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영국과 한국의 대학 비서학 교육과정 비교 연구

Title
영국과 한국의 대학 비서학 교육과정 비교 연구
Other Titles
(A) STUDY ON THE COLLEGIATE SECRETARIAL CURRICULAR OF BRITAIN AND KOREA
Authors
김경화
Issue Date
1992
Department/Major
교육대학원 교육과정전공
Keywords
영국한국비서학대학교육과정
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구의 목적은 영국과 한국의 대학 비서학 교육과정의 내용을 비교·분석하여 앞으로의 대학 비서학 교육과정의 구성방향을 제시하기위한 기초자료를 제공하는데 있다. 본 연구에서 다루려는 구체적인 연구문제는 첫째, 오늘날의 대학 비서학 교육과정의 새로운 추세를 살펴 보고, 둘째, 영국과 한국의 대학 비서학 교육과정을 보조사회과학의 영역에서 비교하였을 때 나타나는 특징과 차이점을 알아보고, 셋째, 전공이론과목에서 비교하였을 때 나타나는 특징과 차이점을 알아보고, 넷째, 사무기술과목에서 비교하였을 때 나타나는 특징과 차이점을 알아보고, 다섯째, 영국의 비서학 교원교육과정과 전문비서자격시험 제도에 대하여 살펴 본 후 우리에게 주는 시사점을 알아보고, 여섯째, 앞으로의 우리나라 대학 비서학 교육의 발전을 위한 방향을 모색하여 보고자 한다. 연구대상은 영국의 Hammersmith & West London College, Pitman Central College, South Thames College로 3개 대학의 비서학 교육과정과 우리나라는 이화여자대학교 비서학과의 교육과정을 비서학의 이론과 실천을 밑받침하는 보조사회과학과 비서학 전공교육을 전공이론과목과 사무기술과목으로 나누어 세 가지 영역에서 비교·분석하였다. 이 연구의 결과는 다음과 같다. 1. 오늘날의 대학 비서학 교육과정은 전통적인 비서학의 개념에 정보테크놀로지의 개념을 통합시켜서 구성되어져야 한다는 발전된 비서학 교육과정개발의 필요성이 강조되고 있다. 2. 영국과 한국의 대학 비서학 교육과정을 보조사회과학영역에서 비교하였을 때, 두 나라 모두 경영학에 중점을 두어 교육과정을 편성하고 있는 것이 특징으로 나타났는데, 영국대학의 경우는 이화여대보다 세분화된 경영학과목 을 가지고 있는 것으로 나타났다. 3. 전공이론과목에서 비교하면, 영국의 대학은 2 대학이 법률비서양성을 위한 법률비서학을 개설하고 있으며, 문서관리를 포함하는 정보테크놀로지의 개괄적인 이론을 교수하는 과목과 실무실습을 영국대학이 모두 개설하고 있었다. 그리고 비서의 다양한 외국어교육 훈련에 이화여대보다 더 큰 비중을 두고 있는 걸로 나타났다. 4. 사무기술과목에서는 영국의 대학은 Pitman속기를 주로 가르치며 속기 이외에 속필법의 강의를 개설하고 있었다. 타자와 컴퓨터교육에서는 영국대학이 모두 audio-typing을 개설하고 있는 것이 특징이었으며, 워드 프로세싱이외의 컴퓨터적용과목을 가지고 있는 것이 이화여대와는 다른 점이었다. 5. 영국에서는 비서학 후진양성과 재교육의 목적을 가진 비서학 교원교육과정과 비서의 전문성을 높일 수 있는 전문비서자격시험을 여러 단체에서 다양하게 제공하고 있는 것으로 나타났다. 이 연구의 결과를 토대로 우리나라 대학 비서학 교육과정의 발전을 위한 지침은 다음과 같다. 1. 우리나라의 대학 비서학 교육과정도 비서의 전통적인 역할과 정보 테크놀로지 개념을 통합시킨 접근으로 발전하는 사회의 요구에 부응할 수 있는 교육과정으로의 개편이 필요하다. 2. 대학 비서학 교육과정은 종합과학적 접근에 의해서 조직되어야 한다. 특히 가장 밀접한 보조사회과학인 경영학의 교육내용은 좀 더 심화시켜서 비서학의 이론과 실천을 밑받침 해 줄 수 있어야 한다. 3. 전공이론과목에서는 영어와 제 2외국어의 훈련을 강화할 수 있는 과목의 증설이 요구된다. 국제화시대의 요구에 맞는 비서의 외국어능력을 갖추기 위해서는 현재의 교육과정에서 제 2외국어의 교과를 개설함이 필요하며, 비서학은 실무경험이 중요한 만큼 산하의 연계가 이루어져 실무실습 같은 과목이 개설됨이 필요하다. 4. 사무기술과목에서는 정보 테크놀로지의 발달로 인한 비서의 역할이 확대되어감에 따라 정보처리능력을 함양하기 위한 word processing이외의 컴퓨터 적용과목의 증설이 요청된다. 5. 영국의 전문비서자격시험제도와 교원교육과정은 비서학의 전문성을 심화시키고 비서의 자질향상을 도모하는데 일익을 담당하는 제도로 정착되어 있으며, 우리나라에서도 1992년부터 국가 기술자격검정시험중에서 '비서'종목이 새로 신설되어 실시될 예정인데 시험내용과 수준에 있어 비서직을 특수전문직으로 고착시킬 수 있게 구성되어져야 할 것이다. 6. 비서학의 후진양성과 재교육의 목적을 동시에 포함하는 교육적 제도장치로 대학원과정의 설치가 요망된다. 비서학은 이익사회에 대응하는 전문직업적 성격이 강한 응용과학으로, 시시각각 변화되는 조직사회에서 요구하는 비서의 전문능력과 기술을 갖출 수 있는 교육을 제공하기 위하여 우리나라 대학 비서학 교육과정에 대한 계속적인 연구와 선진 다른 나라의 대학 비서학 교육과정에 대해서도 연구 검토하는 노의 과정이 계속적으로 이루어져야 하겠다.;The purpose of this study is to analyze collegiate secretarial curriculum offered in Britain and in Korea, and to supply some basic materials as well as new tendency like the use of information technology, which could be used as a guide in preparing the collegiate secretarial curriculum. The issues we consider in this study are as follows: First of