View : 627 Download: 0

韓國中學校 科學敎科書와 IPS의 內容比較硏究

Title
韓國中學校 科學敎科書와 IPS의 內容比較硏究
Other Titles
(A) Comparative Study of the Contents on the Physical Science of the Text-Book in Korean Middle School and IPS
Authors
李貞姬.
Issue Date
1977
Department/Major
교육대학원 교육학전공교육과정분야
Keywords
한국중학교과학교과서IPS
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 현재 사용되고 있는 중학 과학교과서 물상부분의 내용의 개선점을 찾아 보려는 뜻에서 중학 과학교과서 물상부분과 IPS의 내용을 비교 분석하였다. 비교 분석해 보고 얻은 결론은 IPS는 물질의 원자적 구조라는 기본개념을 밝혀간다는 주제가 뚜렷해서 계통성이 서 있는데 반해 중학 과학 물상부분은 과정 전체의 주제가 모호해서 교재내용의 구조면에서 보아 계통성이 없고, 시간당 실험수가 0.8로 제한된 학습 시간을 감안할 때 비현실적이며, 따라서 중학 과학의 물상부분의 학습 내용은 지나치게 많다고 볼 수 있어 학습의 전개 방법을 발견 학습으로 전제하는 한 내용의 감축이 바람직하다. 그리고 IPS와 비교해서 중학 과학 물상부분에서 쓰인 많은 실험 기구와 재료수도 내용의 감축이라는 면에서 해결해야 하리라 본다. 반면에 연습문제는 난이도에 따른 문제를 많이 넣어 학생 각자의 능력에 따라 선택 학습할 수 있도록 배려해야 할 것이다.;In this studies, the physical science involved in the text-books of science used in Korean middle school have been analyzed and discussed by comparison with IPS for improvement if the physical science. The result of the present study are given below. A. IPS has the clear principle subject, as well as is systematic, but considering the structure of teaching material, the physical science in the Korean text-book is not systematic. B. There are too many contents of study n the text-book. It is recommendable that the contents of teaching materials and items of experiments should be selected more strictly on the basis of effectiveness. C. It should be introduce the many training exercise into the Korean text-book for the selective study of students.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 교육과정전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE