View : 594 Download: 0

兒童의 讀書經驗 成長實態에 關한 硏究

Title
兒童의 讀書經驗 成長實態에 關한 硏究
Other Titles
(A) Study on the Growth of Reading Experience in the Children's Literature
Authors
李惠子
Issue Date
1977
Department/Major
교육대학원 어학교육전공한국어교육분야
Keywords
아동독서경험문학경험국어교육
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
本 論文은 文學經驗 중에서도 그 成長過程에 關한 調査 硏究다. 兒童의 文學經驗 成長過程은 信賴할만한 基準이 設定되어야 한다. 고 보고 이것은 兒童의 心性發達이 正常的으로 이루어질 수 있도록 兒童의 文學讀書 指導에 몇 가지 準據가 될 수 있는 根據를 마련해 보고자한 것이다. 本 硏究의 論理的 背景으로서는 첫째, 國民學校 敎育課程의 읽기와 글짓기 중에서 文學經驗에 該當하는 部分의 學年別 目標와 學年別 內容을 分析하여보면 3학년은 興味中心讀書에서 開發讀書로, 4학년은 意圖的인 讀書, 機能讀書를 通하여 意味讀書까지 요구하고 있다. 5학년은 讀書經驗의 擴大와 深層讀書로 發展했으며 6학년에서는 專門別 讀書와 情意的 讀書로 多樣한 讀書經驗과 自律 讀書能力이 붙도록 하였다. 둘째, 兒童文學의 經驗成長(文學讀書) 體系에 關한 先行된 硏究 發表物을 分析하였던 바 理論的 推論만 提示하였을 뿐 具體的인 實證資料는 다루고 있지 않았다. 調査 硏究에서 標集對象은 2個校 3, 4, 5, 6 學年 878名을 學年別 男女別로 區分하여 選定하였다. 첫째, 事前現況調査를 通하여 그 結果를 分析하고, 둘째 그 分析된 結果와 敎育課程 分析表를 基礎資料로 하여 指導事例를 作成하여 指導하였다. 셋째, 그 후에는 事後調査를 投入하여 讀書實態, 文學讀書能力, 讀書消化 傾向, 讀書指導 前後의 變化, 讀書對象 傾向 調査등을 通하여 다음과 같은 結論과 提言을 얻었다. 1. 讀書對象과 內容의 關心은 學年別, 男女別 差異 變化가 뚜렷하게 나타나 이를 考慮한 選定讀書物이 設定되어야 겠다. 2. 讀書 傾向은 學年間에 重複되는 圖書가 많고 外國의 飜譯圖書가 80% 以上으로 나타났으며, 敎科書單元에 配定된 讀書物이 적게 나타나고 있다. 3. 兒童은 讀書環境으로 주어진 與件안에서 不滿要素를 많이 가지고 있어 父母, 敎師, 作家, 出版社는 다 같이 바람직한 讀書環境으로 造成해 주어야 겠다. 4. 讀書指導와 管理가 高學年으로 가면서 소홀해지고 兒童들도 받고 싶은 意慾이 적어지고 있다. 主體的인 讀書習慣이 形成되도록 早期指導되어야 겠다. 5. 高學年으로 갈수록 讀書對象世界가 넓어지고, 理解의 技術이 多樣해지고 讀書技術에도 높은 關心을 보이고 있다. 6. 讀書錄 쓰기는 高學年으로 갈수록 잘 되고 있지 않고 女學生이 男學生보다 學校의 指導와 人性指導에 敎育的反應이 높다. 男學生은 關心의 嗜好에 따른 讀書錄을 쓰는데 比해 女學生은 섬세하고 個性的인 讀書錄을 쓴다. 3學年은 줄거리 위주의, 4, 5學年은 思索과 主體的인 讀書錄을 쓰고 있다. 高學年으로 갈수록 多樣한 讀書錄 쓰는 方法과 表現에 바람직한 指導가 있어야 하고 文章指導와 作文指導라고 하는 立場에서도 强調되어야 겠다. 7. 3學年은 讀書指導에 있어 意圖的인 機會가 주어지는 데로 나타나고 4學年은 自意識이 뚜렷한 學年으로, 5. 6 學年은 自信의 價値追求가 뚜렷하여 主體的이고 實用的인 讀書를 하는 傾向이다. 8. 兒童의 文學經驗 指導를 爲하여 客觀度 있는 硏究가 關係分野의 專門家와 敎師, 學父母, 出版社의 4者協議를 通한 硏究機關이 設立되어야 겠다. 9. 兒童의 國內創作文學作品과 敎科書에 配定된 讀書物을 開發供給하여야 겠다. 10. 國語科에서 敎育課程을 中心으로 한 文學讀書 指導와 文學的 表現指導가 이루어져야 겠다.;This study is concerned with the growth and development stages of reading experiences of children in the children's literature, and aims to provide abase for the reading guidance by establishing dependable criteria for differentiating respective stages of growth of reading experiences. For the theoretical background the author pursued the following procedures. 1. Analyzed each grade year objectives and contents of the children's literary experiences in the primary school's curriculum. 2. Analysed the proceeding researches related to this field. To secure relative data and draw reliable conclusions, the following additional steps were taken: 1. A survey was conducted to get the general view of the present state of children's reading life in which an adequate guidance is badly needed. 2. A reading guidance model was constructed and administered to sample classes. 3. The redults of the operation of the model reading guidance were analyzed according to the areas of the present state of reading, the literary reading ability, the tendancy of reading comprehension and appreciation, the attitude change before and after the guidance, and reading preferance. The following is the findings and suggestions : 1. There were definite differences in reading materials and contents according to child to children's grade and sex. Hence, the a delivery of selective materials to the students is required. 2. The reason why the same books are read by two and three grades are that the growth of mental age and the opportunities of reading are different from one another. 3. Over 80 percent of reading materials are translations of forign materials. An abundant supply of our own children's literature in needed. 4. A development of reading materials matchable with each unit of the text is desirable. 5. Parents, teachers, writers, publishers are equally responsible for providing children with more satisfying reading conditions. 6. Reading quidance was found neglected both at school and at home in case of higher grades. 7. The higher the grade, the wider the range of reading, the more diverse the skill they tend to employ. The reading guidance should be kept in accordance with reading materials. 8. 3rd and 4th graders excelled in following the story, while 5th and 6th graders showed a better grasp of the main idea and the general flow of the writings. 9. Lower grade and girl students made good notes of what they read. It is recommended that a file of notes bet kept for each book by the reader. 10. Lower grade students were more responsive to the reading guidance, whereas high graders showed a greater self-conciousness in their reading habit, which demands a special consideration on the part of reading counselor who intends to render a most appropriate guidance service to his/her clients.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 국어교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE