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물의 三態現象을 통한 陶磁表現

Title
물의 三態現象을 통한 陶磁表現
Other Titles
CERAMIC EXPRESSION THROUGH PHENOMENA OF THREE FORMS IN THE WATER
Authors
高昇禧.
Issue Date
1989
Department/Major
대학원 도예과
Keywords
삼태현상도자표현도예
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
If we see the purpose of art to be a process of recreating beauty by finding the true inner somewhat emotion and sense which will be distinguished from the outer formation, then to find hided inner sense from the nature which endlessly produces, transfroms and shows only visual phenomena, and next to view how those things are related to the sense of human on the formative, these two things suggest a significant subject to all the people who are much concerned with art. In this thesis, as finding the inner meaning screened by the visual phenomenon of water, usually natural formation which can be seen often in the surrounding of life, and from the basis of that, in mating the various form formative. the essence existing in it was tried to be clarified. Bachelard expressed in his essay on physical imagination an imagination being wholly associated with a certain material gives easily value to the object Water is one of the greatest valorisation a-1 of human thoughts, i.e., an object of valorisation by purity, and he, in art expression, gave it a value as a properly physical object. Therefore, the reason for selecting water for the subject of this thesis among so many natural things in the ecological world is because it is a material of human origin and universality so deeply related to human, and we can find a possibility of various transformation in the flowing attribute of water. That is, the variable character of water, as flowing liquid becomes itself a proper. physical object in expressing a formative sense. In this study, some effort has been made firstly to look into the essence of water through a general view on water, and for suggesting objective and appropriate data on the physical phenomena of water, secondly to search out the concept and science-historical investigation of water in the aspect of natural science, and for the classification of the form of water, thirdly to classify it through the phenomenon that is viewed by eyes and the phenomena based on the data of scientific drawings, and lastly to provide rather analytic data as making the art works which are formalized in the existing shape of water surface, and in the state of vapor, those works were emphasized in a visually expressing efficiency as reviving such a characteristic of the freely moving vapor by means of scientifically analizing the physical phenomena of water. The works of work-producation involved a clay ornament inserting and forming, and a pressing formation of clay templet, in which white clay for usage as mud ornament, dyed clay for usage as mud ornament, and iron-contained clay mixed with Chamotte were used as materials, a-2 and slip casting were used according to form and size, and glaze is applied in appropriate colors. Firing process in used in relation to the character of the work. As explained above and with such an attitude to look into and view, in the abjective aspect. such the naturally transforming progress of water with time-flow and space-change, I could experience that. even with my work produced by a direct view of a researcher me, no one can produce any works without real understanding and cooperation with such natural objects and this experience became a chance to approve a principle that, water is only a material in its individual existence. but, when it is reproduced as a work in a limitted space as both I and the natural object meet together.;예술의 목적을 자연의 皮相的 外形과 구별되는 內面의 진정한 感情과 意味를 찾아내어 美를 재창조하는 과정으로 본다면 끊임없이 생성되고 변화하는 可視的 현상일 뿐인 자연에서 숨겨진 내면의 의미를 찾고 그것이 인간의 조형의식과 어떻게 서로 관련되는가를 관찰하는 것은 예술에 관심을 지닌 모든 사람들에게 하나의 커다란 문제로 제기 된다. 본 연구에서는 생활주변에서 흔히 볼 수 있는 물 이라는 일상적 자연형태의 可視的 현상에서 숨겨진 내면의 의미를 찾고, 그것을 근거로 물의 다양한 형태를 조형화하여 그 속에 내재된 本質을 규명하고자 한다. 다음의 바슐라르 (BACHELARD)의 物質的 想像力에 관한 試論에서는 「어떤 특별한 물질에 전적으로 결부되어 있는 想像力은 쉽사리 대상에 가치를 부여한다. 물은 인간의 思考 가운데서 가장 큰 가치부여 작용(Valorisation)의 하나, 즉 純粹性에 의한 價値 附與 作用의 대상이다」 라고하여 물의 예술표현에 있어 적절한 물질적 대상으로서의 가치를 부여하고 있다. 따라서 生態係의 여러 자연물 가운데 물을 선정한 이유도 인간과 매우 깊은 관계를 지닌 원초적이고 보편적 물질이면서 물의 流動的 屬性에서 우리는 다양한 變容의 가능성을 발견할 수 있기 때문이다. 즉 流動의 液體로서 물의 可變性은 조형의식을 표현하는데 적절한 물질적 대상이 되고 있다. 본 연구에서는 우선적으로 물에 대한 일반적 고찰을 통해 그 本質을 살펴보았고, 물리적 현상에 대한 객관적이고 타당성 있는 자료를 제시하기 위해 자연과학적 측면에서의 물의 개념 및 과학사적 고찰을 하였으며, 물의 형태분류에 있어서는 직접 肉眼으로 관찰되는 현상과 과학도감의 자료에 근거한 현상을 통해 분류하였고, 그것을 기본으로 하여 기존의 물의 형태로 조형화 된 예술작품을 固體, 液體, 氣體別로 세분화하므로써 보다 분석적인 자료를 제공하고자 하였다. 작품제작은 디자인과정에서 제시한 바와 같이 물의 물리적 현상을 과학적으로 분석하여, 固體狀態에서는 얼음, 눈, 서리結晶을 기본형태로 해서 입체적으로 子성하였으며, 液體狀態에서는 물의 流動狀態의 表面運動을 조형적으로 표현하였고, 氣體狀態에서는 無形의 元素인 氣體를 시각화하기위해 彈力性과 伸縮性을 지닌 고무와 비닐을 이용하여 氣體를 密閉시키므로써, 나타나는 氣體의 運動感을 통해 視覺的인 표현효과를 강조하였다. 작품의 제작방법은 泥奬用 白色粘土, 泥奬用 着色粘土, 샤모트를 혼합한 含鐵粘土를 사용하여 작품의 形態와 크기에 따라 石膏틀을 이용한 泥奬注入成形, 粘土板 壓縮成形을 하였으며 작품의 特性에 따라 施釉와 燒咸과정을 달리 하였다. 이상에서와 같이 인간과 직접, 간접으로 무수히 관여하고있는 물이 時間의 흐름 또는 空間의 變化에 따라 자연스럽게 변형되는 과정을 객관적인 측면에서 조사하고 관찰하는 태도를 통해서 비록 본 연구자의 直觀에 의해 만들어진 작품일지라도 이와 같은 自然對象物에 대한 理解와 協助없이는 작품에 진정한 意味를 부여하지 못한다는 경험을 얻었으며 물은 단지 個別的인 存在로서는 그냥 물질에 불과하지만, 서로가 만남으로써 제한된 공간 안에서 하나의작품화 되었을 때는 새로운 獨創性을 얻게된다는 원리를 새삼 입증하는 계기가 되었다.
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일반대학원 > 조형예술학부 > Theses_Master
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