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대학 비서학 교육과정 구성을 위한 기초연구

Title
대학 비서학 교육과정 구성을 위한 기초연구
Other Titles
(A) BASIC STUDY FOR THE CONSTRUCTION OF COLLEGIATE SECRETARIAL CURRICULUM
Authors
황미리
Issue Date
1983
Department/Major
교육대학원 교육학전공교육과정분야
Keywords
대학교육과정비서학비서학이론기본개념
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구의 목적은 대학 비서학 교육과정 구성을 위한 기초 자료를 제공하는 데에 있었다. 연구의 방법은 질문지 조사방법을 사용하였다. 질문지는 비서직 업무내용과 교육과정의 관련을 알아보기 위하여 작성된 것으로, 현직비서 280명에게 배부·회수하였고, 190명의 응답결과를 집계·백분율을 사용하여 처리하였다. 그러나 본 연구는 첫째, 교육과정 구성을 위한 기초 자료를 제시하는 데 있어 학습자와 교수자를 제외한 현직 비서들의 요구만을 중심으로 하였고, 둘째, 표본이 외국금융기관과 외국인회사에 편중되었으며, 세째, 정부기관을 제외하고는 모두 여성비서만을 그 대상으로 하였다는 제한점을 가지고 있다. 2장에서는 비서학 교육과정 구성의 이론적 기저를 밝히기 위하여 교육과정의 의미와 개발모형, 대학교육과정의 구성원리, 그리고 비서학 교육과정의 구성요소에 대하여 알아보았다. 3장은 비서학 교육과정 구성의 이론적 기저를 보다 구체적으로 밝히기 위한 실예로 미국 대학의 비서학 교육과정과 이화여자대학교 비서학 교육과정을 보조과학·전공교육이라는 면에서 비교·분석하였다. 4장은 3장의 내용을 중심으로 하여 작성된 질문지에 대한 조사·분석으로, 비서직 업무내용과 교육과정의 관련을 고찰하였다. 본 조사로부터의 비서학 교육과정 구성을 위한 지침은 다음과 같았다. 1. 비서학 교육과정은 종합과학적 접근에 의하여 조직되어야 한다. 인간관계·일반경영원리·회계에 대한 지식이 포함되어 있는 경영학이 특히 강조되어야 하며, 사무자동화에 따른 전산학이 설정 되어야 한다. 그 외 포함될 수 있는 보조과학으로는 경제학, 무역학, 기업학, 재정학, 행정학, 통계학 등을 들 수 있다. 2. 비서학은 직업성에 역점을 둔 응용과학이므로, 비서학 교유과 정에는 사무기술 교육이 기본적으로 포함된다. 영문타자 훈련은 필수적으로 제공되어야 하며, ㅅ무용기기에서는 북사기·계산기·Telex Dictaphone 등에 대한 훈련이 이루어져야 한다. 영문속기와 국문타자는 개설되어야 하나, 선택적 과정으로 개설함이 가능하다. 도한 사무자동화에 따른 Word Processing을 비롯한 Computer에 관한 교육내용이 도입되어야 한다. 3. 비서는 사무실 의사소통의 통로 역할을 한다. 따라서 비서학 교육과정에서는 말과 글의 의사소통 기술을 강조하여야 하는데 산업의 국제화로 영어가 큰 비중을 차지하게 된다. 제2외국어로는 일어가 가장 많이 요구되며, 불어와 독어를 필요로 하는 곳이 약간 있다. 4. 비서학이론으로는 문서관리와 비서학개론이 기본적으로 개설되어야 하며, 사무관리와 비서실무도 포함되어 있어야 한다. 비서학은 이익사회에 대응하는 전문직업적 성격이 강한 응용과학이나, 대학에서의 비서학 교육과정은 직업성과 더불어 학문성을 조화시킬 수 있고, 다른 학문과의 연대성과 공동성의 실현을 촉진 시킬 수 있는 방향으로 조직되어야 할 것이다. 본 연구는 대학 비서학 교육과정 구성을 위한 기초자료를 제시한 데 그쳐 각 장이 독립적 성격을 띠고 있다. 그러므로 이를 종합하여, 비서학의 기본개념을 중심으로 한 대학에서의 비서학 교육과정 모형을 제시할 수 있는 연구가 앞으로 되어져야 할 것이다.;The purpose of this study was to provide a basic information for the construction of collegiate secretarial curriculum. The research was carried out through review of the related literature and survey of the participants. The questionnaires were given to 280 secretaries to find the relevance between secretaries' job description and curriculum. The responses of 190 individuals were treated by using the percentage. Delimitations of the study are as follows: (1) the study as a basic information for the construction of curriculum placed emphasis on only secretaries' need except learners' need and teachers' need; (2) sampling gave great weight to foreign banking organs and foreign companies; (3) the subjects of the questionnaires were women except governmental organizations. Chapter Ⅱ discussed the meaning and the developmental models of curricula, the constructional principles of university curriculum, and the constructional factors of secretarial curriculum. Chapter Ⅲ compared the secretarial curriculum of Ewha Womans University with the university secretarial curricular of the United States. Chapter Ⅳ analyzed relevance between secretaries' job description and the curriculum by questionnaires. The guidelines of this investigation for the construction of secretarial curriculum are as follows: 1. Secretarial curriculum can be organized by interdisciplinary approach. Especially such business administration knowledge as human relations, general management principles, and accounting is emphasized. And it is necessary to introduce computer science according to the Office Automation. Also, as the supporting science, it can include economics, commercial science, business law, finance, public administrative science, and statistics. 2. Secretarial science as the applied science places emphasis on professionalism. Therefore, its curriculum includes basically office skills courses. It has to provide English typewriting course. And office machines course includes th training in duplicating machines, calculating machines, Telex, dictaphone, and so on. It is possible to provide English shorthand and Korean typewriting as optional programs. Also, it is necessary to introduce the course of computer including word processing. 3. Secretary serves as a communications channel in office. Therefore, secretarial curriculum stresses both oral and written communication skills, and it gives weight to English according to internationalization of industries. Japanese is the most requiring course as the second foreign language. French and German are a little requiring courses as the second foreign language. 4. Secretarial curriculum has to include basically records management course and introductory secretarial science course and got to include office management course and secretarial procedures course as the theory of secretarial science. Collegiate secretarial curriculum will have to be organized to harmonize academic course with professional course and to achieve organic combination or unity between disciplines. A study to present the model of collegiate secretarial curriculum still remains to be done.
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