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짝짓기 학습에 있어서 刺戟과 反應으로서의 그림과 말

Title
짝짓기 학습에 있어서 刺戟과 反應으로서의 그림과 말
Other Titles
PICTURE AND WORLD AS STIMULUS AND RESPONSE IN PAIRED-ASSOCIATE LEARNING : A DEVELOPMENTAL STUDY
Authors
金成淑
Issue Date
1976
Department/Major
대학원 교육심리학과
Keywords
짝짓기자극반응그림
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
짝짓기 學習에서 視覺的 提示方法과 聽覺的 提示方法중 어느것이 더 效果的이냐 하는 問題에 관심을 기울이게 된 것은 近來의 일이다. 本 硏究에서는 어떠한 提示方法이 效果的이냐 하는 問題를 刺戟과 反應과 관련하여 究明하려 했다. 왜냐하면 하나의 짝은 하나의 刺戟과 하나의 反應으로 이루어져 있으므로, 짝짓기 학습의 效果를 論하는 데에는 刺戟과 反應에 대한 個別的 考慮가 必要하다고 생각하기 때문이다. 이러한 点을 고려하여 여기에서는 刺戟과 反應으로서의 그림과 말을 가지고 效果的인 짝짓기 학습을 發達的으로 알아보려 하였다. 그림을 사용한 것은 첫째는 刺戟이 具體的일수록 心像이 쉽게 誘發될 것이라는 Paovio의 假定에 터한 때문이고, 둘째는 글을 모르는 被驗者를 考慮한 때문이었다. 이러한 目的을 가지고 다음과 같이 問題를 細分하였다. 1. 그림이 刺戟으로 오는 條件( P-P, P-W )에서의 學習效果는 말이 刺戟으로 오는 條件( W-P, W-W )에서의 그것보다 높을 것인가? 2. 그림-말( P-W )條件에서의 學習效果는 다른 3가지 條件( P-P, W-P, W-W )에서의 그것보다 높을 것인가? 3. 말-말( W-W )條件에서의 學習效果는 적어도 國民學校水準까지에서는 다른 3가지 條件( P-P, P-W, W-P )에서의 그것보다 낮을 것인가? 이를 위해 40명의 幼稚園生, 40명의 國民學校 2學年生, 40명의 國民學校 4學年生, 그리고 40명의 어른이 被驗者가 되었다. 材料로서는 學齡前 兒童用·그림책과 國民學校 1학년용 敎科書에서 고른 24개의 具體的 事物의 그림이 쓰여졌다. 實驗條件은 그림 - 그림 ( Picture-Picture ), 그림 - 말 ( Picture-Word ), 말 - 그림(Word - Picture ), 말 - 말 ( Word - Word )의 4가지였고, "學習 - 檢査方法 ( Study-test method )"을 사용하였으며, 實驗은 個別的으로 施行되었다. 얻어진 資料를 分析하여 다음과 같은 結果를 얻었다. 1. 그림이 刺戟으로 오는 경우의 學習效果는 말이 刺戟으로 오는 경우의 그것보다 意義있게 높았다. ( P<.01 ) . 2. 그림 - 말 條件에서의 學習效果는 나머지 3條件에서의 그것보다 意義있게 높았다 ( P<. 05 ) . 3. 말 - 말 條件에서의 學習效果는 나머지 3條件에서의 그것보다 全年齡에 共通的으로 意義있게 낮았다. ( P <. 05 ) . 이상의 結果에 덧붙여 本 硏究는 몇가지 制限点을 가지고 있다. 우선 國民學校2학년에서의 學習成就度가 幼稚園에서의 그것보다 낮은 점이 하나의 問題点이다. 그것이 標集의 誤謬때문이냐 실제로 그 年齡에서의 減少가 正常的이냐 하는 점이 의심되므로, 앞으로 이러한 것을 밝히는 硏究가 있어야 할 것이다. 또한 被驗者의 숫자가 충분치 많지 못했다는 점, 標集時에 家庭의 社會經濟的 地位를 考慮하지 못한 점도 本 硏究結果를 般化시키는데 制限이 되고 있다. 本 硏究의 意義는 意義는 刺戟과 反應을 나누어 提示方法의 差異에 의한 짝짓기 학습의 效果를 發達的으로 究明하러 했다는 점, 象徵的 變形(symbolic transformation)의 時期를 示峻했다는 점에 있다고 생각된다.;The effect of visual presentation method or auditory presentation method in paired-associate learning(PAL) has received considerable attention in recent years. Present study is to examine the effect of presentation method in the context of stimulus and response in PAL. A pair is consisted of a stimulus and a response. So it can be assumed that a researcher who has an intention to know about the efficient PAL must pay attention to individual consideration of stimulus and response. Under this consideration, this study was conducted using pictures and words as stimuli and responses for obtaining developmental trend. Pictures were used because of two reasons: one was based on the "conceptual peg" hypothesis of Paivio in which picture is concrete and concrete stimulus will easily evoke mental imagery, and the other reason is that preschool children were used as subjects. Under such objective, the following problems have bean handled: 1) Will the performances under the conditions in which pictures serve as stimuli be superior to those under the conditions in which words serve as stimili? 2) Will the performance under condition picture-word be superior to those under other three conditions? 3) Will the performance under condition word-word be inferior to those under three conditions? For this, an experimentation was conducted with 40 kindergarten children, 40 second graders, 40 fourth graders, and 40 adults. As materials, 24 pictures of concrete objects were selected from the preschool children's picture book and from the first grade students' textbook. The 4 conditions were Condition Picture-Picture, Condition Picture-Word, Condition Word-Picture, and Condition Word-Word. The "study-test method" was used, and each subject was tested individually. The results are as follow: 1) Performances under condition in which pictures served as stimuli were significantly superior to those under conditions of words as stimuli(P<.01). 2) Performance under condition picture-word was significantly superior to those under other three conditions(p<.05). 3) Performance under condition word-word was significantly inferior to those under other three conditions(p<.05). This study seems to have some limitations in its attempt and one of them was the result which showed the decrement from kindergarten children's performance to second gradirs' performance. The question that the decrement was caused by sampling error or normal decreasing at that age level was not clear so further study is needed to investigate the problem. And small numbers of subjects and not taking into consideration of SES of subjects also have limitations in generalization of the results of present study to some extent. This attempt, however, seems to imply that we can, at least, investigate the effect of different presentation methods in PAL under the consideration of dividing a pair into a stimulus and a response, and suggest the age of symbolic transformation.
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