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dc.contributor.author李香姬-
dc.creator李香姬-
dc.date.accessioned2016-08-26T10:08:56Z-
dc.date.available2016-08-26T10:08:56Z-
dc.date.issued1991-
dc.identifier.otherOAK-000000031523-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/199788-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000031523-
dc.description.abstract본 연구는 사회과 교육의 소비자교육내용을 살펴 소비자교육내용을 설정하고, 현제 제 5차교육과정에서 실시하고 있는 국민학교, 중학교, 고등학교의 사회과 교육내용을 분석하여, 소비자교육의 바람직한 방향정립과 내용구성을 통하여 소비자 교육이 보다 효율적으로 이루어지도록 하는데 그 目的이 있다. 이를 위한 연구방법으로 문헌연구와 교과서를 통한 실증적 분석을 병용하였다. 소비자교육은 인간의 기본적인 권리, 생활을 둘러싼 교육이므로 광범위한 영역을 지니며, 학자에 따라서는 그 영역분류를 달리하고 있다. 학자들의 여러 견해를 사회과교육의 목표인 民主市民을 양성하는 취지에 맞춰서 본 연구에서는 소비자 교육내용을 크게 3분류하였다. 認知的 영역인 消費者知識과 實踐的 영역인 消費者技能, 情誼的 영역인 消費者價値·態度 3개영역으로 분류하고, 다시 각기 영역의 기본개념을 정하였다. 소비자지식을 3영역으로 분류하고 기본개념으로 15개 개념을 선별하였다. 소비자기능은 4영역 10개 개념으로 분류하고 소비자가치·태도는 4개 개념으로 분류하여, 총 29개의 개념으로 소비자 교육내용을 장하였다. 이와 같은 소비자교육내용체계를 토대로 만든 분석기준표를 통해 우리나라 현 5차교육과정 사회과교육의 소비자교육내용을 분석해 본 결과 소비자교육 특징은 다음과 같다. 1. 영역별 비중이 ① 소비자지식, ② 소비자가치·태도, ③ 소비자기능 영역의 순이었다. 소비자지식이 다른 두 영역에 비해 그 내용이 量的으로 현격히 많음을 알 수 있다. 2. 인지적인 소비자지식영역은 국민학교 68%, 중학교 70%, 고등학교 87%로 점점 비중이 커졌다. 3. 실천적인 소비자기능영역은 국민하교 16%, 중학교 9%, 고등학교 0%로 전혀 연급이 없었다. 4. 정의적인 영역인 소비자가치·태도는 국민학교, 중학교, 고등학교가 비슷하게 구성되어 있으나 국민학교는 근검한 소비, 중학교는 자유경쟁, 고등학교는 공정한 배분이 가장 내용의 빈도가 크게 구성되어 있었다. 이러한 연구결과를 통해 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 우리나라 사회과교육의 소비자 교육 내용은 민주시민으로서 소비자 의사결정의 질을 개선하기에는 불충분하다. 둘째, 지나치게 강조된 소비자 지식은 오히려 이론적인 면에 치우치게 되므로 실질적인 소비자기능영역이 균형있게 조화되어야 한다. 셋째, 소비자교육내용을 저축이나 절약 같은 소극적인 것에 국한하지 말고, 소비자의 권리와 소비자 정의를 자각시키는 보다 적극적인 내용을 보강해서 민주시민으로서 합리적인 소비결정을 위한, 궁극적 목적에 입각한 과정별 교육이 되어야 한다.;The purpose of this study is to review and establish the contents of consumer education program in social studies education, and is to collect the basic, systematic data regarding consumer education program by analyzing the contents of social studies education in elementary, middle and high schools based on the current 5th curricullum. For this purpose, I have surveyed literatures concerned on the subject and conducted a case study along with an analysis bearing the actual evidence. The consumer education Is an overall education of the circumstances surrounding inalienable basic human rights and daily lines, so the scope it has to deal with is very wide and the way scholars classify this field is different from one another. Considering scholars various ideas in the light of social studies education's goal of training democratic citizens, I have classified the contents of consumer education into three domains. These three domains are 1) consumer's knowledge as a cognitive domain 2) consumer's skill as a practical domain, and 3) consumer's value and attitude as a domain of friendly feelings. And I chose the basic concepts for each domain. That is, consumer's knowledge was classified into three subdomains with fifteen basic concepts ; consumer's skill was classified into four subdomains with ten basic concepts : consumer's value and attitude was classified with four basic concepts. A total of these twenty nine basic concepts was incorporated into the contents of consumer education. With the help of the content system of consumer education I analyzed, I have found sore characteristic of consumer education in social studies education. 1. The ordering of the rates of topics of each domain that attracted importance was 1) the domain of consumer's knowledge 2) the domain of consumer's value and attitude 3) the domain of consumer's skill. The domain of consumer's knowledge was quantitatively emphesized, compared to other two domains. 2. The domain of consumer's knowledge was rated 68%, 70% and 87% in elementary, middle and high schools, increasingly. 3. The domain of practical consumer's skill was rated 16%, 9% and O% in elementary, middle and high schools, respectively. 4. In the domain of friendly feelings as consumer's value and attitude, these three educational institutes showed similar composition. However, economical consumption, free competition and fair distribution were considered important in elementary, middle and high schools, respectively. From these findings, I have come to the following conclusion. First, the contents of consumer education in Korea social studies education are not good enough to upgrade the decision-making guality of consumer as a democratic citizen. Second, overemphasized consumer knowledge may be too much theory-oriented, so practical domain of consumer's skill should be balanced in harmony. Finally, the contents of consumer education should not be confined to small areas such as saving and thrift ,but be enlarged to wide areas where consumer's right and justice are perceived. That is, an ultimate goal of training democratic citizens to make a rational consumption decision should be achieved in consumer education.-
dc.description.tableofcontents論文槪要 = ⅵ Ⅰ. 序論 = 1 A. 문제의 제기 = 1 B. 연구목적 = 4 C. 연구방법 = 4 Ⅱ. 消費者敎育과 社會科敎育 = 6 A. 소비자교육과 사회과교육의 연관성 = 6 B. 소비자교육의 연구경향 = 11 C. 소비자교육의 교육모형 = 19 Ⅲ. 社會科의 消費者 敎育內容分析 = 34 A. 분석기준 및 분석방법 = 34 B. 국민학교 = 42 C. 중학교 = 50 D. 고등학교 = 58 E. 분석결과 및 논의 = 65 Ⅳ. 要約 및 結論 = 77 參考文獻 = 81 ABSTRACT = 85-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent2357815 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subject소비자-
dc.subject교육과정-
dc.subject사회과교육-
dc.subject사회교육-
dc.title消費者敎育課程의 體系化에 關한 硏究-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle社會科 敎育과 관련하여-
dc.title.translated(A) Systematic Study of Consumer Education Curriculum in Relation to Social Education-
dc.format.pagevii, 87 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 사회과교육전공일반사회교육분야-
dc.date.awarded1992. 2-
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교육대학원 > 일반사회교육전공 > Theses_Master
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