all, we look at new tendencies in the recent collegiate secretarial curriculum. Secondly, we mention some characteristics and the differences between the collegiate secretariat curriculums of Britain and Korea when we treat them as a supporting science. Thirdly, we consider some issues we came upon when we compared the collegiate secretarial curriculums of both countries as a professional theory subject. Fourthly, we did the similar comparison as above but as a subject for office skills. Fifthly, we make a few suggestions for adapting the collegiate secretarial teachers training course and professional secretaries qualification examination to Korea. And finally, we also make a few suggestions for the development of the collegiate secretarial curriculum in Korea. The study is based on the secretarial courses given at H. & W.L. College, Pitman Central College, South Thames College in London and Ewha Womans University in Korea. To analyze the difference between the collegiate curriculums of Britain and Korea, the secretarial curriculum are divided into three main categories which are a supporting science, a subject for professional theory and a subject for office skill. The result of this study are summarized below: 1. Modern collegiate secretarial curriculum is in the process of combining both information technology and the traditional secretarial duties into one integrated subject. 2. Secretarial curriculum can be organized and implemented by interdisciplinary approach. Especially the business administration, probably the most relevant subject to the secretarial studies, should provide more indepth knowledge so as to provide and back up the theoretical and practical works in the secretarial studies. 3. It is necessary to reinforce the existing English language programmes and to introduce a second foreign language course in the theoretical aspect of the secretarial studies. Such a change will provide the secretaries with a high degree of proficiency in foreign languages, and meet the demand resulted from internationalization of the industries. 4. Owing to the advancement of information technology, the role of a secretary in the office is increasing rapidly. Therefore it is highly recommended to provide a course on the use of computer other than the word processing, And also it is essential to include work experience in the curriculum to give first-hand job experience. 5. To specialize the secretarial science, and to increase the quality of the role of secretary, the National Vocational Qualification Examination, which is going to be held annually starting on 1992, should be implemented to provide high standard of its contents and levels. 6. To enhance the development of secretarial studies, the secretarial curriculum should be provided at the graduate level. And the studies for the establishment of the collegiate secretarial curriculum should be continued further-more.
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