別, 재직학교수준별로 區分하여 볼때 프로그램 學習에 대한 情報量과 態度의 關係는 어떠한가. B. 敎育革新에 대한 贊·反의 立場은 프로그램 學習에 대한 態度와 關係가 있는가. C. 敎育關係 專門維紙나 書籍을 定規的으로 보 것과 거의 안 보는 것이 프로그램 學習에 대한 情報量외 과다와 關係가 있는가. D. 最終 卒業學校가 師範系인 것과 非師範系인 것이 프로그램 學習에 대한 態度形成에 어떤 影響을 주고 있는가. Ⅲ. 硏究方法 및 節次 A. 硏究方法 態度形成과 情報量이 關係 있는가를 究明하기 위해 態度形成에 관한 文獻을 考察하고 프로그램 學習에 대한 情報量과 態度를 測定하는 尺度를 製作하여 相關關係를 밝히는 方法이 採擇되었다. 情報量을 測定하는 尺度는 프로그램 學習의 原理 및 特性에 관한 40個文項으로 構成되어 있고 態度尺度는 프로그램 學習에 대한 肯定的 또는 否定的 立場을 나타내는 20文項으로 構成되었다. B. 硏究節次 豫備調査는 國民學校 3個校, 中學校 2個校의 敎師에게 질문지를 배부하여 69名으로부터 反應을 얻어 統計處理를 하였다. 그 中 文項 因難度가 지나치게 높은 것. 문장 表現이 애매한 것을 축출하거나 修正해서 情報, 態度測定 文項으로 作成하엿다. 本 調査는 서울, 山에 所在하는 23個校의 敎師를 對象으로 질문지를 直接 배부하여 403名으로부터 질문지를 회수하여 各 文項別 反應의 배분을 및 各 個人의 態度點數, 情報點數를 算出하고 態度와 情報量의 相關계수 및 여러 區分에 따를 平均値의 差의 信賴度를 算出하였다. Ⅳ. 結果 A. 프로그램 學習에 대한 情報量과 態度間에는 相關이 없었고 敎育經歷, 性別, 재직 학교 水準別로 나누어 보았을 때도 프로그램 學習에 대한 情報量과 態度의 相關이 없었다. B. 敎育革新에 대한 贊·反의 態度는 프로그램 學習에 대한 態度와 關係가 없었다. C. 敎育關係 專門雜紙나 書籍을 定規的으로 보는 쪽이 거의 안 보는 쪽보다 情報量이 많게 나타났다. D. 最終 卒業學校가 師範系인 경우가 非師範系인 경우보다 프로그램 學習에 대한 態度가 肯定的으로 더 높았다.;Ⅰ. Introduction In many countries, an increase in the school population together with the explosion in knowledge are making an individualized approach to education more and more difficult. As part of the solution to this problem, programmed learning is being studied and practiced. Programmed learning has been introduced and practiced to a limited extent in Korea, but not yet widely adopted. It has been used actively since 1969 when The Korean Institute of Research in the Behavioral Sciences introduced "Mastery Learning" into middle schools. The reason for its lack of development include insufficient administrative support, budget limitations and inadequate field research. One important reason why programmed learning has not been expanded is the teachers' attitudes toward it. This study was undertaken to determine teachers' attitudes toward programmed learning and how their attitudes are influenced by the amount of information they have about it. Ⅱ. The question of the study. A. How do teachers' attitudes toward programmed learning relate to the amount of their information about it? Will the amount of information a teacher has about programmed learning relate positively to their attitudes towards it? What is the relationship between their attitudes and amount of informa. tion and personal data such as sex, teaching experience and grade taught? B. Will their attitudes of approval or disapproval of educational innovation relate to their attitudes towards programmed learning? C. Will regular reading of academic educational journals and reference texts be related to the amount of information about programmed learning? D. Will attitudes toward programmed learning be related to the type of educational preparation, whether teacher's college or not. Ⅲ. Method of Study and Procedures A. Method of Study A questionnaire prepared by the investigator was pre-tested with a group of 69 teachers from 3 primary and 2 middle schools. According to statistical results, difficult and obscure items were refrained and adjusted to measure the amount of information and attitudes more accurately. B. Procedures The questionnaire was distributed directly to a convenience sample of teachers in 23 primary and middle schools in Seoul and Pusan. From the 403 returned questionnaires, percent-age of items related' to informationlattitudes towards programmed learning and educational innovation, and reference reading were calculated and scores for each person compared with personal data for association by using Pearson's coefficient of correlation and the CR-test. Ⅳ. Results A. There was no significant relationship between the amount of information and attitudes towards programmed learning nor between these items and sex, experience or grade taught. B. There was no significant relationship between attitude of approval or disapproval of educational innovation and atti tudes towards programmed learning. C. There was a, statistically significant positive relationship between regular reference reading and the amount of information about programmed learning. D. It was found that graduates of teacher's colleges showed significantly more favorable attitudes toward programmed learning than graduates of others.
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